EVP kirjoitti:Jatketaan. Lisäsin nyt otsikkoon tuon tarkennuksen siitä että topic koskee vain uusenduroiden pyttyjä. Vanhempien mopojen sylkistä lienee järkevämpi keskustella mallikohtaisissa, kuten tähänkin asti on tehty.
Jaan sylinterit tehojen mukaan kolmeen eri luokkaan; Low-End, Mid-Race ja High-End, joista High-End on tehokkain. Hevosvoimalukemat ovat viitteellisiä, perustuen valmistajien ja myyjäliikkeiden tuoteselosteisiin. Virheitä tekstissä luultavasti on, ja jotkut tiedot eivät välttämättä pidä paikkaansa. Jos löytyy korjattavaa, niin laitappa YV:tä.
Airsal (Rabasa & AM6)
- Airsalin sylintereitä löytyy kolmea erikokoista; 50cc, 70cc ja 80cc. Airsalin sylinterit kuuluvat Low-Endin ja Mid-Racen välimaastoon, mistä johtuen ne ovat myös suhteellisen halpoja. Airsalit ovat alumiinisia sylintereitä, jotka on pinnoitettu Nicasil-pinnoitteella (eli porautusmahdollisuutta ei ole). Myöskään konetta ei tarvitse vahvistella viilaamattomalle Airsalille (teho n. 12-13hp).
Mikäli viila pysyy hanskassa, on Airsal loistava aihio kunnon virityssylinterille. Airsalin 70cc-sylinteristä on revitty jopa enemmän tehoa kuin Metrakitin SP 70cc-sylinteristä, joka maksaa siis huomattavasti enemmän.
Athena (Rabasa & AM6)
- Athena tarjoaa molempiin moottoreihin alumiinisia 50cc sekä 70cc sylintereitä. Sylinterit ovat varsin kesyjä, ja ne voidaankin luokitella Low-Endiksi.
Barikit (Rabasa & AM6)
- Barikitin alumiinisylinterit (50cc, 70cc ja 80cc) ovat hyvin vastaavia kuin Airsalin vastaavat; taitavat olla jopa täysin samanlaisia, lukuunottamatta hieman parempaa viimeistelyä (joka näkyy hieman kalliimmassa hinnassa). Perus Low-End/Mid-Race-sylinterien lisäksi Barikit valmistaa 70cc sylinteriä Usine-tuotenimellä, joka on rinnastettavissa samanhintaisiin High-End-sylintereihin (Metrakit Pro Race, Hebo Manston Revolution), sekä 80-kuutioista Racing-sylinteriä, joka sijoittuu Mid-Racen ja High-Endin rajamaille. Racingille ja Usinelle on suositeltavaa vahvistaa alakertaa.
Bidalot (Rabasa & AM6)
- Bidalotin sylinterit (ainoastaan 70cc) ovat hyvin tehokkaita. Bidalot valmistaa kahta eritasoista alumiini-70cc sylinteriä (Racing ja Replica), joista Replica on hyvää Mid-Race-tasoa, mutta Racing kipuaa aina yhdeksi tehokkaimmista moposylintereistä (jopa 24-28hp), joten kummallekin sylinterille on suositeltavaa/pakollista vaihtaa alakerran osat kestävempiin. Myös lohkot kaipaavat avarrusta.
Conti (Rabasa)
- Conti on varsin tuntematon tekijä sylinteripuolella. Conti on tunnettu lähinnä ulkoisista tuning-osistaan mutta myy myös viritysosia (CHR ja CRX-sarjaa, mutta en ole varma että tehdäänkö CHR-sylintereitä enää). CHR-sylinterit sijoittuvat Low-Endin ja Mid-Racen välille, kun taas CRX-sarjan (vain 70cc?) osat yleensäkin ovat kirkasta High-Endiä.
Hebo (Rabasa & AM6)
- Hebo valmistaa hyvin montaa erikokoista ja -tehoista sylinterisarjaa, joista kaikki kulkevat Manston-nimellä. (ja ovat kaikki alumiinisia) "Heikoin" näistä on Manston Replica, jota valmistetaan sekä 50cc:nä, että 70cc:nä. Teholtaan Replica sijoittuu Mid-Racen kieppeille. Seuraavana Manston-sarjassa tulee Manston Racing, jota valmistetaan vain 70-kuutioisena. Racing onkin jo suhteellisen tehokas, ja se sijoittuu tehojensa puolesta Mid-Racen ja High-Endin välimaastoon (kierroksia n. 13500).
