Aecel
- Liittynyt:
- 21.7.2014 16:55
En nyt tiiä tuliko tää kysymys oikeaan topikkiin, mutta kuitenkin.
Elikkä ostin tollasen Marzochin USD:n 40 (mm) Limited Derpistä,
syinä pienone usdkuume ja halpa hinta.
Nooh, ongelmina on huollon tarve ja sitten se, että siitä kohdasta mistä eturenkaan akseli kiritetään kuusiokolopulteilla, niin on murtunut se kohta joka painuu akselia vasten kiristätteässä. Tällä hetkellä akselin saa kyllä kiristettyä jotenkin, mutta tulee siitä vähän patenttimainen olo.
Niin kysyisin joltakin tietävämmältä, saako tota kyseistä palaa liimattua jollakin erikoisliimalla (pitääkö, ja joustaako?)
Vai voiko sitä yrittää jollain metallipajalla käydä hitsaamassa, vai tulisiko saumasta mahdollisesti niin kova, ettei toi kiristys enää toimisi, tai se murtuisi vierestä uudestaan.
Viiminen vaihtoehto olis ostaa kokonaan uus pumpun alapää, mutta tulis niin helvatin kalliiks. Ideoita?
Vakiolla ajavat pääsevät taivaaseen, viritetyillä minne vaan
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Hitsaus todennäköisesti paras vaihtoehto jos alkuperäistä palaa haluat käyttää. Itse ehkä patentoisin jonkun oman kiristyssysteemin siihen. Liimaa en uskaltaisi käyttää, voi murtua eikä välttämättä kestä edes kiristystä. Paras vaihtoehto varmaan uusi pumpun alapää, mutta kukaan tuskin myy käytettynä erikseen.
Aecel
- Liittynyt:
- 21.7.2014 16:55
Yks kyllä myis uutta alapäätä, mutta hinta olis kohtuuton ja historiasta ja kunnosta ei oo mitn tietoa.
Hitsamisesa mietityttää, että menettääkö tuo alumiini ominaisuuden joustaa hieman sen jälkeen + luultavasti tuokin pala joninsortin seosta, niin tiiä miten onnistus edes.
Ekaks tuli mieleen joku loctiten liima.
Nooh, jos jonkun pienen, siistin patentin toho tekis.
Vakiolla ajavat pääsevät taivaaseen, viritetyillä minne vaan
ketjuveto
- Pyörä:
- Yamaha fzr 600 -91, Tunturi pappa -72
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 5.8.2011 22:40
Onko normaalia ,että kun käytin derbin uudenmallin koneen auki ja purin sekä kasasin vaihteiston , niin vaihteistoa ei saa pelkällä kädellä pyöritettyä kytkin- taikka vetoakselista. Lohkojen aukiollessa pyöri todella kevyesti.Voiko uudet laakerit vaikuttaa tähän. Lukkopihdeillä vetoakselista pyörittämällä vaihteisto pyörii tahmeasti ja osa pykälistä löytyy,
On se semmosta....
.Juho
- Pyörä:
- Suzuki TS250R '97
- Liittynyt:
- 1.3.2013 12:50
Ei ole normaalia. Prikka väärässä paikassa.
Ota lohkot auki ja ota vaihteistosta kuvia, niin näkee mikä prikka on väärässä paikassa.
salqquzzu
- Liittynyt:
- 1.10.2014 20:05
saattaa olla vähän tyhmä kysymys mutta pitäisi vaihtaa 04 derbiin vesipumpun akseli ja tiivisteet. lähteekö tuo akseli jonkä päässä oli mutterilla kiinni sellainen siipiratas tai joku ihan vetämällä vai pitääkö irrottaa lohko? kiitos vastauksista!
ketjuveto
- Pyörä:
- Yamaha fzr 600 -91, Tunturi pappa -72
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 5.8.2011 22:40
@salqquzzu vesipumpun akselin toisessa päässä on ratas ,jolta pumppu ottaa käyttövoimansa. Akselin vaihtaaksesi sinun pitää käyttää kytkinkoppa auki.
Sitten omaan kysymykseen:
Tuossapa olisi kuvat vaihteistosta ,voisiko joku viisaampi tarkistaa mikä on vialla , kun vaihteisto ei pyöri lohkojen ollessa kiinni. kyseessä tosiaan derbin uudemman mallin kone.
[img]
[img]https://farm9.staticflickr.com/8570/15295962233_3ea67c708f_c.jpg[/img]IMG_8247 by
sakkeez, on Flickr[/img]
vetoakseli : [img]
[img]https://farm9.staticflickr.com/8595/15293346544_f2bd131c83_c.jpg[/img]vetoakselin prikat by
sakkeez, on Flickr[/img]
kytkinakseli (päissä ei prikkoja): [img]
[img]https://farm8.staticflickr.com/7496/15729860957_ce9bd83263_c.jpg[/img]IMG_8256 by
sakkeez, on Flickr[/img]
Kiitos jo etukäteen!
