Kevarilla pidemmälle matkalle. Vinkkejä ym?

mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 4.8.2009 15:10

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 11:46, muokattu yhteensä 1 kerran
tunnustaeivoipoistaa
Liittynyt:
11.7.2009 10:43

ViestiKirjoittanut tunnustaeivoipoistaa » 5.8.2009 9:26

Yks tärkee minkä opin eilen..Anna (2t)koneen jäähtyä vähintään 100km motariajon jälkeen tai voi käydä ikävästi-.- Etenki jos käy pikkasen laihalla.
eGetin
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.4.2008 19:22

ViestiKirjoittanut eGetin » 5.8.2009 11:39

Jos se motarilla kuumenee niin paljon että on pakko jäähdytellä niin kyllä siinä varmasti jotain muutakin vikaa on ollut.
Vaikka eihän tuo pahaakaan tee että antaa moottorin hetken aikaa lepäillä tuollaisen jälkeen, mutta silti...
Gusse
Pyörä:
640 LC4
Liittynyt:
20.1.2008 23:38

ViestiKirjoittanut Gusse » 5.8.2009 11:40

Don_Haulikko kirjoitti:Yks tärkee minkä opin eilen..Anna (2t)koneen jäähtyä vähintään 100km motariajon jälkeen tai voi käydä ikävästi-.- Etenki jos käy pikkasen laihalla.


Toi on tosiaan tärkee muistaa. Itekin pidin konetta tyhjäkäynnillä vähän aikaa aina kun pysähdyttiin kahville.
Mopokuvia galleriassa
eGetin
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.4.2008 19:22

ViestiKirjoittanut eGetin » 5.8.2009 16:54

Gusse 93 kirjoitti:
Don_Haulikko kirjoitti:Yks tärkee minkä opin eilen..Anna (2t)koneen jäähtyä vähintään 100km motariajon jälkeen tai voi käydä ikävästi-.- Etenki jos käy pikkasen laihalla.


Toi on tosiaan tärkee muistaa. Itekin pidin konetta tyhjäkäynnillä vähän aikaa aina kun pysähdyttiin kahville.

Mikä siinä koneessa sitten niin paljon kuumenee että pitää hetki vetää tyhjäkäynnillä hetki motarin jälkeen?
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 5.8.2009 18:48

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 11:45, muokattu yhteensä 1 kerran
Zuidaaja
Liittynyt:
22.2.2008 19:39

ViestiKirjoittanut Zuidaaja » 5.8.2009 18:51

Niin minkä takia seos laihenee 2t:llä tasakaasulla ajettaessa?
Dööbbi
Pyörä:
Derbi Senda R 125cc -04
Paikkakunta:
Pyhäjärvi
Liittynyt:
25.5.2009 18:10

ViestiKirjoittanut Dööbbi » 5.8.2009 20:20

Ei toi koske pelkästään kakstahteja toi jäähyttely sillä itse annan moponi ja piikkini "jäähtyä" jonkin aikaa ennen kuin sammutan vaikka en olisi ajanutkaan kuin parikymmentä kilometriä. ja veljeni jolla on 1000cc ninja tekee samoin.
Juzuka
Pyörä:
Yamaha YZF-R125, Suzuki PV
Liittynyt:
2.5.2006 21:14

ViestiKirjoittanut Juzuka » 5.8.2009 20:21

Huomenna on ajoa edes 200km kaverille ;)

Viimeks kun kävin samalla kaverilla niin räsä leipo kiinni :( Mut tuskin Yzäri sitä ny tekee :P
eGetin
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.4.2008 19:22

ViestiKirjoittanut eGetin » 6.8.2009 1:23

mustavi kirjoitti:
prakka kirjoitti:Mikä siinä koneessa sitten niin paljon kuumenee että pitää hetki vetää tyhjäkäynnillä hetki motarin jälkeen?


Jaa, no kireä 2T ei oikein tykkää pitkästä (kovavauhtisesta) ajosta tasakaasulla, eli seos laihenee ja kampuran laakerien voitelukin voi olla aika huonolla tolalla. Samoin 4T:n öljynlämmöt on kovan ajon jälkeen aika tapissa. Nopeasti kaasu kiinni pysähdyksiin rullatessa 2T laihenee edelleen eli saattaa leipasta, äkkisammutetussa nelarissa kuumat osat nostaa öljynlämmön niin, että kalvo saattaa revetä ja uudelleen käynnistetäessä käy sitten hetlken metalli metallia vasten. Laakereissa ohut öljykalvo voi ehkä paistua ikään kuin päällä olevaan keittimeenpannuun unohdettu kahvinjämä. Niin tai näin koneen laakerit voi kulua tarpeettomasti (välillinen vahinko), tai mäntä/-ät napata kiinni (välitön vahinko).

