julpero kirjoitti:joo niinhän se taitaapi olla , kuha alan painekoteloo rakentammaan nii ois kiva jo vähä tietää jos olis hyviä vinkkejä/ohjeita sitä varten, mutta teen näitten ohjeitten mukaan mitä oon tässä lukenu ja ite älyän
sitte ukki keksi semmosen jutun jos tekis pienen tankin pensatankin alapuolelle ja tankin väliin takaisku venttiili ja tankkiin ahtoletku , tyhjäkäynnillä sitten takaisku venttiili aukeis ja valuis pensaa taas pieneen tankkiin , ja kun ahtoja tulis taas nii venttiili nasahtas kiinni ja ois paineistettu taas pikku tankki , tällä tavalla ainakin sais turhaa tilaa ahtopuolelta pois , ja mulla on tuossa nii läpimätä tankki niin vältyn uudenostamiselta ..
tiedän kyllä mitä huonoja puolia tuolla systeemillä on , ainaki luulen
Voi toimia tuurilla jotenkuten, mutta tuskin hyvin. Ongelmaa on jo siinäkin, että jos lisätankki täyttyy äärimmilleen, se alkaa negatiivipaineilla imemään polttoainetta sen paineputken kautta ohi kaikkien suuttimien, vaikka letku sen lisätankin päälle tulisikin. Tietty sinnekin voi alkaa kehitteleen polttoainepinnan tunnistavaa takaiskuvenaa, mutta joka tapauksessa ei kovin hyvä edes silloinkaan siinä mielessä, että jos se lisätankki pääsee tyhjäksi saakka pitkällä suoralla, niin polttoainevirtahan tyrehtyy taas.
Moottorisahatyyppinen kaasari olisi toiminnan kannalta hyvä ratkaisu. Niissä tulee usein vaan koko nopeasti vastaan kevareissa (
poislukien pienimmät eli mopon koneet) ja toinen on läppäakselin laakerointi, jonne mielellään pitäisi laittaa O-renkaat vuotojen estämiseen positiivisilla paineilla, mutta kaikenkaikkiaan sillä olisi tosi hyvä toteuttaa, eikä yleensä tarvitse enää muita lisätiivistyksiä.
Se kalvopumppu vaatisi lisäksi vaan pienen muutoksen, niin kävisi jo turbokaasariksi. Tosin niissä on hiukka rakenne-eroja, mutta pääpiirteittäin se kalvopumppu pelittää samoin. Pienkonekorjauskirjoista voi toimintaa opetella ja tehdä toteutussuunnitelmia. Itsellä olisi, mutta on sen verran monta sivua kun on monet merkit ja tyyppiset, ettei jaksa alkaa skannaileen. Vinkkinä: Kirjastostakin moinen löytyy.
Paras rakenne painepuolelle toteutettuna tulee joka tapauksessa kunnollisella pumpulla ja paineensäätäjällä ja nimenomaan turbokäyttöön suunnitellulla sellaisella. Vaparimallit säätää bensapaineen johonkin kiinteään arvoon ja turbomalli säätää sitä ahtopaineen mukaan. Kiinteällä paineella tahtoo olla ongelmia, kun negatiivipaineilla gasopaine pyrkii pitään neulaventtiiliä auki kun paineen säätää sopivaksi maksimiahtojen mukaan.
Tankkien paineistaminen on muutoinkin oikeastaan vaan sellanen kokeiluvaiheen juttu. Hankaloittaa normikäyttöä (
tankkausta jne) ja korkin tiiviys ajanmittaan tahtoo olla kyseenalaista juuri tankkaamisen vuoksi. Samaten se asettaa omat vaatimuksensa esim bensahanalle ja niitä ei ole suunniteltu toimimaan paineen alaisina. Voi alkaa valskaan läpi yllättävänkin nopeaan ja on siinä selvä turvallisuusriskikin, jos bensahanasta paineella suihkuaa gasot kuumalle koneelle / turbolle, jne..
Samaan kategoriaan menee kaasarin koteloiminen painekotelon sisään. Toimiihan sekin, mutta käyttö ja säätäminen on sen verran hankalaa, että hermot pettää jopa ennen, kuin huonosti kasaan harsittu turbokone.
