Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ojatalo
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 3:00
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut ojatalo » 14.6.2014 12:30

Ledinauha kirjoitti:.............

Taidan huomenna laittaa emulsioputken takaisin kiinni, tuntui vain toimivan paremmin ilman sitä. ..........


Emulsioputkissa (kaikissa) reikien esim sijainti määrittää millä kaasunalueella seosta laihennetaan. ilman emulsioputkea seos emulsio on epätasaisesti sekoitunut.

ilman tk Emulsioputkea seos laihentuu koko kaasunalueelta Tk-piirissä, mutta sillä on muita seurauksia, seoksen sahaamista turbulenssia jne kun sulkee kaasua jne.

on paljon hyödyllisempää muokata ilmansaantia kautta rekisterin esim AF1 VHSB34ld Snorkkelilla. tai RX125 vastaavalla.

AF-1 ja #122 AirBoxit on tehty ihan tyhmästi,vaikka ne olisivat TT kuosissa, esim se miten Yhdyskumiputki menee pitkästi sisään Boxiin ja tekee ilmavirralle ja Helmholzille negatiivisen kulman, jos sitä jotenkin kuvailee, siis aiheuttaa virtausvastusta pyörteilyä ja epätasaista täyttöä. Se myös pienentää AirBoxin fyysistä tilavuutta ja Hyötytysuhde tilavuutta reaaliajassa.

Yleisesti puhuttaessa PHBH28bd kaasutimet ovat kompromisseja, Economy kulutusta haettu ja ilman kunnon toimintoja. Niihin jää Vakio tehtaan TT osilla aina huonoja alueita seokselle ja toimintaan. henk koht melkein vertaisin BD kaasutinta Dellorton SHA malliin.

Vaikeassa tapauksessa vaikka RS125 #122 PHBH28bd, voisi myös auttaa kun käyttäisi vaikka jotain B75 tai B80 emulsioputkea, vaikka onkin tk-suutin #70. Tällä kompensoitaisiin sitä puuttuvaa ilman määrää, eli laihennettaisiin seosta Tapauksessa kuten Sinun kuulostaa kun toimii paremmin ilman emulsioputkea. Ainakin Emulsioreikien koko olisi suurempi kuin B70, samaten on valinnavaraa määrittää vielä millä Tk Kaasunalueella ne reiät laihentaa seosta.

esim AF-1 SportPro mallissa on RD, kuten monissa Cagivoissakin, joka RD on tehty sentään kilpakäyttöön ja kadullekkin, ilman kompromisseja tehon ja hyötysuhteen kanssa.


Yleisesti puhuttaessa, TK-piirin ilmakanavat kannattaisi "säännöllisesti" pitää puhtaana eli Ultraääni pestä kalkinpoistolla. Kertynyt kalkki kaasarin "karkealle huokoiselle" pinnalle pienentää ilmakanavien tilavuutta, eli pienentää sitä myöten Emulsioon sekoittuvaa ilma määrää.....Etenkin ajoneuvoissa, joissa ei osata käyttää Tuorevoitelun rinnalla vähän öljyä myös tankissa, se kun pitää kaasarin puhtaampana.....

menee vielä aikaa kunnes pääsen noita yllä olevia soveltamaan oman '04 kanssa, mutta sitten testaan kaiken....Myös toisella muokatulla AirBox kannella. Taidan vielä huvikseen kokeilla myös B70 Vakioreikien hoonaamista suuremmaksi, joskus.

t.m
kona85
Liittynyt:
8.10.2011 10:57
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut kona85 » 14.6.2014 20:56

On kyllä offtopic, mutta silti. Olisiko jollain myydä -06 tai uudempaa apika tankinkuorta hyväkuntoista ja mustaa mieluiten. Laittakaahan viestiä, jos löytyy. Pojat älkää suuttuko. :s
timbou
Liittynyt:
10.6.2014 19:58
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut timbou » 17.6.2014 18:39

