Eemelijan kirjoitti:Onko kenelläkään syntynyt kevarissaan talvisäilytyksessä painaumia renkaisiin?
Ei ole ongelma kevareissa.
Jutun juuri on perua isoisän ajoilta, ja yhä edelleen ihan todellinen ongelma esmes jenkkilintoissa tai museoautoissa, joissa on pari tonnia painoa ja isokokoiset ristikudosrenkaat alla. Näissä kudoksen muovautuminen lyhyenki säilärin aikana on huomattavaa, ja renkaat pompottelee jopa kymmenisen kilometriä piinaavasti ennenku ne lämmetessään palaavat muotoonsa. Mutta nostetaanko museoautot talveks pukeille? Hyvin harvassa tapauksessa. Aika yks ja sama jos wanha Faikku aluks vähän täristääkin, tai jos 20v vanhoissa vanteensuojuksissa ei ole pitoa enää juuri nimekskään
Mistä sen sijaan VOI koitua osittain rengasperäisiäkin ongelmia on sivutuen varassa säilytettävien prätkien mahdollinen taipumus kaatua itsekseen. Ei ole mitenkään tavaton juttu: esimerkiks ite näin taannoin et yks säilytyksessä oleva Cagivan iso matkaenduro oli kaatunu tuelta, ja vieny naapurinki mukanaan, ja Shadowssakin tuollaista taipumusta on ollu. Tällainen vahinko edellyttää et jousitus on painunu kasaan, esimerkiks vanhuuttaan jousten kuoleentuessa (käy kaikissa ajoneuvoissa) tai jos oli pakattu mp-kamat talven ajaks pyörän päälle (em. Cagiva) ja jos tällaisessa tilanteessa etenkin takarengas pääsis tyhjentymään selvästi/kokonaan. Vahinkohan on keljun yllättävä, koska toi ongelma ei ehkä ilmene arkiajelujen aikana, eli monikaan omistaja ei tiedä vaarasta ennenku käy köpelösti. Rengasasiaan tää liittyy sillei, et moitteettomassakin renkaassa tihkuvuoto voi olla luokkaa 0-0,2 bar/kk (huokoisa materiaali, venttiilineula erityisesti jos se ei ole varmistettu metallikorkilla). Ongelma siitä tulee esimerkiks jos olisit havainnu vuodon ajokauden aikana suuremmaks eli jotain saattaa olla vialla, ja jos renkaat on löysempirunkoisia - eli jos tulee tuollaista "painaumaa" niin korkeus muuttuis senttitolkulla eikä sivutuen kulma enää riittäis. Tällaisia korkeita suht lerpsuja nappularenkaitakin on, vaikka useimmat taitaakin olla aika jäykkiä. Itehän tuon tietäisit onko ongelma todellinen.
Ohje tosiaan on nostaa pyörät irti maasta jottei jousitus tai renkaat kantais mitään painoa. Monesti suositellaan myös paineen laskemista ehkä puoleen ohjearvosta renkaiden venymisen välttämiseks, syyspuhdistusta eli öljypohjainen lika pois ja ehkä hoitoainetta päälle, pyörä pois lämmitinten tai sähkölaitteiden (otsoni) lähettyviltä. En ainakaan ite ole huomannu mahdollisia prosenttiluokan eroja ajettavuudessa tai kestossakaan. Shadow kyl seisoo klubitallissa keskiseisontatuella takapyörä irti ja etupyörällä vain jotain alle 20kg painoa, mut syynä tilanpuute eli pystyasennossa säästyy kymmeniä senttejä. Rengaspaineita taas yleensä nostan pari kymppää syksyllä matkan varrella säiläriin, jolloin kevään tullen renkaat on suht lähellä ohjepaineita, voi lähteä normaalien tarkastusten jälkeen suoraan ajoon. En ole patalaiska (no oon), vaan sillei hyöty/vaiva-suhde mietitty