Sopivia MAP-antureita kannattaa kanssa tutkiskella, pisti siihen sitten sahakaasarin tai jonkin muun. Se avittaa kanssa rakennelmien kehittelyä. Saapahan ainakin vaikka pumpun käynnistyyn positiivisilla paineilla ja sammumaan, kun painetta ei ole. Ei korvaa kunnollista paineensäädintä, mutta voi siitäkin jo jotain kehitellä ja jos ei muuta hyötyä, niin ei ainakaan käy pumppu turhaan.
En ole noiden ruiskukoneisten skoottoreiden rakenteeseen jaksanut pahemmin perehtyä. Veikkaan, että map-antureilla ne pääosin on toteutettu ja ilmamäärämittarit taitaa olla tässä kokoluokassa täysin olematon juttu,.. Mutta jos tosissaan on rakentamassa sitä polttoainesyöttöä painepuolelle, niin niihin ruuttaskoottereiden rakenteisiin kannattais perehtyä. Henkilökohtainen mielipide on, että mopokoneita turbottaessa perinteinen kaasari ja se turbon imupuolelle. Valmis toimiva rakenne on paaaaaljon helpompi saada aikaiseksi.
Sytkä on myös tietty aina ongelmallinen, eikä modaamattomat vakiot vermeet tavallisesti juuri hurraahuutoja aiheuta. Ennakkoa, kun pitäisi saada alas ahtojen noustessa, jos nyt mielii jotain kunnollista rakentaa. Toki perusennakot voi vetää alas fyysisesti, mutta negatiivisilla paineilla toiminta on taas jotain sinnepäin, jos on edes sitäkään. Tuosta muuten sen verran, että jos modausintoa on, niin sitä sytkää kyllä saisi säädettyä paineen mukaan. Pitää vaan tehdä siitä pohjalevystä "kelluva" malli. Se taas tarkoittaa, että sitä voidaan kiertää edes takas koneen käydessäkin.
Käsin ei tietenkään, vaan siihen liitetään vaikka auton virranjakajasta irrotettu alipainekalvosäädin. Koon puolesta se joudutaan tietty jättään magneeton ulkopuolelle, mutta reaktiotangonhan saa liitettyä lohkon ja vauhtarin välistä pohjalevyyn. Alipainesäädin on sikäli harhaanjohtava nimitys, että nyt siis tarvitaan tietty turbomallin säätäjä, kun normi toimii alipaineella, mutta periaate on se, että kun paine nousee, niin alipainesäätäjä kiertää pohjalevyä ja siten siis sytkää myöhäisemmälle. Jousi vetää sitten taas sitä aikaisemmalle kun paine laskee. Jos sorvin omaa, niin tollasen reaktiotangollisen painesäätäjän voi tehdä itsekin. Yksinkertaisimmillaanhan se on mäntäperiaatteellinen paineilmatyösylinteri, jossa jousivoima palauttaa sitten varren takas.
Totakin rakennetta joutuu käytännössä varmasti soveltaan ja kokeileen, eikä siltikään varmasti päästä aivan ihanteellisiin tuloksiin, mutta noin sitä ennakkoa voisi edes yrittää saada tiputettua paineilla. Hyvän turbokoneen rakentaminen ei ole todellakaan mikään yksioikoinen juttu.
Ruuttarakenne (
siis täysin ohjelmoitavissa oleva) olisi kaikinpuolin ihanteellisin, kun painepuolella tollanen normi luistikaasarikin tarvii tiivistyksiä vähän sinne ja tänne ja jos ei enää mitään muuta reikää ole, niin se puhaltaa se vähän ilmaa kaasuvaijerin kuorta pitkin ylös, vaikka kaikki muut lävet olis onnistunut jo tukkimaan, mutta toisaalta.. onpahan sitten aina vaijeri "rasvattuna"
E: Tuli taas rivi poikineen, eikä kaikki kait niin tarpeellistakaan tekstiä. Koittakee silti kestää
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein