riksu26 kirjoitti:Jollain kokemusta tosta 125cc rgf:stä? Jostain kuulin, että pienellä laitolla saa yli 30hp irti, onko totta? Mites sitten huoltovälit ja paljon sellanen kuluttaa?
http://www.suzukicycles.org/RG-series/RG125-Gamma.shtmlEkan sukupolven RG125 Gamma oli aika pienikokoinen 25hp. Isokokoisempi 33hv RG125F Gamma tuli 1992. Eka tais olla aika suosittu, mut jäikö uudempi italoraasereiden jalkoihin myyntiluvuissa tai oliko siihen aikaan noita maahantuoja-ongelmia. Mahtaako mistään löytyä enää suht ehjää aihiota? "Jos joudut kysymään kulutusta sulla ei ole siihen varaa", vanhaa sanontaa mukaillen
Eihän ne 30+hv synny pelkästä kirpeästä syysilmasta, tietenkään...
Meinasikko turbottaa Bajan joillain parin sadan osilla? Jepjep
(prkl MiniMies ehti ensin!) No okei, 8hv takapyörällä, pyörän ja kuskin keveys, onnistuneet vaihteiden välitykset ja nöyrempi moottorin luonne VOIVAT antaa yllättävää etua alkukiihdytyksessä, eli noita "järkipyöriä" ei mun mielestä pitäis halveerata ollenkaan. Alkukiihdytyksessä tosiaan pienempi massa VOI auttaa hitusen edelle... kunnes maailmanjärjestys asettuu kohdilleen ja voimakkaampi menee menojaan.
Varsinaiseen aiheeseen ehkä vielä, että niin kauan kun ei ollu saastemääräyksiä 2T:t oli valtaenemmistö ja 4T:t pieni marginaaliryhmä pienemmissä moottoripyörissä - ihan järkisyistä. Tollaseen keskiverto aika lyhyeen ja repivään ajoon 2T on monin puolin fiksumpi ja edullisempikin kuin nelari. Jos katsotaan tota tehoa ja moottorin luonettakin, niin joka kierroksella sytyttävä 2T tuottaa saman tai enemmän tehoa matalammilla kierrosluvuilla kuin nelari, mikä sytyttää vaan joka toisekka kampuran kierroksella... eli suurempia kierroksia samaan tehoon tarvitseva nelari on väistämättä kärjekkäämpi kierroskone. Lisäks siinä on enemmän liikkuvia osia (= kiihdytettäviä massoja, sisäistä kitkaa, kuluvia kohteita, kalliimpi rakenne) eli se on työläämpi niin ajossa kuin huoltamisessakin. Sanotaan vaik ikikestoinen Yammun samovaari-2T (DT) on ylläpidossa tosiasiassa halvempi karkeilla luvuilla laskettuna, ellei verrokki-4T ole erittäin kestävää ja pitkät huoltovälit omaavaa sorttia. Myöskin on hölynpölyä etteikö 2T:lla vois heittää matkaa: esimerkiks NSR oli Rautaperseajoissa suosituin tekoväline kunnes V2-Hondat nappas tittelin, ja itekin olen samovaari-RD:lläni käyny vaikka missä. Ainakin nuo japsiperuspullat ovat ihan ok, jopa tuo alussa mainittu 25hv-RG. Kireet >30hv 2T-piikit ovat tarkempia ja tuottavat useammin "Oh COCK"-hetkiä (copyright James May)... mut ei kai kukaan tosissaan osta sellaista huikean luotettavuuden takia?