On se semmosta....
ketjuveto
- Pyörä:
- Yamaha fzr 600 -91, Tunturi pappa -72
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 5.8.2011 22:40
E: "vetoakselin prikat " kuvassa ylärivin oikeassa laidassa oleva prikka on räjäytyskuvan mukaisesti siirretty noita kahta akselilla olevaa ratasta kiinipitävän lukkosokan taakse,sekä vaihteisto kasattu räjäytyskuvien mukaisesti. Ongelma on siis edelleen tallella eli vaihteisto ei pyöri kun lohkojen pultteja alkaa kiristämään. Voisiko tuo tarviketiivistesarjan lohkojen välinen tiiviste olla liian ohut ja aiheuttaa siksi tuollaista? Olisi kiire saada kone kasaan , joten nyt niitä apuja kaivattaisiin
On se semmosta....
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Vaihteiston ja kytkimen neulalaakerit kunnossa?
joulupukki9
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 20.5.2014 21:48
Kertokaahan asiasta tietävät että kun ilmasin derbin takajarrun (AJP) niin aluksi oli helvetin jäykkä ja reilu puol tuntii eteepäin nii paineet katos kokonaa eli ei toiminu enää? Sylinterin korjaussarja vaihettu eikä auta.
ketjuveto
- Pyörä:
- Yamaha fzr 600 -91, Tunturi pappa -72
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 5.8.2011 22:40
@Joulupukki9 katso ettei järjestelmä Vuoda paineita ulos mistään esim niistä letkun banjoliitoksien prikkojen alta...yms.
@Ledinauha sehän tässä mielenkiintoisinta onkin kun kytkimen takana oleva laakeri + vaihteiston neulalaakerit upouusia. Kuinka kevyesti sen veto/kytkinakselin pitäs oikein pyöriä? Nyt pyörii lukkopihdeillä pyörittämällä suht kevyesti ja kädellä hanska kädessä pyörittämällä pyörii jäykästi ,ei "takertele". Pykälät tuntuisi löytyvän hyvin
On se semmosta....
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Kokeileppa laittaa ihan vaikka pelkkä kytkinakseli ensin ja sitten pelkkä vetoakseli. Jos kumpikin pyörii itsekseen ok, sanoisin vian olevan kasausjärjestyksessä, jos taas ei niin voi tarkemmin katsoa juuri tiettyä akselia. Ilman stefoja pitäisi pyöriä suhteellisen kevyesti, ei siihen mitään pihtejä pitäisi tarvita. Stefoista tulee lisää vastusta mutta kyllä silloinkin pystyy käsin pyörittämään. Pelkästä akselista voi olla vaikea pyörittää, laita kytkinkruunu tai eturatas paikalleen ja kokeile.
tonmik
- Liittynyt:
- 3.3.2012 23:40
Nyt ei onnistu tolla systeemillä kun aukon yläreuna on lohjennut noihin takahuuhteluihin asti ja tarkoitus olisi soveltaa yhtä ylimääräiseksi jäänyttä mäntää tai oikeammin haen tietoa mille korkeudelle männässä olevien kolojen alareunat sattuvat akk:ssa,tuleeko ne juuri imuaukon yläreunan tasalle?
tonmik
- Liittynyt:
- 3.3.2012 23:40
Siis kone sekoilee...eli alkuperäinen kysymys kuuluu mikä on Suzuki PV:n Malossi sylinterin mitta ylätiivistepinnasta imuaukon YLÄlaitaan?
ketjuveto
- Pyörä:
- Yamaha fzr 600 -91, Tunturi pappa -72
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 5.8.2011 22:40
Pv foorumilla voisit saada paremmin vastauksen kysymykseesi ,kun siellä paljon enemmän kokemusta näistä
@Ledinauha kokeilin laittaa etuhammasrattaan akselille muttei sitä saa pyöritettyä yhdellä kädellä kun rättiin käärittynä... kytkinakseli taas pyöri helpommin. Voiko ne vaihteiston neulalaakerit laittaa pesäänsä väärinpäin jolloin akselit.ei painuisi pohjaan? Pitää näköjään ottaa taas kone auki ja laittaa tänne lisää kuvia teidän ihmeteltäväksenne .. sitten vielä semmoinen että kuluuko nuo kampiakseli tai petarit kun niitä joutuu toisistaan irroittelemaan koneen avausta varten? Nytkin jo kolme kertaa käytetty lohkot auki
On se semmosta....
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista