notreal911
- Liittynyt:
- 26.8.2014 21:29
ranenare kirjoitti:Käykö derbi liian laihalla vai liian rikkaalla? Aamuisin ei lähde polkemalla käyntiin, pitää työntää aina aamuisin käyntiin, mutta lämpimänä lähtee polkemalla. Seosruuvi on täysin kiinni, jos sitä avaa niin ei lähde työntämälläkään käyntiin kunnolla. Ryyppy päällä ei myöskään edes yritä käyntiin, paitsi lämpimänä jolloin joko alkaa huutamaan tai ei pysy käynnissä. Suutin 110 ja neulan sokka keskimmäisessä lovessa.
Veikkaisinpa seuraavaa: Käynnistysongelma johtuu imuvuodosta. Siihen viittaa se, että ilmaruuvin ( seosruuvi ) joutuu pitämään kokonaan kiinni, ilma vuotaa tyhjäkäynnille muualta kuin kaasarin läpi. Samaan viittaa jos ryyppy lisää kierroksia lämpöisenä.
Ilmeisesti tuo hieman ylisuuri suutin ( oletan että 50cc sylinteri ) kompensoi imuvuotoa moottorin käydessä, koska et mainitse käyntihäiriöistä muuten.
vellu11
- Liittynyt:
- 15.10.2014 13:10
Osaisikohan joku sanoa mikä vika derbissä kun ei lähde kylmänä käyntiin. pyörä tämän vuoden mallia ja todella hankala saada käyntiin. isompi suutin vaihdettu 85 entine oli 72. pitäskö neulalle tehdä jotain vai jotain muuta vai onko hommattava pojalle letkulämmitin mopoo. jos ei lähde 0 kelillä käyntiin niin miten sitten talvipakkasella. Ja jos neulalle pitää jotain tehdä niin saisikohan ohjeet miten se säädetään, pitääkö kaasari ottaa pois ja miten ne pikaklemmarit saa auki vai ihan pihdeillä painammalla. malli oli muistaakseni senda xtreme. puna musta väritykseltään.
notreal911
- Liittynyt:
- 26.8.2014 21:29
vellu11 kirjoitti:Osaisikohan joku sanoa mikä vika derbissä kun ei lähde kylmänä käyntiin. pyörä tämän vuoden mallia ja todella hankala saada käyntiin. isompi suutin vaihdettu 85 entine oli 72. pitäskö neulalle tehdä jotain vai jotain muuta vai onko hommattava pojalle letkulämmitin mopoo. jos ei lähde 0 kelillä käyntiin niin miten sitten talvipakkasella. Ja jos neulalle pitää jotain tehdä niin saisikohan ohjeet miten se säädetään, pitääkö kaasari ottaa pois ja miten ne pikaklemmarit saa auki vai ihan pihdeillä painammalla. malli oli muistaakseni senda xtreme. puna musta väritykseltään.
Hommaa uusi tulppa. Ennen vaihtoa koita käynnistää mopo kylmänä ja jos ei käynnisty, vaihda silloin tulppa ja katso vanhaa onko kuiva / märkä. Sillä tiedolla voisi päästä vian etsinnässä eteenpäin mikäli ei korjaannu uudella tulpalla.
Neulan vaihdolla ( ohuempi / paksumpi ) tai sen korkeuden säädöllä vaikutetaan ensisijaisesti moottorin polttoaineensaantiin keskikierrosalueella, ei niinkään kylmäkäynnistys ominaisuuksiin. Ryypyn toiminta tulee myös tarkistaa=Normi mopo ei tahdo käydä kylmänä tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä ja lämpimänä ryypyn käyttö pienentää tehoa merkittävästi ( mäennousukyky ).
jontsus
- Liittynyt:
- 15.10.2014 20:57
Auttakaa!!! Derbin kannessa oleva nippa. Mitä varten se on ostin uuden sylinterisarjan ja kun laitan koneen käyntiin sieltä tulee nesteet pihalle.
oon kyllä ilmannu sen.
pitäs päästä ajelemaanki.kohta. auttakaa!
notreal911
- Liittynyt:
- 26.8.2014 21:29
jontsus kirjoitti:Auttakaa!!! Derbin kannessa oleva nippa. Mitä varten se on ostin uuden sylinterisarjan ja kun laitan koneen käyntiin sieltä tulee nesteet pihalle.
oon kyllä ilmannu sen.
pitäs päästä ajelemaanki.kohta. auttakaa!
Kannessa on sisäkierteinen reikä lämpötila-anturille, jäähdytysletkun yhde ( syylärin yläosaan ) sekä pienehkö "nippa" yhde johon liitetään n. 6mm letku jäähdytysnesteen paisunta-astiasta. Tulpanreijän olitin jo löytänyt kun kerran kone käynnistyy.
jontsus
- Liittynyt:
- 15.10.2014 20:57
Siis tuohon pikku nippaan joka on kuvassa niin tulee letku joka menee paisuntasäiliöön?
http://kauppa.mimoto.fi/product/14400/s ... -senda-06-
notreal911
- Liittynyt:
- 26.8.2014 21:29
derbinisti
- Pyörä:
- Husse ja Derbi
- Liittynyt:
- 9.7.2014 21:28
notreal911 kirjoitti:Juurikin niin.
Haluaisin vielä jatkaa, että tuo letku kiertää Derbissä kaasarin kautta, joka minua vituttaa suuresti, koska joka kaasarin avauskerralla leviää kaikki jäähynesteet syliin. Joten tuleeko siitä suuresti haittaa, että otan tuosta nipasta suoraan letkun paisuntasäiliöön ja tukin kaasarin nipat? Kun eihän se vissiin ole kuin vain kaasarin pikaisempaa lämmitystä varten.