Käykö muuten btw noi uudet ja vanhat kaasarien hilppeet keskenään. esim neulat ja luistin? Ja lukeeko tuossa neulassa se koko jossain päin kun itse en löytänyt muuta tekstiä kuin x 4? :idea: Ja mites tuon kurilaipan vaikutus on siihen että jos laittaa uuden putken niin tuoko se tehoja yhtään edes alakierroksille? ja onko noissa tehtaan ttputkissa jotain eroa sarjanumerollisesti vakioputkiin. että mistä ne tunnistaisi? :nörtti:
Wiljamiii
Pyörä:
Aprilia RS 06
Liittynyt:
2.7.2013 20:00
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Wiljamiii » 18.6.2014 12:15

Kyllä neula ainakin. Olettaen että oikea neula. Mutta luistin ei varmaan koska eri kaasari.
enezii
Pyörä:
Aprilia RS125
Liittynyt:
9.6.2014 23:47
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut enezii » 19.6.2014 17:42

Minkänäköinen on dellorto phbp 28mm tyhjäkäyntisuutin? Tilasin tälläisen mutta ei oikeen näytä suuttimelle? Voisiko joku linkata?
Apr125
Pyörä:
Aprilia rs 125
Liittynyt:
22.6.2014 13:20
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Apr125 » 22.6.2014 13:27

Voisitteko kertoo viisaampana, että mihin tulee ketjusuojassa oleva letku kiinni ? Irrotin ketjunsuojan niin tippui oli irtonaisena :D Luultavasti jokin ylivuotoletku ?
Toma163
Pyörä:
Yamaha Aerox -04, Aprilia Mx 125 -05
Paikkakunta:
Pori/Noormarkku
Liittynyt:
1.10.2012 20:46
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Toma163 » 24.6.2014 11:32

Mites onko ketään täällä viilannut 154 polinia tai porauttanut isommaksi? Kun haluaisin tehoa korkeemmille kierroksille ja lisäpotkua muutenkin. Tällä hetkellä viriä 154 polini, 36 keihin, vforcet, jollymoto. Pyörähän on aprilia mx 125 mutta ei tuola mx puolella vastata niin päätin kysyä täällä. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Aprilia Mx 125 -05 154 Polini, 36 Keihin, Jollymoto, Vforce 3, Pipercross.
armo jarkko
Liittynyt:
10.2.2014 18:32
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut armo jarkko » 24.6.2014 15:32

Onko kenelläkään tietoa paljon rotax122 moottorin tehon kesto on ja mikä paikka on heikoin
enezii
Pyörä:
Aprilia RS125
Liittynyt:
9.6.2014 23:47
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut enezii » 26.6.2014 21:23

Mikäköhän mahtais olla ongelmana, kun laitetyiin rave kiinni. Ja ohjainyksiköt sunmuut, mutta rave ei liiku tyhjäkäynnillä minnekkään. Ilmanputsarin reiät myös avarrettu. Sityen kävin kokeilemassa ja pienen matkan ajon jälkeen alkoi hyytyä ja lämmöt nousta ja lämpöleikkasi varmaan. Sitten ei pysynyt millään käynnissä alle 6000rpm ja kun sammui ei millään lähde käyntiin? ei edes työntämällä. Vuosimallia 2003. Tutkittiin mahdollisia juttuja niin tulppa ei kastu millään? Kipinää antaa kyllä. Pitäiskö sitte tulppa vaihtaa ja isompi suutin?
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut AapoV » 27.6.2014 0:22

Onhan rave oikein asennettu? Isompi suutin ei korjaa ongelmaa, jos pyörä muuten on toiminut hyvin. Jos sulla oli kuristuslaippa paikallaan niin sitten isompi suutin saattaisi olla tarpeellinen. Jos tulppa kerran pysyy kuivana niin sekin luultavasti pelittää. Puoliksi toimivat tulpat ovat toisaalta aika ihmeellisiä, joten uutta tulppaa voi aina koittaa :D Bensansaanti voi olla ongelmana, laita vähän bensaa tulpanreiästä ja katso lupaileeko. Jos meinaa lähteä käyntiin niin tsekkaile tankista kaasariin päin mihin asti bensaa tulee.

