Boostbottle mopoon

Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 14.5.2008 20:18

Jose.92 kirjoitti:Kumalla vaikutusta enemmän. Kiihdytyspumpulla vai boost botlella. Mihin ne vaikuttavat. Pytty olis 80 malossi johon laittaisin ja voiko kiihdytyspumppua tehdä itse


Kiihdytyspumppua käytetään nelarissa rikastamaan seosta nopeasti kaasua avattaessa. Varsin tarpeeton siis mopossa. Eli boostbottlea kehiin.

NusNus muuten pii on neljälle desimaalille pyöristettynä 3.1416
MaRsY
Pyörä:
Kawasaki Kx 125cc 2006
Liittynyt:
4.9.2006 17:24

ViestiKirjoittanut MaRsY » 14.5.2008 21:35

Atech kirjoitti:
Jose.92 kirjoitti:Kumalla vaikutusta enemmän. Kiihdytyspumpulla vai boost botlella. Mihin ne vaikuttavat. Pytty olis 80 malossi johon laittaisin ja voiko kiihdytyspumppua tehdä itse


Kiihdytyspumppua käytetään nelarissa rikastamaan seosta nopeasti kaasua avattaessa. Varsin tarpeeton siis mopossa. Eli boostbottlea kehiin.

NusNus muuten pii on neljälle desimaalille pyöristettynä 3.1416

Mitä eroa on kiihdytyspumpulla ja boostbottlella? :O
Myynnissä 2x Tunturi Tiger S -87.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 14.5.2008 21:38

MaRsY kirjoitti:
Atech kirjoitti:
Jose.92 kirjoitti:Kumalla vaikutusta enemmän. Kiihdytyspumpulla vai boost botlella. Mihin ne vaikuttavat. Pytty olis 80 malossi johon laittaisin ja voiko kiihdytyspumppua tehdä itse


Kiihdytyspumppua käytetään nelarissa rikastamaan seosta nopeasti kaasua avattaessa. Varsin tarpeeton siis mopossa. Eli boostbottlea kehiin.

NusNus muuten pii on neljälle desimaalille pyöristettynä 3.1416

Mitä eroa on kiihdytyspumpulla ja boostbottlella? :O


Tiittasen kirija kätee ja etit sieltä tietoa boostbottlesta.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
MaRsY
Pyörä:
Kawasaki Kx 125cc 2006
Liittynyt:
4.9.2006 17:24

ViestiKirjoittanut MaRsY » 14.5.2008 23:03

^^ Kyselinki lähinnä _eroja_?
Myynnissä 2x Tunturi Tiger S -87.
G-sus
Liittynyt:
18.7.2006 18:30

ViestiKirjoittanut G-sus » 14.5.2008 23:08

Ensinnäkin, kyllä, pii pyöristyy tuohon likiarvoon, my mistake. ;)

Toiseksi, boost bottle ja kiihdytyspumppu tekee kahta täysin eri asiaa.

Kiihdytyspumppu on kaasuttimessa pieni säiliö bensaa, jonka mäntä puskee suuttimen kautta kaasuttimen kurkkuun kun kaasua painetaan. Mitä pidemmälle kaasua painetaan, sitä enemmän sieltä pienestä säiliöstä bensaa ruiskutetaan kunnes kaasu on pohjassa, sitten on se säiliö tyhjä. Tosin se täyttyy kun kaasu päästetään. Tarkoitus sillä on rikastaa seosta nopeasti, kun kaasu painetaan nopeasti auki.

Tähän väliin pitää määritellä "rikastus".

Seos, siis se ilman ja bensan seos, joka sylinteriin menee, sen optimitilannehan on siis se, että kaikki bensa palaa eikä mitään jää yli. Palamiseen tarvitaan tietysti ilmaa, bensaa ja riittävä lämpö palamisen aloittamiseen, joka ottomoottorissa tehdään tulpan kipinällä. Kun sylinteriin laitetaan 14.7 paino-osaa ilmaa ja 1 paino-osa bensaa, bensa käyttää kaiken hapen ilmasta ja bensaa ei jää yhtään yli, kuin ei jää myöskään ilman happea yli. Puhutaan stoikiometrisestä palamisesta. Tuo on se optimitilanne mihin pyritään. Aina ja kaikessa.

Mutta...

Aina se ei onnistu.

