2T kevytmoottoripyörän koneremontti

Peltsii|
Pyörä:
Yamaha R1 ja Husaberg FC 550
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.5.2004 9:25

ViestiKirjoittanut Peltsii| » 29.6.2007 16:27

Käytät sitä crossissa mutta et mäxässä? =D


Jaaha, no en tiedä, mutta mulla on hyvin toiminu, jos puhutaan siis 2t bikestä, eikä 2t mixistä.


Purkissa muistaakseni lukee vielä suuritehoisille 2t moottoreille tms.
-Epeli
Paikkakunta:
Mynämäki
Liittynyt:
5.7.2005 22:04

ViestiKirjoittanut -Epeli » 29.6.2007 17:01

Peltsii| kirjoitti:Käytät sitä crossissa mutta et mäxässä? =D


Jaaha, no en tiedä, mutta mulla on hyvin toiminu, jos puhutaan siis 2t bikestä, eikä 2t mixistä.


Purkissa muistaakseni lukee vielä suuritehoisille 2t moottoreille tms.

2t bikesta puhuin nimenomaan.Siksi just otin yhteyttä teboiliin että miks purkissa lukee noi luokitukset ja että sopii hyvin tehokkaille moottoreille ja silti öljy ei voitele kuulemma tarpeeks näitä kevareita
Käytän tota crosseissa siks koska se on sopivan hintasta noihin 90 alun crosseihin :)
Peltsii|
Pyörä:
Yamaha R1 ja Husaberg FC 550
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.5.2004 9:25

ViestiKirjoittanut Peltsii| » 29.6.2007 17:02

Joo mutta kyllä se 90 luvun alun 125 crossi vaatii paremman öljyn kun joku 30 heppanen mx :)
VooDoo
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
27.5.2002 21:53

ViestiKirjoittanut VooDoo » 29.6.2007 19:14

ite todennu noitte mikroautojen koneitten kanssa että castrollin r2 tai sitten motulin "paremmat" (ei niillä huonoja olekkaan) on sopivia peliin ku peliin, kalliimpia ehkä, mutta halpa henkivakuutus moottorille.

Meinaa noi meijänki mikroauton koneet huutaa kokoajan 8krpm ++ ja tapissa ni mennään siellä yli 15krpm
Höpöhöpö.
sape
Pyörä:
Suzuki GSX600F
Paikkakunta:
Mäntsälä
Liittynyt:
23.4.2005 20:39

ViestiKirjoittanut sape » 30.6.2007 19:34

ripetsu kirjoitti:kuuluko noiden kampiakselin laakereissa olla pientä välystä kun tilasin koyon laakerit niin niissä on pientä
välystä,toisin kun muissa uusissa laakereissa..??siis enemmänkin sivuttais suunnassa,,
Petareiden kuuluu olla C laakereita, niissä on pieni välys jo valmiina jotta eivät leikkaa ihan helpolla.. Tosin turha luulla että "mitä väljempi laakeri sen parempi" vaan jos sitä klappia on liikaa niin sitten vaihtoon.
-Epeli
Paikkakunta:
Mynämäki
Liittynyt:
5.7.2005 22:04

ViestiKirjoittanut -Epeli » 1.7.2007 0:33

Peltsii| kirjoitti:Joo mutta kyllä se 90 luvun alun 125 crossi vaatii paremman öljyn kun joku 30 heppanen mx :)

Vaatis vaatis, mut ku kalliita öljyjä ei tarvii paljoo ostaakkaan nii on jo vehkeen arvo käytetty niihin :)
Luotan tässä asiassa siihen, et määrä korvaa laadun
Karpov
Pyörä:
CB125T
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
30.4.2005 12:46

ViestiKirjoittanut Karpov » 9.7.2007 13:10

Nonii nyt tarvittas faktatietoa! Oon ihan ulalla.

Näistä ei mitään hajua kun ekaa kertaa teen, pitäs tzr sylinteri hoonata ja mahd porauttaa.

