skobasti kirjoitti:Leirintä alueelta teltta paikka yhdeksi yöksi maksaa yleensä vain n. 10-20€, että teltta on pakollinen.
Navigaattori, karttoja, kännykkä, bensaa, tulppia, vara vaatteita ja mieluiten ihan oikeasti KAIKKI AJOKAMAT, eli ajohousut, ajokengät, ajotakki, kypärä ja hanskat.
Ja kevarista riippuen varmaankin pullo tai pari öljyä.
Noin yleisesti kannattaa miettiä, mikä on tarpeellista. Paljon mukavampaa, kun ei ole turhaa tavaraa mukana. Ehdottomasti kannattaa tankkilaukku olla, jos vaan pyörään on mahdollinen kytkeä. Toinen hyvä vaihtoehto on sitten sitoa tankkilaukku/tavarapussi takapenkille tai takalippaan, tietenkin jos siellä ei matkusta jo makuupussi ja teltta. Ylimääräset bensat ja öljyt oon nähny täysin turhina matkoilla, paitsi tietenkin jos on 2-tahti. Pohjosempaan mentäessä kannattaa vain tankkailla riittävän usein, melkeinpä aina kuin mahdollista, koska siellä ei voi koskaan tietää onko seuraavalle bensa-asemalle matkaa 50 vaiko 300 kilometriä.
Tulpat taasen kannattaa olla jo kotoa otettu, koska huoltoasemilla harvemmin löytyy moottoripyörään meneviä tulppia (?). Myös varasulakkeita kannattaa pitää mukana.
Yöpymisessä kannattaa miettiä muutamaa seikkaa. Esim. jos sattuu olemaan suuremmalla lössillä liikenteessä voi se mökki tulla oikein hyvän hintaiseksi jos vrt. että jokaisella kuskilla olisi oma teltta mukana, ja maksaisitte vaikka neljästä telttapaikasta, ja toisaalta onhan se mukava lähteä pirteänä ajamaan aamulla. Kuitenkin itse suosin varsinkin yksin ajaessa telttaa, koska tulee se sopivan edulliseksi, ja kyllä siellä yksin on oikein mukava nukkua, kuunnella kun pärrän kone viilenee ja napsuu, edellyttäen tietenkin, että leirintäalue on keskellä luontoa.
Yksi asia mistä en kuitenkaan pitemmillä reissuilla luovu on renkaanpaikkausspray. Erittäin toimiva ratkasu jos nyt käy niin huonosti että sattuu se lasinpala tulemaan renkaaseen. Nimim. kerran koettu. Myös ketjusprayta kannattaa ottaa mukaan, ja vaikka joka ilta ajon päätteeksi rasvata. Jonkin sortin työkaluja on myös suositeltava pitää mukana, tulppa-avain, sellasia työkaluja millä katteita saa vähän auottua ja pultteja ja muttereita kiristettyä.
Sitten se viiminen vinkki, että kannattaa pitää päivämatkat järkevinä ja pysähellä riittävän usein, ettei pääse yhtäkkiä iskemään väsymys. Noilla eväillä pitäs päästä jo suht pitkälle.