Kun (yl. nelitahtisessa ottomoottorissa) kaasu painetaan äkisti pohjaan ja kaasuläpät aukeavat, ei ilma kaasuttimen kurkussa ole siitä minään. Ts. ilma ei ime pääsuuttimesta yhtään lisää bensaa ilman sekaan ennenkuin moottorin kierrokset nousevat ja ilmaa liikkuu kaasuttimen läpi enemmän. Tässä tilanteessa ilmaa menee moottoriin _reilusti_ enemmän kuin optimi palaminen edellyttäisi joten seosta tarvitsee rikastaa. Tähän väliin tulee kiihdytyspumppu. Se ruiskuttaa imukanavaan/kurkkuun bensiiniä joka rikastaa seoksen hetkellisesti->moottori ottaa lisää kierroksia->kaasuttimen kurkussa ilma rupeaa liikkumaan->ilma imee pääsuuttimesta lisää bensaa uuden käyntinopeuden mukaan jne jne.

Tämä on seoksen rikastamista.

Rikastusta käytetään myös kylmäkäynnistyksessä kun imukanavat ovat kylmät ja bensiini tahtoo tiivistyä kylmiin pintoihin. Silloin rikastetaan seosta sen verran että varmasti palamiskelpoista seosta menee sylinteriin asti. Rikastaa voidaan silloin kahdella tavalla: lisätä bensaa tai vähentää ilmaa. Ilman vähentäminen on helppoa: kuristetaan ilman saantia, yleensä ryypyn läpällä, myös käsi kaasuttimen suulla ajaa saman asian. Tällöin itseasiassa puhutaan "kuristimesta".

Bensiinin lisääminen on yleensä toteutettu lisäsuuttimella ja tällöin puhutaan rikastimesta. Mopon kaasuttimissa helppoa todeta kumpi käytäntö on, mm. SHA-kaasuttimissa on kuristin, PHBG on lisäsuuttimella. Oli miten oli, molemmat tottelevat nimeä "ryyppy".

Niin, se boost bottle vielä...

Senhän tehtävä ei ole rikastaa millään tavalla, lähinnä toimi enemmän "ahtimena", pitkälle samaa periaatetta noudattaen kuin pakoputki. Pakoputkena tässä 2t moottorissa tietysti käsitellään ns. resonanssiputkea, "tehoputkea". Toivon että kaikilla on resonanssiputken periaate selvillä, en nyt jaksa sitä selvittää. Boost bottle tekee hyvin pitkälle samaa mutta imupuolella. Kun mäntä kovasti imee ylösmennessään kaasuttimen läpi seosta läppäventtiilien läpi, kaikki on ok.
Tilanne muuttuu kun imukanava menee kiinni. Juuri, kun mukavasti on saatu ilmaa liikkeelle kaasuttimen ja imukanavan läpi laittaa mäntä imukanavan kiinni, läppäventtiilit menee kiinni ja ilma imukanavassa haluaa jatkaa matkaa. Minne?

Normaalitilanteessa takaisin kaasuttimen läpi (väärään suuntaan), imien samalla lisää seosta itseensä. Seuraavassa hetkessä on mäntä taas imemässä jo kaksi kertaa kaasuttimen läpi mennyttä seosta (kaksoisrikastuminen), ja niin sama seos ottaa bensaa vielä kolmannenkin kerran...

Boostbottlen kanssa se seos haluaa mennä minne se on helpointa, se ei ole kaasuttimen läpi, vaan siitä imukaulan haarasta pulloon. Siellä on pienin vastus. Ainakin pitäisi olla, sen takia se boost bottlen haara pitää olla iso.

Onko kukaan koskaan "puhaltanut pulloon"? Sillei että se soi? Sitä samaa periaatetta, Helmholzin resonaattoria tässä käytetään hyväksi. Eli pullo soi tietyllä tajuudella. Taajuus riippuu pullon ja siihen johtavan letkun yhteistilavuudesta. Ja tämä taajuus on juuri se, millä boost bottle sitä "tehoa" antaa eniten.

