Yamaha DT viritys/tekniikka

.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 29.8.2014 10:04

Sateet loppu mutta pätkiminen ei. Mikä voi olla syynä? Tulppa näyttää hyvältä. Liian iso suutinhan mulla tossa on mutta ei se tollasta oo aiemmin tehny.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 29.8.2014 19:54

Mikäs on koneesta menossa kun alkoi vinkumaan pienemmillä kierroksilla?? Kylmänä varsinkin vinkuu ihan mukavasti. Lämpimällä koneella ei ihan niin kovaäänisesti vingu ja korkeilla kierroksilla ei kuulu mitään. Tehot on tallella ja tuntuu ihan normaalilta, mutta ääni vain häiritsee.

Mistäs näihin muuten saisi niitä tk-suuttimia kun nykyinen taitaa olla aivan liian pieni (toimii ehkäpä parhaiten ilmaruuvi kiinni).

E: Luulisi että olisi kilkannu jo jos laakerissa vika olisi, koska on tolla varmaan vähintään tonni ajettu sen jälkeen kun rupesi vinkumaan.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 30.8.2014 22:40

riksu26 kirjoitti:Mikäs on koneesta menossa kun alkoi vinkumaan pienemmillä kierroksilla?? Kylmänä varsinkin vinkuu ihan mukavasti. Lämpimällä koneella ei ihan niin kovaäänisesti vingu ja korkeilla kierroksilla ei kuulu mitään. Tehot on tallella ja tuntuu ihan normaalilta, mutta ääni vain häiritsee.

Mistäs näihin muuten saisi niitä tk-suuttimia kun nykyinen taitaa olla aivan liian pieni (toimii ehkäpä parhaiten ilmaruuvi kiinni).

E: Luulisi että olisi kilkannu jo jos laakerissa vika olisi, koska on tolla varmaan vähintään tonni ajettu sen jälkeen kun rupesi vinkumaan.


Stormilta saa tk-suuttimia. Tuosta vinkumisesta itsekukin etsisin syytä runkolaakerista.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 30.8.2014 23:25

Kiitosta! :)

Lähinnä vaan ihmetyttää, että miten tuo ei ole kilkannut vieläkään jos runkolaakeri(t) mennyt jo yli tonni sitten, eikä ääni ole sinä aikana mihinkään muuttunut ja samalla tavalla kulkee kun minulle tullessa. Ei tietääkseni kovin pitkäikäinen pitäisi olla jos laakerit vinkuisi.

Muutenkin tuntuu aika timmiltä tuo kone ja joka kerta lähtee viimeistään toisella polkasulla käyntiin vaikka kaasari ei missään parhaissa säädöissä ole. :D

E: Nyt kun huvikseen kysäsin niin oli entiselläkin omistajalla joskus vinkunut, mutta se meni ohi ja itse kerkesin ajamaan muutaman sataa kilometriä kunnes rupesi taas vinkumaan. Ihme juttu..

Voikohan tuo olla jonkinlainen ominaisuus tms. vaaraton juttu?? Kuulostaa kyllä aika ihmeelliseltä, mutta entisellä omistajalla on tubessa videota missä detsi vinkuu ja kuten sanoin, mulle tullessa ei vinkunut yhtään ja kerkesin ajamaan monta sataa kilometriä ennen kuin aloitti vinkumisen.

Pitää vissiin koittaa vähän tutkailla ja seurailla, että muuttuuko ääni mihinkään, häviääkö tehot tms. Jos tolla talveen asti pääsisi ilman koneen aukomista :)
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 31.8.2014 8:47

riksu26 kirjoitti:Kiitosta! :)

Lähinnä vaan ihmetyttää, että miten tuo ei ole kilkannut vieläkään jos runkolaakeri(t) mennyt jo yli tonni sitten, eikä ääni ole sinä aikana mihinkään muuttunut ja samalla tavalla kulkee kun minulle tullessa. Ei tietääkseni kovin pitkäikäinen pitäisi olla jos laakerit vinkuisi.


Runkolaakereita on pidikkeiden osalta kahdenlaisia: metalli- ja muovipidikkeellä (pitää kuulia kasassa). Juuri tuo metallipidikkeinen runkolaakeri rupeaa vinkumaan. On kyllä merkillisen pitkään jo kestänyt jos laakeri on jo ehtoo puolella. Tosin on nuo metallipidikkeiset laakerit aika vankkaa tekoa.

Kannattaa yrittää kuunnella jonkin metallitikun avulla mistä päin tuo ääni tulee. Paras olisi tohtorin stetoskooppi, johon laitettu metallitikku kiinni. Ja sitten tohtoroimaan :D

Edit: Piti vielä kirjoittaa, että noita muovipidikkeellisiä ei edes kannata prätkissä käyttää. Me käytetään niita kartingissa, jotta jos laakeri porsii, niin ei mene koko alakerta samalla hajalle. Kartingissa runkolaakerit vaihdamme joka vuosi, joten nuo muovipidikkeelliset kestää ihan hyvin. Ei kyllä kestäisi tuhansia kilsoja ajella.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 31.8.2014 12:33

Pitää vissiinkin sellanen automekaanikon stetoskooppi käydä hakemassa motonet:sta kun jopa 9,80€ on hintaa sillä. :D

Tuossa vielä linkki jos jotain kiinnostaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/765035/A ... etoskooppi

E: Kuuntelin nyt sitten alustavasti metallitangolla eikä kuulostanut alakerrasta ääni tulevan. Kuulosti enemmänkin siltä että ääni tulisi läppien luonta. Onko mahdollista että läpät vinkuisi?
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 31.8.2014 16:19

Tarttis edelleenkin ehdotuksia mistä tuo pätkiminen johtuis. Tulppa hyvä, vedestäkään ei johdu. Kuinka monella täällä Detsiä oikealle kallistaessa vuotaa iskarin alapään vieressä olevasta letkusta jäähdytysnestettä?
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 31.8.2014 22:26

Mistä tuo letku tulee; lohkosta, suodattimen kotelosta vai paisuntasäiliöstä?

1. Jos tulee lohkosta, niin vesipumpun stefa mennyt ja jäähdytinnesteet katoaa alakertaan.
2. Jos tulee suodattimen kotelosta, niin jäähdytinneste on sinne voinut päätyä vain kasarin kautta - miten, on hyvä kysymys?
3. Paisuntasäiliöstä tuleva vesi yleensä tarkoittaa kannentiivisteen vuotoa, jolloin painetta pääsee aika ajoin (samalla pätkäisee) vesikanavaan ja työntää vettä paisuntasäiliöön. Tarkista veden määrä syylarista sillä paisari näyttää täyttä kunnes vesi loppuu.

Vastaus kysymykseesi on, että ei ainakaan meillä vuoda jäähdytinnestettä ulos kallistaessa.
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 1.9.2014 12:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 31.8.2014 23:31

Lohkosta ei tule, vaan kun letkua seurasin niin pääsin oikeaa puolta rungon yläpäähän josta lähti vasempaa puolta alaspäin. Alakertaan vaihdoin öljyt eikä ollut yhtään harmahtavaa tai muutenkaan puuroa. Paisuntasäiliö on vähän jopa yli "full"-merkin. Syylärin kun avasin niin kohahti ja vettä tuli ulos jonkun verran, mutten sitten nähnyt pintaa syylärissä. Vuoti tosiaan vettä vain kallistaessa oikealle 50 asteen kulmaan.
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 31.8.2014 23:39

Vaikuttaa kyllä siltä, että kansi vuotaa. Seuraa samalla lämpöjä, sillä pitäisi alkaa hilaamaan lämpöjä pikku hiljaa ylöspäin kun nesteet vähenee. Kone tosiaan aina pätkäisee kun sylinteripainetta pääsee ulos. Ja taas menee vähän aikaa nätisti ja sama toistuu.
Viimeksi muokannut jonicc päivämäärä 1.9.2014 12:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei lainata edellistä viestiä
.miGGis
Pyörä:
Aprilia SX 50, Yamaha WR 125
Liittynyt:
11.9.2011 23:22
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut .miGGis » 1.9.2014 20:26

Paisuntasäiliö on täynnä, ja koitin syyläriin kaataa lisää nestettä, eikä paljon mahtunut ennen kun oli taas täynnä. Ei myöskään vuotanut kallistaessa. Isäntä ajatteli että toi letku olis huohotusletku? Ajon jälkeen letkun päässä oli tippa, muttei tullut senkään vertaa että olisi maahan tippunut. Ja pätkii silti piikille mennessä. Ala- ja yläkierroksilla toimii normaalisti.
oskarika
Liittynyt:
24.8.2014 23:27
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut oskarika » 1.9.2014 20:58

Mikä on detsissä kun vaihdoin öljyt koneeseen alko savuttaa maan perkeleesti ?
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut riksu26 » 1.9.2014 21:14

Kierrättelin tuossa pihassa setsiä jonkun aikaa (alakertakin oli jo ihan lämmin) ja koitin vielä paikallistaa vinkumista, mutta ei siitä oikein metalliputkella ota tolkkua. :D

Lämpömittarin kytkin kiinni ja missään vaiheessa ei mittari noussut edes paksummalle viivalle. Sitten sammutin ja tarkastin nesteet.

Onko normaalia, että kun syylärin korkin avaa lämpimällä koneella, sieltä syyläristä purskahtaa hieman nestettä pihalle sekä tulee höyryä? Hyvä että syylärin korkkiin pystyi edes koskemaan kun oli niin kuuma..
jeronen72
Pyörä:
Honda CBR125R-15, Honda CB1000R -08
Liittynyt:
8.6.2014 18:09
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jeronen72 » 1.9.2014 21:28

.miGGis kirjoitti:Paisuntasäiliö on täynnä, ja koitin syyläriin kaataa lisää nestettä, eikä paljon mahtunut ennen kun oli taas täynnä. Ei myöskään vuotanut kallistaessa. Isäntä ajatteli että toi letku olis huohotusletku? Ajon jälkeen letkun päässä oli tippa, muttei tullut senkään vertaa että olisi maahan tippunut. Ja pätkii silti piikille mennessä. Ala- ja yläkierroksilla toimii normaalisti.


Onneksi on varsin helppo tarkistaa tuleeko vesipuolelle sylinteripaineet. Ota paisuntasäiliö näkyville - kone käyntiin ja kierrätä tyhjäkäynnillä. Seuraa paisuntasäiliötä (erityisesti silloin kun pätkäisee) ja jos paisuntasäiliössä "kuplii", niin kansi vuotaa painetta vesikanavaan.

Olisi kyllä tärkeä tietää mikä letku on kyseessä. Meillä DT:ssä tulee paisariin syylarista letku (alas) ja paisarista lähtee hukkaletku ylempää runkoputkeen. Vesi tulee ulos seisontatuen vierestä.
jonicc Moderaattori
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
27.10.2012 12:43
Re: Yamaha DT viritys/tekniikka

ViestiKirjoittanut jonicc » 1.9.2014 21:35

riksu26 kirjoitti:Onko normaalia, että kun syylärin korkin avaa lämpimällä koneella, sieltä syyläristä purskahtaa hieman nestettä pihalle sekä tulee höyryä? Hyvä että syylärin korkkiin pystyi edes koskemaan kun oli niin kuuma..

On, sen takia siinä korkissakin lukee että älä avaa kuumana..