Ottaisin vauhdin rauhallisesti pois kilometrin-pari ennen taukopaikkaa (jos mahdollista) jolloin pytty, lohko tai syylarikin ehtii luovuttaa jonkin verran huippulämmöistään pois ajoviiman viilentäessä, eikä koneeseen tule "hot spot":eja. Tyhjäkäynnin ajatus (vesijäähy) lie hieman sama (eli lämmöt ehtisi hieman laskea) mutta tehottomampi. Hyvin rajua shokkijäähdytystä pitää myöskin varoa, eli ei pidä sulkea kaasua kokonaan (ilmajäähyiset!) ja rullailla pysähdyksiin, eikä ainakaan kastella pannua vedellä tmv. vaan antaa lämmön tasaantua rauhallisesti. Sen tärkeämpi mitä kireämpi kone on kyseessä. Kireä 2T saattais vaatia ennen matkaa seoksen rikastamista ja korkeemman lämpöarvon tulppaa.

Tällaisia arvelisin.

Ok kiitos hyvästä tietopaukusta :)
Dayttoona
Pyörä:
isompi smoto haussa
Paikkakunta:
LemBois
Liittynyt:
25.5.2007 0:32

ViestiKirjoittanut Dayttoona » 6.8.2009 5:02

Juzuka kirjoitti:Huomenna on ajoa edes 200km kaverille ;)

Viimeks kun kävin samalla kaverilla niin räsä leipo kiinni :(

Nelari on kiistatta varmempi matka-ajossa.
Kyllä kiinalaisetkin kestävät (blogi). Meillä oli tuo fudefaitteri ja skyte rankassakin huudattelussa pitkin matkaa. Päivässä tehtiin matkaa yhtäjaksosesti 100-250 kilsaa. Huomioitavaa on myös lämä tiskissä Tre-Turku -osio (tosin vesisateessa ilmajäähyllä uskaltaa vaikka mitä...) Mutta ennemmin noilla uskalsi lähteä, kun millään kakstahdilla. Oli sitten riisiraketti, tahi italian ori.
Asenne tekee motoristin. Reissublogi Ahvenanmaan piikkireissulta!
tunnustaeivoipoistaa
Liittynyt:
11.7.2009 10:43

ViestiKirjoittanut tunnustaeivoipoistaa » 6.8.2009 9:00

Eipä sillä kakstahdillakaan mitään ongelmaa ole, kuhan on tuorevoitelu kunnossa ja muistaa antaa koneen jäähtyä tarpeeks usein....Muistanpahan sitte ens kerralla jäähdytellä:P
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10

ViestiKirjoittanut mustavi » 6.8.2009 13:27

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 11:44, muokattu yhteensä 1 kerran
BigPaaryna
Pyörä:
adga
Liittynyt:
4.10.2007 3:17

ViestiKirjoittanut BigPaaryna » 6.8.2009 13:39

Hyvin kesti -07 DT 400km päivässä, ei sanonu mitään ihmeellistä koko matkan aikana. On se pyörästä eikä niinkään kuskin ajotyylistä kiinni, viimoset 100km tuli ajeltua aika reippaasti. Toki vinguttamalla pienellä vaihteella saa minkä tahansa koneen hajoomaan.
http://www..com/yamaha/dt/986386
Dayttoona
Pyörä:
isompi smoto haussa
Paikkakunta:
LemBois
Liittynyt:
25.5.2007 0:32

ViestiKirjoittanut Dayttoona » 7.8.2009 1:03

mustavi kirjoitti:
Zuidaaja kirjoitti:Niin minkä takia seos laihenee 2t:llä tasakaasulla ajettaessa?


Jaa no fysikaalisia tai moottoriteknisiä juttuja en ny oikein viitsi enää alkaa muistella tai kaivella esiin mut kartingaikoina mahdollisimman lähelle optimiseosta (maximitehoa) laihennetun 2T:n kans sai aina pääsuorien päässä olla tarkkana et ryypytti (sulki imuilman tulon) ennenku nosti tai edes hölläs kaasua, muuten kyl aika varmasti kuulu ikävä nnn-jap ja pata meni umpiraudaks. Kai se menee niin, että vaihtelevaan ajoon mahdollisimman laihalle säädetty 2T menee (eli laihenee normaalista hiukan paksusta seoksesta) tasakaasulla pirun lähelle lambda 1:stä jolloin palotila ja mäntä kuumenee maksimiinsa, ja jos siinä tilassa sopan tulo vähenee (kevennys) tai loppuu (kaasu kii) niin lämmöt nousee "kuoleman rajan" yli. Kiree prätkä-2T tekee samanlaista, eli matkaa varten ylärekisteriä pitäis rikastaa (neulaa nostaa) ja myös tulpan lämpöarvoa nostaa kestämään korkeita palotilan lämpöjä (reissussahan on aika yhdentekevää antaako kone 25,8hv vaiko vaan esimerkiks 23). Sellanenhan voi leikkailla myös "mystisten" imukaulavuotojen tai kaasariongelmien takia. Ite en viitsiny enää tällasia askarteluja, ja ajan siksi(kin) varmemmalla nelarilla.

Melkoisen hyvin selitetty. Propsit tästä. Ja tuolla kireellä prätkällä ei nyt meinata mitään DT:tä, tai edes putkivireessä olevaa sellaista. On meinaan tuo detun kone melko matalavireinen - ja pitkäikäinen. Itellä ei semmone (TZR, lähes sama) ees leikannu ku oli nii hyvä voitelu (säädöt ketuillaan)! Puristukset vaa katos sylkkään ja mäntään lohjenneesta reiästä. :)
Asenne tekee motoristin. Reissublogi Ahvenanmaan piikkireissulta!