Santala98 kirjoitti:Moro moro!
Osaisko kukaan kertoa varmaksi minkä kokoinen mäntä menee Aprilia Rs 125 vm 2008? Tilaisin meinaan mielelläni ebaysta jo etukäteen ennenkun alan purkamaan moottoria yhtään kun tärkeässä käytössä joka päivä. Ja onko kampiakseli ja sen laakerit pakko vaihtaa 30tkm? et pärjääkö niillä vielä, en meinaan löydä näitä mistään... mäntä- ja kiertokankisetin saa halavalla ebaysta.
Aprilian mäntiin hieman perehtyneenä, eli kaksi räsää kunnostaneena voin neuvoa näin lyhyesti ennen kuin nukahdan, että räsissä on eri kokosia mäntiä jotka riippuvat siitä minkä kokoinen pyttysi on. Pytyn imukurkun päällä on tekstiä ja niissä lukee jotain A,B,C yms. se tarkoittaa kokoa. Em enää muista mitä nämä koot ovat mutta netistä löytyy ja tärkeä huomio on se että ylikoon mäntää ei kannata ostaa leipoo herkästi koska suomen sää olosuhteet ovat vaihtelavat vrt. Italian säähän. Näin minua opastettiin maahantuojalta, männän myyneen myyjän osalta ja moottori koneistamolta. eli älä osta liian isoa mäntää... kaikista varmiten ja ehkä jopa helpoiten saat asiaan selbyyden poistamalla pensatankin ja ottamalla vesi- ja palakannen veks niin, että näät männän ylä osan pyyhkäise siitä karsta yms noki veks ja alla lukee männän koko! osta saman kokoinen mäntä jos sylinterillä ei ole ajettu yli 20 000 km paikallaan olevan männän kokoisilla männillä. tähän jälkimmäiseen avaus operaatioon menee noin 1-2h eli aika helppohomma paitsi että tarvistset akku/jäähdytys nestettä koneeseen jos avaat sen... itse olen asioinut Moto-hämeen kanssa ja voin vain sanoa, että homma toimii ja hinnat ovat kohdallaan.
Tuo kiertokanki asia on vähän hankala... kannattako riskeerata uutta mäntää ja kallista pyttyä vanhan kuluneen kampiakselin takia?