Jep, 2-tahtiin verrattuna nelari tuntuu yleensä aika lepsulta..
Itsellänihän käyrä meni kutakuinkin näin: mopomanki --> NSR --> 125cc mopomanki --> YZF-R --> 140/150cc kevarimanki --> RS (--> auto). Molempaa laatua on ollut, ja näistä kyllä hauskin on ehdottomasti ollut kemmumanki. Koneen vääntöalue lähinnä sitä mitä oikeasti toivoo, ja vauhti tuntuu tommosella 65kg vehkeellä kaksinkertaiselta vaikkapa RS:ään verrattuna. Ja ettei nyt tästä vedellä liikaa johtopäätöksiä, niin suunnilleen
samantehoinen YZF-R taas oli tylsin (mopoa ei lasketa
). Olipa hetken aikaa NSR:stä pakoaukonsäätimen kanssa probleemaa, ja muistutti kyllä tehoiltaan erehdyttävästi tuota YZF-R:ää, aivan kuin OziBo sanoi. Matka-ajoon mukavin oli tietysti YZF-R kun ei tarvinnut välikaasuista ja muista huolehtia, mutta ei sillä toisaalta ohitellakaan taikka kiihdytellä. Tälläinen villi ehdotus niille, jotka kaipailisivat 2-tahtia mutta eivät ole raha/huoltotilanteesta oikein varmoja: kannattaa ostaa kevarimanki (tai polinityyppinen). Huolto ja kulutus kuin nelarissa, hauskuus kuin 2-tahdissa. Tämä siis, jos ajo on 95% kaupunkiajoa/pikkuteitä, koska maantiellä aikamoista tuskaa (ainakin henkisesti kun pitää kuunnella niin kovia kierroksia).
2-tahtien ja 4-tahtien tehoihin tottuu tyypistä riippumatta, tuntuihin mopokin alussa hurjalta. Eli se 2-tahdista nelariin vaihtaminen ei kyllä ole mikään ongelma, jos pystyy hyväksymään tehonlaskun.