Nopeus ei tapa, vaan se äkillinen pysähdys.
notreal911
- Liittynyt:
- 26.8.2014 21:29
derbinisti kirjoitti:notreal911 kirjoitti:Juurikin niin.
Haluaisin vielä jatkaa, että tuo letku kiertää Derbissä kaasarin kautta, joka minua vituttaa suuresti, koska joka kaasarin avauskerralla leviää kaikki jäähynesteet syliin. Joten tuleeko siitä suuresti haittaa, että otan tuosta nipasta suoraan letkun paisuntasäiliöön ja tukin kaasarin nipat? Kun eihän se vissiin ole kuin vain kaasarin pikaisempaa lämmitystä varten.
Jos ohitat kaasarin, ei sillä ole vaikutusta itse kaasarin toimintaan. Sen tarkoituksena on estää kaasarin ns. jäätyminen jonka riski alkaa kun ulkolämpötila laskee +10 asteeseen ja luonnollisesti sitä alhaisemmilla lämpötiloilla. Pojan mopossa ei ole kyseistä "kaasarin lämmitystä" käytössä eikä myöskään jäätymisestä ole ollut oireita. Ja jos oireita ilmenee, saahan sen kierron aina asennettua takaisin.
joulupukki9
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 20.5.2014 21:48
Viisaammat kertokaa että mikä derbille tuli kun lähdin ajelulle ja lämmitin koneen hyvin lämpimäksi ja ajoin n.5 kilsaa niin n. 75kmh vauhdissa sammu kuin olisi leikannut kiinni. Lähti kuitenkin sen jälkeen laakista käyntii.
notreal911
- Liittynyt:
- 26.8.2014 21:29
joulupukki9 kirjoitti:Viisaammat kertokaa että mikä derbille tuli kun lähdin ajelulle ja lämmitin koneen hyvin lämpimäksi ja ajoin n.5 kilsaa niin n. 75kmh vauhdissa sammu kuin olisi leikannut kiinni. Lähti kuitenkin sen jälkeen laakista käyntii.
Jokuhan siinä on "hirttänyt kiinni" jos moottori pyssää kuin seinään ( ei kuin sammuttaisi virran ) Lähes ainoat vaihtoehdot kiinni leikkaamiseen on joku laakeri tai mäntä. Laakerin tuhoutuessa ei kuitenkaan palaudu käyntikuntoon pysähtymisen jälkeen niinkuin mäntä saattaa tehdä ( tosin mäntä ja sylinteri on silloin vammautunut enemmän tai vähemmän ).
Tuppuman
- Pyörä:
- MBK Nitro
- Liittynyt:
- 10.3.2011 23:29
joulupukki9 kirjoitti:Viisaammat kertokaa että mikä derbille tuli kun lähdin ajelulle ja lämmitin koneen hyvin lämpimäksi ja ajoin n.5 kilsaa niin n. 75kmh vauhdissa sammu kuin olisi leikannut kiinni. Lähti kuitenkin sen jälkeen laakista käyntii.
Niin eli vetikö takarenkaan lukkoon vai millä tavalla, koska jos tuosta vauhdista leikkaa äkillisesti kiinni varoittamatta, niin ei sitä kyllä enää käyntiin saa ja vieläpä heti sen jälkeen
? Voi olla myös, että veti oikosulkuun jostain. Omassa derbissä aikoinaan oli edestä tankin ja rungon väliin jäänyt johtoja joita sitten tärinän kanssa söivät puhki ja veti oikkariin. Myös vaihteistossa on voinut vaihteesta vaikka irrota yksi hammas, joka kiilas ittensä sinne väleihin, mutta sekin olis luultavasti vetänyt takarenkaan lukkoon ja sen kyllä kuulisi ajaessa. Onko toiminut normaalisti sen jälkeen?
Fakinpits
- Liittynyt:
- 24.5.2014 14:45
Voisko joku laittaa ohjeet kytkinkopan kasaamiseen kun rupeaa menemään hermot.. kiksi ei toimi, en tiedä miten se pitää laittaa sinne ja toinen että kytkin ei toimi eli miten se kytkinakseli pitää oikeaoppisesti laittaa? auttakaa !!! kiitos .
joulupukki9
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 20.5.2014 21:48
Tuppuman, veti takarenkaan lukkoon hetikun sammui mutta sen jälkeen renkaat pyöri normaalisti. Vauhti oli siitä 75kmh:sta arviolta kolmessa sekunnissa nollassa. Ja todellakin laakista lähti käyntiin polkemmalla ja mopo käyttäytyi sen jälkeen normaalisti!
joulupukki9
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 20.5.2014 21:48
Ja tosiaan sellanen ongelma on myös tuon saman derbin kanssa että samana päivänä kun tuo outo "kiinnileikkaaminen" tapahtui, iskin giannellin kiinni ja pätkii pahasti ja tuntuu röpöttävän tehopiikillä. Suutin oli 85 ja vaihdoin suuttimen kokoon 82 ja sama jatkuu, ilmaruuvia olen käännellyt suuntaan ja toiseen sekä neulaan sokkaa siirrellyt ylhäältä alas mutta pätkii vaan niin perkeleesti, kahdella eri tulpallakin kokeillut. Tuntuu siltä että mopossa olisi kierrostenrajoitin vaikka cdi boksi vaihdettu rajoittamattomaan.
Molempiin ongelmiin kuulen mielelläni neuvoja!
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista