Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ManteliC
Pyörä:
Derbi drd pro- ex Yamaha Aerox
Liittynyt:
30.6.2013 15:08
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut ManteliC » 10.6.2014 19:36

morjens. voiko sinistä ja vihreetä jäähytysnestettä sekoittaa keskenään? :eek:
tämmösen tiedon torilta kuulin :lol:
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 10.6.2014 20:12

Yleisohjeena on että erivärisiä nesteitä ei kannata sekoittaa keskenään. Toki kaikkiin sääntöihin on poikkeuksia ja isot pojat kertovat että esimerkiksi Korrekin sinistä jäähdytysnestettä voisi turvallisesti lisätä järjestelmään jossa on vihreää nestettä. Jos et ole kuitenkaan ihan varma mitä nestettä järjestelmässä on käytetty tai nesteiden vaihto-ajankohdasta ei ole tietoa, on suositeltavaa tyhjentää ja huuhdella järjestelmä jä täyttää se uudella nesteellä. Mopon jäähdytysjärjestelmään menee tyypillisesti noin litra nestettä, joten 1l tiivisteellä (laimennus 50/50-suhteessa) saa sekä järjestelmän täyteen että jätettyä itselleen vielä reilusti tuoretta nestettä mahdollista myöhempää lisäystarvetta varten. Ja jos homman tekee viimeisen päälle, jäähdytysneste on suotavaa laimentaa tislatulla vedellä jossa on vähemmän epäpuhtauksia kuin hanavedessä.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
kuristettu123
Liittynyt:
12.10.2013 0:32
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut kuristettu123 » 11.6.2014 3:08

Miten voi saaha sen välin että kaasukahvaa voi vääntää pidemmäks? :D

(Derbi DRD PRO 07)
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.6.2014 3:21

Mitä? Jos kaasarin luisti menee tappiin niin ei sillä oo väliä vaikka pyöris 360 astetta kahva... Väännä kaasu tappiin ja kuuntele kuuluuko kaasarista naksahdus kun luisti osuu kaasarin kanteen, jos kuuluu niin et tarvi yhtään lisää kaasua.
Raaaai
Pyörä:
gilera smt 2008 (50cc)
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
24.9.2013 22:21
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Raaaai » 11.6.2014 17:31

Eli mulla nähtävästi lämpöleikkas ja siis aattelin että mitä veikkaatte että siitä on menny ku puristuksia löytyy jonku verran mutta en uskalla lähtee käynnistää koska ku painan käynnistyspoljinta alas nii kuuluu semmonen inhottava ääni kun mäntä raastaa nähtävästi pyttyä. Ja onko pyttyä vaikee irrottaa ja mitä kannattaa ottaa huomioo jos ite rupeen irrottaa sitä. Ja pahinta tässä on et pytty ja mäntä vaihettu just :roll:
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.6.2014 18:37

Mikä laite? Ilmajäähystä hetken homma irrottaa pytty, vesijäähystä hieman vaikeempi.
Raaaai
Pyörä:
gilera smt 2008 (50cc)
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
24.9.2013 22:21
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Raaaai » 11.6.2014 22:12

Mopo on gilera smt -08. Pitäis varmaa joku pv yrittää repii se pytty siit
SX_Henkka
Pyörä:
Aprilia SX 09
Paikkakunta:
Nakkila
Liittynyt:
30.9.2012 21:38
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut SX_Henkka » 11.6.2014 22:24

Eipä ole mikään vaikea homma. Ensiksi putki irti. Tämän jälkeen katteet ja tankki (helpottaa hommaa kummasti). Sitte valutat jäähynesteet ja jos moottori on likanen ni sitä vois vähä pyyhkästä. Sitte pytty irti. Kampikammioon kannattaa laittaa jtn rättiä, ettei sinne pääse tippumaan esim. Männän sokka.
Aprilia sx 80cc projektina!
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut .Juho » 12.6.2014 19:30

onks kukaan säätänyt noita derbin sähköjä?
siis ducatin rajoittamattomat sähköt.

itse siis ihan mielenkiinnosta kokeilin tätä ohjetta:
http://www.motelek.net/andere/kokusan_neu/parameter/zundwinkel2.png

eli mikä noista 3:sta on se, jota pitäisi katsoa??

itse kokeilin tuon keskimmäisen mukaan säätää sitä, eli asteen myöhäisemmälle.

eli tarkoituksena oli siis saada hiukan enemmän kierroksia. ;)

mutta nyt toi mopo rötäjää iha helvetisti jossai ennen piikkiä eikä vapaallakaan ota täysiä kierroksia. johtunee vähintään osittain kastuneesta putsarista, mut huomenna kokeilen uudestaan.. ennen putsarin kastumistakin kyllä rötäji aika perkeleesti.

toisin sanottuna, onko nyt sytkä säädetty liian myöhäiselle?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 12.6.2014 22:13

Tuossa taulukossa on siis vertailtu kolmea CDI:tä. Eli ekana on Kokusan (ilmeisesti Taiwan/Kiinakopio "oikeasta" Ducatista), toisena Kokusan 0.1µF konkalla varustettuna ja kolmantena Boschin sytkäboksi.

Früher = aikaisemmin ja später = myöhemmin. Eli kaikissa bokseissa sytkä on 8000rpm kohdalla 0°, ja sen jälkeen alkaa myöhästyä.

Ps. jos aihe kiinnostaa enemmän laita vaikka YV:tä, itse rakensin Ducatin sähköille säädettävän CDI:n johon voi itse ohjelmoida sytkäkartat jne, mutta ei ole vielä ihan valmis. Lähtee käyntiin ja kiertää ok 10000 asti, sen jälkeen rötää. Koko systeemi maksoi minulle erinäisistä syistä johtuen n. 10e, joten halpaa huvia. :lol:
Joozzii133
Pyörä:
Derbi mopo
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
31.10.2012 22:29
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Joozzii133 » 15.6.2014 20:53

Täältä oon ennenki kysyny apua samantyyppiseen ongelmaan koska en löytänyt sopivampaakaan paikkaa;

Olen vieläkin aika surkea vaihdemopoilla ajamisessa (Älkää pelätkö kortti vasta syksyllä :D), osaan kyllä kiihdyttää vauhdin mutta hiljentäminen tuottaa ongelmia.
Osaan pysähtyä vauhdeista paikalleni (kytkin pohjaan kaasu pois vaihtelen vaihteen vapaalle ja jarrutan samalla) mutta jos täytyy hiljentää vaikkapa vaihteesta
5 vaihteelle 4 niin mulle on aika epäselvää miten se tapahtuu.

1.Jos vain vaihdan normaalisti vaihdetta alaspäin jarruttamatta itse ollenkaan niin tapahtuu moottorijarrutus(?)

2.Täytyykö minun opetellä jarruttaman juuri oikean verran että mopo on juuri sopivassa vauhdissa suhteessa vaihteeseen?

Jep tää on varmasti vaikealukuista tekstiä mutta koittakee joku auttaa. :nolo:

+Mulla on tosi raskas kytkin (melkeen tarvii 3 sormee, yhdellä sormella ei toivoakaan saada painettua) mistäköhän johtuu, muilla näyttää menevän helposti yhdellä sormella.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.6.2014 21:18

1. Moottorijarrutus on sitä että päästät kaasun pois. Mopon liike pyörittää konetta>kone vastustaa puristuksellaan>vauhti hidastuu.
2. Opettelet vaan että millä vauhdilla sun tarvii vaihtaa joka vaihteelta ylös, etkä vaihda alaspäin kun vauhtia on sen enemmän tai kone voi sanoa kilks.
3. Öljyä vaijeri.
Joozzii133
Pyörä:
Derbi mopo
Paikkakunta:
Tornio
Liittynyt:
31.10.2012 22:29
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Joozzii133 » 15.6.2014 21:34

1. Aivan.

2. Tota en tajunnutkaan, no onneks sigma tulee ens viikolla. Miten toi "Rev-matchaus sitten toimii? (Mikä liekään suomeksi)

3. Häätyy kokeilla kun saan uuden sellasen kiristysruuvin siihen vaijeriin (Mikä ny onkaan nimeltä)
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Retroilija » 15.6.2014 23:09

Tai no, muokkaan sanomaani vähän, kun sä kytkin ylhäällä hidastat niin kyllä sä kuulet kuinka kierrokset hidastuu ja siitä saa oman harkinnan mukaan vaihtaa alas kun kierrokset on matalalla. Jarruttaminen on muutenkin tehokkaampaa kytkin ylhäällä kun moottorikin auttaa hidastamaan.
Rev-matchaus on käytännössä sitä että alas vaihdettaessa, kytkin alas painettuna, annetaan moottorille pikkasen kaasua jotta kierrokset on valmiiksi korkealla, ettei käy niin että kytkin ylös päästettäessä vauhti nytkäyttää moottorin kiekat ylös ja koko mopo notkahtaa.
Raisureikä
Liittynyt:
7.1.2014 17:25
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Raisureikä » 17.6.2014 17:21

Terve! Helkama raisuun laittamassa jarruvaloja, kun katsastusmies ne vaati. Miten tämmöinen kytkin soveltuisi: https://www.motonet.fi/fi/tuote/3830757 ... kaisija-MP ??

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista