MänTä kirjoitti:jaa meinaat että lyijy voitelee? eikös tuo 99 sitä ollut. Minulla on sen verran kokemuksia öljyn loppumisesta että vaikea uskoa ra'alla 95 tai 98 toimivan hetkeä kauempaa.
Höylä kirjoitti:MänTä kirjoitti:jaa meinaat että lyijy voitelee? eikös tuo 99 sitä ollut. Minulla on sen verran kokemuksia öljyn loppumisesta että vaikea uskoa ra'alla 95 tai 98 toimivan hetkeä kauempaa.
ei kai sillä kukaan täysiä yritä luukuttaakkaan, (en minä ainakaan) jos on raakaa bensaa tankissa mutta kyllä sillä useamman kerran tuli se 5 km matka ajettua raakalla, tosin sitten kyllä meni ne petilaakerit jossain 30000 km kohdalla
no, olis ne tietysti mennyt varmaan muutenkin, vaikka ei olis raakalla ajanutkaan ja enemmän se kyllä mäntää ja sylinteriä rasittaa se raakalla ajo, laakerit kyllä kestää kauemmin, eli pytty siinä ekana hirtää, kun ajaa ilman öljyä.
saattaa muuten olla, että se vanha lyijyllinen 99 vähän jopa voiteli tai siis se lyijy mitä siinä bensan seassa on, oli tehnyt sylinteriin ajan kuluessa sellaisen "lyijypinnoitteen" joten se kesti hieman paremmin ainakin sitä raakalla bensalla ajoa, se lyijyhän oli siinä bensassa myös suojelemassa pakoventtiilejä 4-tahtisissa, eli niihin tuli sellainen pinta, joka esti niiden palamisen, nykyäänhän pitää lisätä niitä kemikaaleja vanhoihin autoihin ja moottoripyöriin, ettei niistä pala venttiilit.
lentokoneilla ajetaan silti vieläkin lyijyllisellä, kun ne haluaa aina ottaa kaiken varman päälle
edit: tuorevoitelu systeemeissä voi koska tahansa käydä niin, että ajatkin raakalla bensalla, kun tulee joku häiriö siihen systeemiin
Rotten kirjoitti:Tuolla Soliferiassa on kuulopuheet kohdalla, että joku jätkä oli laskenut pevunsa kantta aivan perkeleesti ja siten pystyi ajelemaan dieselillä. Onko toi vaan urbaanilegendaa vai voisiko noin tehdä?MänTä kirjoitti:diesel toimii nakutuksella, seos sytytetään kylmäkäynnistettäessä hehkuttamalla, eli seos tulpan vieressä lämpeää hehkun takia reilusti ja lisää kun seos puristetaan kasaan -> syttyy hehkun vierestä ja luonnollisesti leviää koko palotilaan. Sama se on bensavehkeissäkin, asiaan vaan tarvittaisiin kovemmat puristussuhteet ja alkulämpö(tai sitten vain niin sikapaineet että syttyy kylmänäkin). Homma toimii siis sillä perusteella että kaasu lämpenee kokoonpainuessaan, tämä johtuu kaasuun liitetystä energiasta kun sitä painetaan kasaan, energiahan on maailmassa vakio ja puristettaessa liike-energiasta tulee lämpöä.
Rotten kirjoitti:Tuolla Soliferiassa on kuulopuheet kohdalla, että joku jätkä oli laskenut pevunsa kantta aivan perkeleesti ja siten pystyi ajelemaan dieselillä. Onko toi vaan urbaanilegendaa vai voisiko noin tehdä?MänTä kirjoitti:diesel toimii nakutuksella, seos sytytetään kylmäkäynnistettäessä hehkuttamalla, eli seos tulpan vieressä lämpeää hehkun takia reilusti ja lisää kun seos puristetaan kasaan -> syttyy hehkun vierestä ja luonnollisesti leviää koko palotilaan. Sama se on bensavehkeissäkin, asiaan vaan tarvittaisiin kovemmat puristussuhteet ja alkulämpö(tai sitten vain niin sikapaineet että syttyy kylmänäkin). Homma toimii siis sillä perusteella että kaasu lämpenee kokoonpainuessaan, tämä johtuu kaasuun liitetystä energiasta kun sitä painetaan kasaan, energiahan on maailmassa vakio ja puristettaessa liike-energiasta tulee lämpöä.
Höylä kirjoitti:jincheng:) : älä nyt kuitenkaan leiki modea ja aikuiset saa keskustella aikuisten asioista missä huvittaa (sitä paitsi annoin vastineen moden kysymykseen )