Voihan helevetti mikä keskustelu..!
Tämä on nyt ihan puhtaimmillaan sitä että "sokea neuvoo silmäpuolta". Muutaman edellisen sivun kun lukaisin niin tuli semmonen fiilis että kukaan kirjoittajista ei ilmeisesti oo lukenu edes ensimmäistäkään turbottamisen perusteosta. Kannattaa tsekata vaikka Maximum Boost, saa edes ne perusteet hanskaan... Ja jos ei sitäkään jaksa, niin kai jossain Wikissä vois viettää edes sen viisi minuuttia aiheen tiimoilta... Huoh...
Mitähän kaikkee tossa oli, laittelenpa jotakin mitä muistan...
Ensinnäkin wastegate (pakopuoli) ja dumppi (imu/painepuoli) kannattaa olla molemmat. Wastegate on tietty välttämätön ahtopaineen säätämiseksi, ja dumppi taas säästää turboa. Ja kannattaa huomata periaatetason ero, wastegatella säädetään ahtopainetta, kun taas dumpilla sitä ei tehdä, tai ainakaan siinä ei ole mitään järkeä.
Sitten turbojen koosta iso vs. pieni turbo. Kysymys on siitä miten turbo herää ja millon se alkaa kuristaa, karkeasti sanottuna. Pieni turbo herää pienillä kiekoilla, mutta kuristaa (pakopuolta) isoilla kiekoilla. Ei saada siis kovia huipputehoja, mutta on kiva arkiajossa. Iso turbo taas herää vasta kovilla kierroksilla, ja koska ei rajoita virtausta, saadaan isommilla kiekoilla enemmän tavaraa. Eli huipputeho on suorastaan hirveä! Turbon koko taas ei sinänsä juuri siihen vaikuta paljonko painetta se voi tuottaa.
Välijäähdytys. Jos kaasari on turbon jälkeen kannattaa välijäähdytys silti. Eli välijäähdyti turbon ja kassun väliin, ei kassun ja koneen. Yleisesti ottaen välijäähdytys kannattaa aina. Ja Tumelle tiedoksi, välijäähdytys vaikuttaa aika merkittävästi tehoihin. You see, 30 asteinen ilma sisältää enemmän happea kuin 100 asteinen ilma, jos paine on sama. Kuten itekkin totesit, samat fysiikan lait siellä pätee.
Niin ja sekin vielä, kyllä ne Rootsit ja Lysholmin ruuvit yms sitä ilmaa kuumentaa, se nyt vaan on semmonen fysiikan laki että ilma tuppaa lämpenemään kun sitä puristetaan kasaan. Sen lisäksi erityisesti turbossa virtaukset yms aiheuttaa ilman lämpenemisestä. Olennaisesti noista compressor mapeista katellaan juuri sitä millä hyötysuhteella kompressori toimii. Eli jos mennään huonolla hyötysuhteella, ahdin lämmittää ilmaa aivan helvetisti.
Ja jos tuosta käytetystä turbosta on jossakin compressor mapit, niin voin kyllä kertoa onko hankkeella mitään toivookaan. Toisaalta enpä oo pahemmin seuraillu että mitä vehjettä tässä yritetään turbottaa, millä tavotteilla, ja mikä ahdin on kyseessä.
Hassua, itse tein tuossa juurikin tänään kiinnityslaippoja turbon pakosarjalle...