Ei tarvi siteerata näitä mun ainasia jaaritteluja
No vedet/öljyt on päässy sekaisin, eli jotain on vialla - kansitiiviste tai/ja vesipumpun stefa - eikä tuo öljy enää voitele konetta. Eipä tule mieleen mistä muista paikoista sekaantuminen vois tapahtua, kun ei ole muuta dramaattista oiretta havaittavissa. Tuollaisia on käyny tosiaan jäähynesteitä kehnosti vaihdettua, moottori ylikuumentunu (nythän oli parin viikon kohtuu hellekausikin - ei ehkä niin ilmeistä kun kone muutenki käyny lämpösenä), ja mainitut on ollu seurannaisvahinkoja. Kannen saa tietysti myös kiristettyä killiin mikä myös aiheuttais kansitiivisteen vuotamista, ylikuumentumista, ja ennen pitkää stefa antais periks kun sille tulee liian kuumat oltavat. Olin jo pelänny että startilla vedet sylinteris startatessa olis käyny vahinkoa (usko tai älä niin voi käydä, ja on käyny), mut ehkäpä vettä oli vain sen verran että se häiritsee koneen potku-/työntökäynnistymistä - olis aika luonteva selitys. Savutuskin viittais tosiaan, että koneessa palaa myös muuta kuin ilmaa/bensaa. Avaa ja tiedä.
Juttu vois juontua virinokan vaihdosta kuukaus sitten? Nyt siis vaan samantapainen uusintaottelu, ja kannen tasaisuuden tarkistus - jos se oli vetäny kieroon niin uusikaan kansitiiviste ei näet pitäis - ja kasatessa paketti ohjeen mukaisessa järjestyksessä ristiin kiristäen (eikös pinnapultteja ollu kuusi, nyt en viitsiny katsoa) ja oikeaan momenttiin. Jos ne oli kiristetty käsivaralla niin pitäis ehkä mitata ne pinnapultitkin. Vesipumpun tarkastus/huolto siinä samalla kun sen muutenkin joutuu ottamaan irti - ei voi täältä kaukaa mitenkään tietää oliko stefa antanu vian kehittyessä periks - mutta massiivinen vuoto (öljy ihan maitoa) vois viitata, että näin olis. Tuskinpa haittaa edes varmuudenvuooks-vaihdosta kun vesi ja öljy on huono sekoitus. Nesteet sitten oikein takaisin koneeseen, ja matka toivottavasti jatkuu huoletonna pitkään. Korjausopas lie ladattavissa - siellä tietoa. Nykyajopeleistä on joka puolelta viilattu ne viimesetki grammat osien vahvuuksista, niitä ei maailmalla enää korjailla omatoimisesti, eli wanhan ajan lekallakorjattavia amurrican patarautaihmeitä ei enää ole. Nää kuttaperkkaosat on sitte tarkkoja oikeasta kohtelusta.
Putkesta reiän kautta tuleva ehkä säksättävä "nakutus" juontuu painesykäysten poistumisesta reiän kautta, lie samankaltainen kuin löysälle jääneen tulpan alta tuleva, ei vakava.
Niin, se savutus. Kylmä kone kyl pukkaa vesihöyryä viileempinä aamuina - mutta päiväsaikaan nyt lähemmäs 20 asteessa ei omassani kyl lainkaan: jos vesihöyryä syntyiskin sen pitäis haihtua ympäröivään ilmaan lähes heti (jokin ehkä parikyt senttiä laaja höyrykiehkura putken päässä kolean aamun keleissä) - ei olla viipyilevämpää. Jos savu viipyilis ja sen värikin epätavallisen vaaleaa voisi epäillä, että pakokaasussa olis mukana jäähdytysveden glykolia.
Voit nuuhkaista tai lehitellä pakokaasua nenäs suuntaan (EI siis vetää keuhkoja täyteen, KRAIST): vastakäynnistetty kone kävis rikkaalla ja pukkais pakokaasuja mis on terävän pistävä tuoksahdus (niin pistävä, että useimmat vetäis nenänsä välittömästi pakokaasupilvestä luonnollisena reaktiona), kun taas glykoli voi olla aistittavissa makeana vivahteena - myös öljy lemuaa omalla tavallaan makeasti, mutta yleensä ei tarvi ku seistä metrin-parin päässä kun "Eau de Castrol" jo erottuu niinku Seppälän halpisdödön löyhkä (siinäpä silmät kirvellen puret huultas ettet vaan sanois mitään tahditonta
). Onhan niitäkin oldschool-mekatsuja ollu jotka on säätäny seosta pelkän hajuaistin varassa.