Huonolla tuurilla sieltä on hajonnut jotain konehuoneesta. Jossei edelliset vinkit auta niin vilkuile vaikka pakoaukosta tai/ja tulpanreiästä miltä mäntä näyttää.
enezii
Pyörä:
Aprilia RS125
Liittynyt:
9.6.2014 23:47
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut enezii » 27.6.2014 8:39

Kiitoksia. Rave siis laitettiin kiinni ja avarrettiin ilmanputsarireikä. Rave pitäisi olla asennettu oikein. Kyseessä siis vanhempi malli johon ohjainyksikköikin täytyy laittaa. Onko homma vaan sähköjenkannalta että liittimet kiinni. Rikö sen sitten pitäisi toimia? Koska rave ei liiku vaikka kierroksia huudattaa. Täytyykö kärjestelmän jotenki sit saada rekisteröityä se. Ja jos vika on jossain miten sitä vois etsiä? :(
Toma163
Pyörä:
Yamaha Aerox -04, Aprilia Mx 125 -05
Paikkakunta:
Pori/Noormarkku
Liittynyt:
1.10.2012 20:46
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Toma163 » 28.6.2014 8:11

Onko ecuun porattu reikä että se antaa tiedon ravelle koska toimia? tai mitä nyt ikinä antokaan ohjainboksille :D
Aprilia Mx 125 -05 154 Polini, 36 Keihin, Jollymoto, Vforce 3, Pipercross.
Apr125
Pyörä:
Aprilia rs 125
Liittynyt:
22.6.2014 13:20
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Apr125 » 28.6.2014 13:32

Eihän 06 mallehin asti tarvitse porata reikää, kun eikös se tarvitse porata 07 eteenpäin? Vai olenko ihan väärässä :lol:

Apr125 kirjoitti:Voisitteko kertoo viisaampana, että mihin tulee ketjusuojassa oleva letku kiinni ? Irrotin ketjunsuojan niin tippui oli irtonaisena :D Luultavasti jokin ylivuotoletku ?


Sori tuplapostaus, mutta tarviisin vastauksen tähän! :roll:

Ei lainailla niitä edellisiä viestejä. Laitoin myös sun viestit yhteen postaukseen, ei tarvii tuplapostailla kun voi yhteenkin viestiin laittaa asiat
jonicc
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 28.6.2014 13:46, muokattu yhteensä 1 kerran
enezii
Pyörä:
Aprilia RS125
Liittynyt:
9.6.2014 23:47
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut enezii » 28.6.2014 19:21

Toma163 kirjoitti:Onko ecuun porattu reikä että se antaa tiedon ravelle koska toimia? tai mitä nyt ikinä antokaan ohjainboksille :D


Tässä mallissa ei ole ecu boksia. Vain ohjainyksikkö kiinni sähköihin. Solenoidi tuntuu toimivan kun laittaa solenoidiin suoraan virtaa se vetää raven ylös ja jousi palauttaa sen. Kun on käynnissö ei reagoi. Tarkistettiin myös aprilian omat sähköt ja liittimeen tulee jännite ja maadoitus toimii. Oystyisikö tätä ohjainyksikköä mitenkään tarkistamaan vai pitäiskö vaan uus ostaa?

Edit: Ja pystyykö 28mm kaasarilla, tyhjennetyllä putkella ja ravella ajamaan tuorevoitelun kanssa? Isommat suuttimet ja ilmanputsarit avarrettu sun muut.
luxus16
Liittynyt:
7.2.2014 15:29
Re: Aprilia RS125 viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut luxus16 » 1.7.2014 22:20

Mikäs olisi hyvä määrä vaihteistoöljyä laatikkoon?