Racingista tehokkaampi versio on punakantinen Manston Revolution, jota valmistetaan vain 70cc:nä. Se on myös selkeästi High-End-tasoinen sylinteri (jopa 23-26hp, 14500rpm). Tehokkain Hebon sylintereistä kantaa nimeä Manston Pata-Negra, joka on helposti tunnistettavissa mustasta kannestaan. Tämä on Bidalot Racingin ohella yksi tehokkaimmista moposylintereistä, jonka todistavat hurjat hevosvoimalukemat (24-28hp) sekä suuret kierrokset (14000rpm).
Replicalle on suositeltavaa vahvistaa alakertaa, muille se on taas lähes pakollista. Myös lohkoja suositellaan avartamaan.
Malossi (Rabasa & AM6)
- Malossi tekee Metrakitin tapaan kolmea eri tehoista sylinterisarjaa (MHR Replica 80cc, MHR 80ccsekä MHR Team 80cc), joista Replicaa ja Teamia myydään myös 50cc-versiona. Malossin sylinterit ovat todella hyvin viimeisteltyjä, jonka myös huomaa hinnassa (kaikki alumiinisia). MHR Replica-sarjan sylinterit kuuluvat Low-Endin ja Mid-Racen välimaastoon, MHR Mid-Raceen ja MHR Team High-End-sarjaan. Malossi lupaa MHR Teamista n. 22hp optimaalisilla osilla (n. 13500rpm).
MHR:lle ja MHR Teamille on suositeltavaa/pakollista vaihtaa alakertaan vahvempaa osaa, MUTTA lohkoja ei Malossin sylintereille tarvitse avartaa.
Metrakit (Rabasa & AM6)
- Espanjalainen Metrakit on ehkä kaikkein tunnetuin mopojen viriosavalmistaja. Metrakitin viritysosat on jaettu selkeästi kolmeen osaan, joista Handmade-sarja edustaa Low-Endiä (valurauta), Sport Production-sarja (SP, alumiini) Mid-Racea sekä Pro Race-sarja (PR, alumiini) High-Endiä. Handmadea sekä Pro Racea valmistetaan sekä 50cc että 70cc (PR:ää myös 80cc:nä) versiona.
Handmade 50cc/70cc-sylinterille alakerta ei tarvitse vahvistusta, korkeintaan jäykemmät kytkinjouset (70cc-versiosta n. 10-12hp). SP:hen siirryttäessä (n. 15-18hp, n. 13000rpm) alakerralle suositellaan vahvistusta sekä lohkojen avarrusta, kun taas PR:lle (70cc:stä 20-25hp, jopa 15000rpm) alakerran vahvistus sekä lohkojen avarrus on lähes pakollista.
Polini (Rabasa & AM6)
- Polini on hyvin tunnettu viritysosavalmistaja, joka tekee AM6:seen ja Rabasaan sekä valurautaisia että alumiinisia 50cc/70cc/80cc-sylinterisarjoja (nykyisin tuotanto siirtynyt 80cc). Polinin halvin sylinteri, valurautainen Polini 80cc on saavuttanut suuren suosion halvan hintansa ja suhteellisen korkean tehonsa (Mid-Race, n. 15hp & 12500rpm) ansiosta. Polinin tehokkaampi 80cc-sarja kantaa nimeä Evolution (alumiini, valmistetaan myös 50cc:nä), ja sen voisi luokitella jo High-Endiksi (n. 19hp & 12500rpm). Kaikille Polinin sylintereille suositellaan vaihtamaan alakertaan jytympää kalikkaa, ja lohkot suositellaan avarrettavan.
Simonini (AM6)
- Simonini on hollantilainen viritysosavalmistaja. Simonini myy sylintereitään alumiinisina, 70cc- ja 90cc-kuutioisina. Simoninin sylinterit voidaan luokitella Mid-Racen (70cc) ja High-Endin (90cc) tietämille. 90cc-sarjan (+20hp) mukana tulee Simoninin oma kampiakseli (46mm isku, 14mm männäntappi), jolla saadaan nostettua kuutioit tarpeeksi ylös (sylinterin halkaisija 50mm, kuten normaaleissa 80cc-sylintereissä).
Top Performances (AM6)
- Top Performances on Suomessa suhteellisen tuntematon viritysosavalmistaja. TP:n sylintereita on suhteellisen monta, jotka on lueteltuna tehojärjestyksessä: TP Due Plus Rose 80cc (valurauta, Mid-Race), TP Due Plus 80cc (alumiini, Mid-Race), TP "TPR" 80cc (alumiini, High-End), TP 85cc (valurauta ja sisältää 44mm iskuisen kampiakselin, High-End), TP "TPR" 86cc (alumiini ja sisältää 44mm iskuisen kampiakselin, High-End, +20hp)
Top Performancesin sylintereistä riittää vääntöä ja tehoa (varsiinkin kalliimmat TP:t ovat melko tehokkaita). Alakerran suosittelen vahvistamaan.
Kopiraits pet[e_e]
Vanhat viestit täällä.
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!