Paljonko hoonaus väljentää sylinteriä? Sylinteri 6tkm ajettu. Tilattu alunperin uuteen sylkkään 57,40mm(+1) mäntä, mittavehkeeni ovat täys paskoja joten tuohon nyt pitää luottaa.


mäntäsarja TZR125 / DT125R 57.65mm ( +1.25mm
mäntäsarja TZR125 / DT125R 57.90mm ( +1.50mm )
Eli kun sylinteri ei näytä kuluneelta, niin pelkällä hoonilla selviää, mutta mahtuukohan ihan ylikokomäntä? Vai jääkö vakio väljäksi? Nyt äkkiä jotain selkoa tai tulee löysät
ojatalo
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut ojatalo » 9.7.2007 13:33

Hei !

Hoonauksella tehdään "naarmutus" syl-putken pintaan, jotta öljyä jäisi uriin voitelun tarpeeksi.

jotta ylikoko mäntää voisi asentaa täytyy SYL.putki olla vastaavassa tarkassa koossa + välys.

jos syl.putkesi on esim vakio koossa ja aiot hoonauksen turvin laittaa ensimmäisen ylikoko männän, niin LEIKKAA !!

männän/sylinterin välykset ovat sadasosa millejä, esim 0,06mm 0,07mm porattavissa sylintereissä.

Sylintereitä/mäntiä mittaillaan TARKKUUSMIKROMETREILLÄ ei työntömitalla/"mauserilla"/"tönärillä"

T.markus
Karpov
Pyörä:
CB125T
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
30.4.2005 12:46

ViestiKirjoittanut Karpov » 9.7.2007 14:15

Männtä 57,4 sylinterin mitaksi sain n. 57,5 voi heittää siittä +0,1-0,2.

Eli 57,15mm mäntä ois passeli porauksen kans? vai 57.65 hoonin kera?
Viimeksi muokannut Karpov päivämäärä 9.7.2007 14:20, muokattu yhteensä 1 kerran
ojatalo
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut ojatalo » 9.7.2007 14:19

Hei !

jos välystä on taas tajuttomasti, niin ei ole puristuspaineita -> ei lähde kone käyntiin.

T.markus
Karpov
Pyörä:
CB125T
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
30.4.2005 12:46

ViestiKirjoittanut Karpov » 9.7.2007 16:20

Elikkä jos hoonin kera ei saa sopivaa välystä, porautan + hoonaan seuraavan männän kokoon - 0,06? vai onko 0,06 välys jokapuolella mäntää vai yhteensä?
ojatalo
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut ojatalo » 9.7.2007 17:00

Hei !

Tarkista syl./mäntä välykset Yamaha'n omasta korjaamo käsikirjasta.

Syl.putki on soikea ja kartio.

Ne jotka sylintereitä ammatikseen poraa osaa yleensä hommansa eli mp-liikkeet joilla oma paja.

T.markus
Kauppani Blogi: http://www.motot.net/blog/ojatalo/
Karpov
Pyörä:
CB125T
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
30.4.2005 12:46

ViestiKirjoittanut Karpov » 9.7.2007 17:06

Välys on 0,06mm ja se on yhteensä joka puolilta sylinteriä?
ojatalo
Paikkakunta:
Himanka
Liittynyt:
11.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut ojatalo » 9.7.2007 17:26

Karpov kirjoitti:Välys on 0,06mm ja se on yhteensä joka puolilta sylinteriä?


Hei !

jos valittu välys on 0,06mm on silloin mäntä 0,06mm pienempi kuin syl.putken halkaisija MITATTUNA OIKEALTA KOHDALTA.

esimerkki keksitylle koolle: syl halkaisija 58.000mm -> mäntä välyksellä 0,06mm tarkoittaa mäntä kokoa 57,940mm.

Käyttämällä laskukaavaa, mittaamalla syl halk. ja vertaamalla mäntää voi kotiolosuhteissa ottaa selkoa että mihin kokoon voi sylinterin vielä porata -> tällöin voi jo itse mahdollisesti tilata männän mistä sitten haluaa ennakkoon ja kiikuttaa sylinteri ja uus mäntä poraamoon..
yleensähän porukka tilaa männän samasta paikasta kuin missä poraus tapahtuu siinä samalla kun sylinteri on porauksessa, jolloin poraaja laskee mahdollisuudet.

T.markus
Karpov
Pyörä:
CB125T
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
30.4.2005 12:46

ViestiKirjoittanut Karpov » 9.7.2007 21:12

Selvä! Näillä mennään, mutta vain männän ehdolla eli porataan pytty sopivaksi männälle välyksineen.