Yamaha DT viritys/tekniikka

riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 20.7.2014 21:11

Juu neula kannattaa kanssa kattoa.

Kyllähän se detsi naukuu ja kulkee :D Tänään motarilla uudet huiput 125 sigmaan ja vielä olis kiihtyny, mutta piti hidastaa 8)
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 20.7.2014 22:06

jeronen72 kirjoitti:Pienen pieni röpötys käy tasakaasulla välillä 4500-5000 välillä, mutta ei häiritsevästi. Kiertää ja kukkuu todella mukavasti alhaalta ylös

Oliskohan tuo sitä ihan normaalia kakstahdin tasakaasuröpötystä.

Esimerkkinä: https://www.youtube.com/watch?v=H83l4_pWh9g#t=203

Yamahan kone on niin matalaviritteinen, ettei se oikein ropöttele kuin just tuossa 4500-6000 alueella ja sitten isoilla kierroksilla. Krossipyörissä taas sitten kuuluu tuota koko kierrosalueella kun ei oo kaasu pohjassa
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 20.7.2014 22:14

Voi se tietysti niinkin olla, mutta itse kyllä tarkistaisin neulankin.

Mulla ei niin hirveästi tuo röpötä. Matalemmilla kierroksilla ajaessa kun antaa välikaasua niin hiukan röpeltää jos varovasti kytkimen laskee eikä anna kunnolla kaasua.

Nyt taidan olla koskematta tohon detsiin kun toimii niin täydellisesti. Vielä kun sais pytyn vietyä koneistamolle ja maalattua niin olis täydellinen melkeinpä.

Tässä vaan meinaa tapahtua taas sellanen "nälkä kasvaa syödessä" -juttu. Nyt meinaan tekisi mieli hommata 250cc valkokilpinen 2t moto, mutta kun ei kortti riitä :D
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 20.7.2014 22:46

Älä maalaa pyttyä, pese vaan kunnolla tehokkaalla liuotinpesuaineella, harjalla ja painepesurilla. Tuolleen saa näyttämään ihan uudenveroselta.
Jos jotain haluaa kokeilla, kiillottamalla sais aika hemmetin komeen näköseks:Kuva
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 20.7.2014 23:01

Sori, mun moka (epähuomiossa jäi yksi sana pois). Tarkotin, että vielä kun saisi pyörän maalattua :nolo:

Kiitti kuitenkin vinkistä! Pitää kokeillla tuota sitten kun (todennäköisesti talvella) puran detsin muutenkin osiin.

Sanokaas mielipiteitä, että kun katteet sun muut maalaan melko tummalla metallinhohto sinisellä, niin sopisiko sen kaveriksi vaaleanpunainen runko? En siis tarkoita mitään todella vaaleeta vaan semmonen sopiva. Tuliskohan hieno/hyvä kontrastiero? Saa toki muitakin värejä ehdotella :D
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 20.7.2014 23:09

Ite laittasin takas alkuperäsen näköseks jos löytäs mistä sais tommosen tarrasarjan. Kuva
Tässä nykynen.
Kuva
Päällelaittoa odottamassa on uus alkuperänen musta penkinpäällinen.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 20.7.2014 23:25

Nätissä kunnossa tuo sun dt! Jos ei mistään löydy niin teettämällä?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 21.7.2014 9:35

HateCrew kirjoitti:
jeronen72 kirjoitti:Pienen pieni röpötys käy tasakaasulla välillä 4500-5000 välillä, mutta ei häiritsevästi. Kiertää ja kukkuu todella mukavasti alhaalta ylös

Oliskohan tuo sitä ihan normaalia kakstahdin tasakaasuröpötystä.

Esimerkkinä: https://www.youtube.com/watch?v=H83l4_pWh9g#t=203

Yamahan kone on niin matalaviritteinen, ettei se oikein ropöttele kuin just tuossa 4500-6000 alueella ja sitten isoilla kierroksilla. Krossipyörissä taas sitten kuuluu tuota koko kierrosalueella kun ei oo kaasu pohjassa


Juuri tuollainen röpötys oli aiemmin tasakaasulla, kierrosalueella 4500-5000. Suutinjumpan jälkeen tuo röpötys on nyt melkein kokonaan kadonnut. Ihan pienen pieni röpötys kuuluu välillä - ei aina.

Hyvä tietää, ettei tuon takia ainakaan kone mene rikki :)
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 21.7.2014 18:15

riksu26 kirjoitti:Eikös vakioputsarilla suositella 260ps ja n. 30tk?


Nyt on testailtu ja tutkittu samalla tulpanväriä. Tulppa ei ole aivan oikeanvärinen - hiukka turhan vaalea toisesta reunasta. Seosruuvikin on 2 1/2 kierrosta auki!

Täytyy vaihtaa tyhjäkäyntisuutin kokoon 30 ja tarkistaa neulan asento keskiloveen.

Detsi kyllä käy ja kukkuu todella nätisti. Ottaa myös kierroksia alhaalta ylös kun kahvasta vääntää - ilman röpötyksiä!
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 21.7.2014 19:50

No kun siihen tulpan väriinkään ei oikein voi luottaa.
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 21.7.2014 21:41

Seosruuvi ei vaikuta kuin tyhjäkäynnin ja 1/4 kaasun välillä
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 21.7.2014 23:53

riksu26 kirjoitti:No kun siihen tulpan väriinkään ei oikein voi luottaa.


Tulee ainakin mielenrauha tulpanvärin suhteen kun saa sen oikeaksi. Itseäni ainakin hiukka hirvittää jos tulppa on liian vaalea.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 21.7.2014 23:55

HateCrew kirjoitti:Seosruuvi ei vaikuta kuin tyhjäkäynnin ja 1/4 kaasun välillä


Kokeilen huomenna ennen tk-suuttimen vaihtoa öljytä uuden ilmansuodattimen (unohtui) sekä laittaa takaisin penkin alle se kumitötterö. Katson sitten tulpan värin uudestaan ja vaihdan suuttimen jos ei väri parantunut.

Tuo oli hyvä tieto seosruuvista. Oletin sen vaikuttavan koko kierrosalueelle.
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 21.7.2014 23:59

Seos ruuvin säätö seuraavanlainen:

1. Kone lämpimäksi
2. Tyhjäkäynti tyhjäkäyntiruuvilla johonkin arvoon (varmaan on jo valmiiksi hyvä jos käy normaalisti tyhjäkäyntiä)
3. Seosruuvia hitaasti kääntämällä etsitään kohta, missä käy tyhjäkäyntiä kevyimmin/suurimmilla kierroksilla
4. Tyhjäkäyntiruuvilla kierrokset takas kohdilleen (1200-1500 rpm)
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 22.7.2014 12:33

No niin, arvoisat mekaanikot. Nyt kaivattaisiin mielipiteitä tulpanväristä. Kuva ohessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.