Gusse 93 kirjoitti:Jaay. Lapinmatkalta palailtiin auringonlaskun aikaan takaisin. Total mileage: 3518,9km.
Hieno suoritus, onnittelen. Itse vain haaveillut tuonkaltaisesta matkasta. Osin syynä, ettei ole ollut sopivaa pyörää tuollaiseen reissuun. DT, Husse WRE ym on varmaan niitä sopivimpia (ja luotettavimpia). Viimekesänä itsellä oli piikkikotari, sillä ei oikein noin pitkälle lähdetä.
Kaikenkaikkiaan kaksipyöräisillä yli 35000km ajaneena jonkin verran tuosta pyörän luotettavuudestakin on kokemuksia. Ihan kaupungissakin ajaessa pidän yleensä mukana tärkeimpiä työkaluja, varatulppaa, ketjulukkoa, varalamppua ja nippusiteitä. Jos olen pimeän aikaan liikkeellä, mukana on yleensä taskulamppukin. Työkaluina on yleensä tulpanavain, kärkipihdit (esim.ketjulukon asennukseen) ja jakoavain. Eipä ruuvareistakaan haittaa ole. Kotarilla ajaessa oli mukana aina se kotarin oma työkalupussi erikoisavaimineen. Nippusiteet on pelastanut muutaman kerran, esimerkiksi pudonneen äänenvaimentimen sai niillä kiinni. Pyöräkohtaiset erikoisavaimet on myös hyvä pitää mukana. Tämän opin aikanaan silloisen Aprilia RS:n kanssa mihin tuli sähkövika. Kun mukana ei ollut kuusiokoloavainta niin jäi sitten tankki nostamatta. Jouduin vesisateessa kävelemään lähimpään työkalukauppaan ostamaan kuusiokolosetin että sain tankin nostettua ja paljastuihan sieltä yksi hapettunut italian laatuabiko joka oli sitten sateessa päättänyt pätkäistä.
Sitten on muita kysymyksiä mitä pidemmällä matkalla voi tulla "keskellä ei mitään" eteen. Kuten renkaan räjähtäminen, pyöränlaakerin hajoaminen tai jonkun vaijerin katkeaminen. Näistä kaikista kolmesta on myös kokemuksia. Koska pyörässä ei ole vararengasta, rengasrikko on aika ikävä. Paikkausvaahto saattaa auttaa tai sitten ei. Itsellä on kerran takarengas räjähtänyt, silloin ajoin kylmästi tyhjällä nakilla kotiin. Teinit vielä prkl nauroi matkalla, ilmeisesti rengas sitten läpsytti aika huvittavasti
Tosin matkaa oli vain 8km joka on hieman eri asia vs.lapin välimatkat. Kerran on sitten mennyt pyöränlaakerikin suht yllättäen. Kuulat pääsi karkuun ja rengas alkoi heti vempata aika rajusti. Sitten on nuo vaijerikysymykset. Jos jonnekkin lappiin lähtisin, todennäköisesti ottaisin varavaijeritkin mukaan. Itsellä on sekä kaasuvaijereita että kytkinvaijereita katkennut ajossa käytännössä varoittamatta.
Noita fatal error -tilanteita varten kannattaa siis olla vähintään kahdella pyörällä liikkeellä. Pääsee sitten ainakin kakspäällä jatkamaan kohti varaosakauppaa tms.