Niin, mutta kierrosluvut eivät täysin selitä tätä.
Kevarin mootttorin kierrokset ovat karkeasti ajatellen 2 kertaa suuremmat kuin auton, joten kun pyörällä on ajettu puolet matkasta autoon nähden mäntä on liikkunut saman määrän (jos oletetaan että iskun pituus on sama). Eikö? Tämä tarkoittaisi, että männällä pitäisi päästä 50k-100k kilometriä.
Ja sitten tämä viritysaste. Otetaan esimerkiksi BMW käyttämä 2l turbodiesel moottori. 170hv, 4 sylinteriä.
2l/4 sylinteriä=0,5l eli 500cc
170hv/4 sylinteriä=42,5hv per sylinteri
500cc=42,5hv/500
1cc=0,085hv*125
125cc=10,625hv
Eli, heitto on vain 4,375hv ja samalla moottorilla ja sen männällä voi ajaa 150k-200k kilometriä.
Niin ja se litrateho on 85hv.
Otetaan nyt vielä huomioon, että moottori on viritysasteeltaan normaalilla tasolla, eikä se ole mikään nuhapumppu.
Olen pätenyt!
Mopo oli ja mopo meni :(