Yamaha DT viritys/tekniikka

Skrebooh
Pyörä:
Yamaha Dt 125x
Liittynyt:
30.3.2013 11:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Skrebooh » 12.8.2014 23:20

Onko kellään kokemusta Boyesen läpistä, huomaako mitään eroa vakioläppiin verrattuna?
https://www.youtube.com/user/skreboh
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Pandemic » 13.8.2014 9:40

Ite en kyllä muuta huomannu ku että rahaa katos lompakosta :lol:
PÄRPÄR
aaron_gr
Liittynyt:
12.7.2014 2:20

ViestiKirjoittanut aaron_gr » 14.8.2014 17:32

.
Viimeksi muokannut aaron_gr päivämäärä 26.8.2014 20:02, muokattu yhteensä 2 kertaa
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 14.8.2014 17:52

Miksi?
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Pandemic » 15.8.2014 10:04

Oot piikkipuolella, meehä mopo puolelle kyselee lisää
PÄRPÄR
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.8.2014 8:03

Meidän koneongelmat jatkuu...

Edellisen kiinnileikkauksen jälkeen kansi tasohöylättiin, kasattiin uudella männällä ja tiivisteillä. Samalla vaihdettiin myös vesipumpun stefa. Eilen yöllä poika soitteli ja ei uskaltanut ajaa metriäkään. Kone keittänyt vedet pihalle - ilmeisesti paisarista tullut ulos. Ajelin sitten pojan perässä autolla kotiin ja pysäytettiin aina 15 kilometrin välein kun lämmöt olivat nousseet puoliväliin. Lisättiin jäähdytinnestettä (syylärista kadonnut nestettä ja tuli kuumaa höyryä kun avasi) ja taas päästiin 15 kilometriä.

Voiko liian pieni pääsuutin aiheuttaa tuollaisen lämpeämisen (tk 25 ja ps 260) ja oireet? Ihmettelen myös sitä kun huomasin, että mittarivaijerin takana (lohkossa) on ilmeisesti huohotinnippa. Tuossa ei ole letkua lainkaan? Pitäisikö olla huohotinletku, joka menee ilmanputsarinkotelon pohjaan kiinni?

Kone on käyty kahteen kertaa lävitse. Kaasari on ultraäänipesty, kansi tasohöylätty suoraksi sekä laitettu aina uudet tiivisteet kun kasattu.

Täytyy yrittää taas saada viikonlopun aikana pyörä ajokuntoon, niin poika pääsee kouluun pärryyttämään. Tuhannet kiitokset jo valmiiksi kaikille vinkkejä/ohjeita antaneille :)
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.8.2014 11:19

Vika löytyi! Otin kannen irti ja juuri tasohiotussa kannessa näkyi selkeästi vuoto pakopuolelta, josta oli sylinteripaineet päässeet vesikanavaan. Tuo aiheutti sen, että paine työnsi paisuntasäiliön kautta jäähdytinnestettä pihalle. Seurauksena se, että kone nosti lämmöt kun jäähdytinnestettä oli liian vähäsen.

Laitoin nyt uuden kannentiivisteen paikoilleen siten, että molemmin puolin laitoin (kanteen ja sylinteriin) massatiivistettä. Jos tuo ei nyt auta, niin se on sitten uuden sylinterinkannen hankinta.

Tulppa ja mäntä olivat erinomaisen ruskeat, joten seoksen on kyllä kunnossa :)
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 16.8.2014 12:50

Ei ikinä mitään tiivistemössöjän kannentiivisteen väliin. Ne silikonit on suunniteltu kestämään vain jotain 200 astetta, kun taas palotilassa on hieman lämpimämpää. Ne mössöt vaan palaa sinne ja kaikkia ketuttaa kun ne pitäis saada pois sieltä. + Ne tursuaa palotilaan ja vesikanaviin ja voi saada siellä tuhoja aikaan.

Se tiiviste pitää, kun ostaa kunnollisen alkuperäisen tiivisteen ja kiristää kannen oikeassa järjestyksessä ja oikeaan momenttiin momenttiavaimella.
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Pandemic » 16.8.2014 14:06

Tuohon remppaa verrattuna mitä oot jo tehny, on se kansi taskurahaa :D 40€ ite ostin ehjän kannen, ja itsellä kesti ihan hyvin tiivistemassa ja kestokyky oli 600c
PÄRPÄR
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 16.8.2014 14:25

Pandemic kirjoitti:Tuohon remppaa verrattuna mitä oot jo tehny, on se kansi taskurahaa :D 40€ ite ostin ehjän kannen, ja itsellä kesti ihan hyvin tiivistemassa ja kestokyky oli 600c


Käytän vain alkuperäisiä tiivisteitä ja aina momenttiavaimella kiristän ristiin-rastiin (tähtikuvio). Itsellä on hiukka kokemusta tuosta tiivistemassasta, sillä sitä (mitä käytin) käytetään kartingmoottoreiden lohkojen välissä. Siellä ei sitten muuta tiivistettä olekaan tuon massan lisäksi - eikä saa edes olla. Hyvin kestää tuo tiivistemassa ja ilmakoneessa lämpö nousee varmasti korkeammalle kuin vesikoneen sylinterissä :)

Itse epäilen tuon vuodon syyksi sitä, että tasohiottu sylinterinkansi oli liian tasainen peltitiivisteen kanssa (perusmomentilla). Alunperin kun tuossa sylinterinkannessa oli pieni kohouma kanavien kohdalla auttamassa tiivistämään.

Nyt on testilenkki heitetty (30 km) ja en saanut lämpöjä ylös vaikka oikein yritin vinguttaa. Myös vedet on säilynyt silällä :D

Jos tuo uusi kansi maksaa neljäkymppiä, niin se on tosiaan pikkuraha siihen verrattuna mitä nyt kaikenkaikkiaan on remppoihin mennyt. Jos/kun lämpöjen kanssa tulee ongelmaa, niin uusi kansi hommataan tilalle - ei noita tiivistemassoja tarvitse pois raaputella :lol:
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Pandemic » 16.8.2014 14:48

Tarkennuksena vielä että käytettynä ostin, en uutena uutena ;)
PÄRPÄR
Kazzu97
Pyörä:
KTM 520
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
11.9.2013 22:52
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Kazzu97 » 17.8.2014 15:33

Meneekö dtseen 160 levee takanakki?
Niksutinx
Liittynyt:
29.4.2013 20:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut Niksutinx » 17.8.2014 18:13

Menee ja hienon näköinen, kunhan hommaat 160/60 kokosen.
jasse8
Liittynyt:
19.4.2014 10:51
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jasse8 » 17.8.2014 22:45

Kazzu97 kirjoitti:Meneekö dtseen 160 levee takanakki?

Kyllä ne ketjuihin kokoajan hankaa :D
HateCrew
Pyörä:
KTM Duke 690 2015, Yamaha DT125R 1991, KTM 150 SX 2009
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
14.9.2012 18:41
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut HateCrew » 17.8.2014 22:58

Nyt taidetaan puhua DT X:stä, joten vakio takarengas on 140/70-17. Katsoo vaan että on tarpeeksi tilaa että mahtuu pyörimään, tuohan siis tulee 10mm ulommas kuin vakio. Tosiaan renkaan pitää olla sitten tuo 160/60-17, että pysyy renkaan ympärysmitta samana kuin vakiossa ettei välitykset muutu.