Muuten olet ihan oikeilla jäljillä, mutta noiden ruiskukarttojen erot mitä tehtaalla laitetaan ovat kyllä täysin olemattomia. Viisaat miehet Minarellilla/Yamahalla ovat laskeneet parhaan seoksen, jotta pyörä menee päästömittauksista läpi ja se sama kartta lyödään suoraan jokaiseen laitteeseen. Ruiskut on laitettu laihemmalle, koska ruiskun itsensä ansiosta se on voitu säätää tarkemmin. Kaasarilla noin tarkka säätö on mahdotonta, tai sitten se vaatii juurikin muuttuvaa kurkkua tms. joka tuo taas lisää tuotantokuluja.
Kyllä Yamaha ja Minarelli ovat varmasti molemmat tietoisia laihalla käyttämisen pitkäaikaisvaikutuksista, mutta toinen vaihtoehto olisi kehittää uusi moottori/vetää nykyinen pois markkinoilta. Kyse on vain voittojen maksimoinnista, ei mistään muusta. Eivät ne henkilöt tyhmiä ole jotka näitä laitoksia suunnittelevat.
WR:n tapauksessa tulee myös muistaa, että koska pyöriä on paljon tulee vikoja olemaan myös lukumäärällisesti enemmän. Vaikka prosentuaalisesti määrä ei olisikaan muita suurempi, tuo suuri lukumäärä vaikutelman siitä, että koko pyörä on täysin mätä. WR:llä ovat myös näin karkeasti YZF-125R:n lisäksi ikäisistään lähes eniten ajettuja, joten viat ovat nousseet senkin takia esiin.
Mutta ei siinä kaikki. Mielestäni
suurin ongelma on se miten WR:iä keskimäärin viritetään. Eli kokoputki tai äänenvaimennin vaihdetaan Arrowin tai Gianellin tuotteeseen eikä moottoria 80%:ssa tapauksista säädätetä tämän jälkeen. Ja yllättäen moottori laukeaakin kun on ajeltu erittäin laihoilla seoksilla 20tkm, "Paska pyörä"-huutelu alkaa välittömästi...
Koska joku kuitenkin vetää nyt herneen nokkaan tuosta "äänenvaimennin" kohdasta niin pitänee sekin erikseen perustella. Eli, skenaario on siis seuraava: Omistat pyörän, joka käy valmiiksi laihalla ja tämä on ihan yleinen fakta. Seuraavaksi ostatkin vanhan, tukkoisen ja hiljaisen, änkän tilalle hienon uuden Arrowin, joka virtaa vapaasti. No, mitäs veikkaat käyvän seoksille, kun putkisto virtaa paremmin? Rikastuvan? Niin, ei kukaan nyt niin tyhmä voi olla.
Kyse ei siis ole isosta muutoksesta pyörässä, mutta kun muutos tehdään jo valmiiksi huonojen seosten päälle. Pyörää ei ole suunniteltu toimimaan niillä seoksilla ja on syynsä miksi se alunperin käykin hieman rikkaammalla. Ero voi olla prosentin luokkaa seoksissa, mutta moottorin kestävyyden kannalta tuo prosentti korostuu mitä pidempään lasetetaan noilla seoksilla.
Pahoittelen avautumista ja provoavaa tyyliä, mutta koittakaa nyt vähän herätä siitä itsepetoksesta. Ette te oikeasti noin tyhmiä ole.
E: Viestin alku oli suunnattu Yamahatadulle
E2: Pätee myös Yzäreihin