Kun moottorin imun taajuus on tietty, se, mille tuo resonaattori on viritetty, seos käy kääntymässä pullossa _joka_ _ikisellä_ _tahdilla_, se ei varastoi mitään. Samalla tavalla kuin siihen pulloon puhaltaminen, ei siellä ole mitään muuta kuin ilmaa. Silti se soi. Mutta se soiminen vaatii sen että siellä pullossa on välillä ylipaine, välillä alipaine, ja sillä ylipaineella se seos työnnetään imukaulan läpi sylinteriin, alipaineella imetään sitä kaasuttimen läpi.

Omg... tarkennan vielä tarinaa myöhemmin. Ei oo helppo tämä asia.

Ja vielä, jos joku tietää, minkä takia _aina_ viittaa "tiittasen kirjaan"? Miksei voi kertoa vaan vastausta?
Wiibo
Pyörä:
husse sms
Paikkakunta:
Mäntsälä
Liittynyt:
25.3.2007 20:57

ViestiKirjoittanut Wiibo » 15.5.2008 7:57

G-sus kirjoitti:
Ja vielä, jos joku tietää, minkä takia _aina_ viittaa "tiittasen kirjaan"? Miksei voi kertoa vaan vastausta?


Koska ihmisten pitäisi osata etsiä tietoa ITSE, eikä aina kysyä. Ja kun tiittasen kirjan on lukenut, todella monet kysymykset selvenevät.

Yhden virheen huomasin, se on Stokiometrinen eikä stoikiometrinen.
35mm mikuni, boyesen rad valve, hgs sp.
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 15.5.2008 8:16

G-sus kirjoitti:Ja vielä, jos joku tietää, minkä takia _aina_ viittaa "tiittasen kirjaan"? Miksei voi kertoa vaan vastausta?


Koska kun kukaan ei jaksa vastata, joka kerta kun kysytään jotain tyhmää, samanlaisella viestillä kuin sinä äsken. Etenkin se tuntuu turhauttavalta, kun Tiittanen on jo selostanut kirjassaan asiat selvästi.
G-sus
Liittynyt:
18.7.2006 18:30

ViestiKirjoittanut G-sus » 15.5.2008 9:54

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=stoikiometrinen&word2=stokiometrinen

Näkeepä kirjoitusasua "stökiometrinen", mutta stoikiometrinen näyttäisi olevan vallalla. ^_^


Se, miten olen tämän foorumin käsittänyt, olisi tietopankki, apuja aloitteleville ja edistyneemmillekin. Tietysti sitä voisi tehdä "ultimate motot.net", joka menisi seuraavasti:

<html>
<head>
Katso tiittasen kirjasta.
</head>
</html>

Eihän siinä mitään järkeä ole. Eikä siinä että pitäisi lukea kirja että saa vastauksen kysymykseen johon voi muutamalla sanalla vastata. Tottakai siinä kirjassa on paljon hyvää tietoa mutta mielestäni vähän hyttysen tappamista norsukiväärillä.

Toiseksi, teoria ja käytäntö on joskus hyvinkin kaukana toisistaan. Se mitä teoria (kirja) kertoo ei välttämättä johda käytännön sovellukseen, ja käytännön sovelluksissa hands-on-kokemus on valttia, sitä tässä ajan takaa. Jos otetaan esimerkiksi juuri tämä boost bottle, kyllä, teoria on kirjassa selitetty mutta käytäntö? mistä materiaalista? mitä letkua? minne fyysisesti pullo asennetaan? mistä ostaa osat? Tähän vielä mallikohtaiset erot ja hyväksi havaitut kikat, ei niitä siellä kirjassa ole.
Jose.92
Paikkakunta:
Taipalsaari
Liittynyt:
11.1.2006 21:57

ViestiKirjoittanut Jose.92 » 15.5.2008 10:19

Mites kun mun pytyssä ei ole läppiä ni onko sillä vaikutusta? Ymmärsin että toi botle kerää sen kaasariin takaisin menevän polttoaineen ja koska pytyssä ei ole läppiä niin eikös sitä seosta virtaa sinne kaasariin takas, koska läppien tarkoitus on estää seoksen takaisin virtaus kaasuttimeen.
Sinä kysyit:
Paljon s1 kulkee

Oraakkeli vastasi:
Siitä määrästä riittäisi parille kaverillekin.
G-sus
Liittynyt:
18.7.2006 18:30

ViestiKirjoittanut G-sus » 15.5.2008 10:50

Juu, tämä on läppien tarkoitus, mutta siinä vaiheessa kun mäntä sulkee imuaukon ja seos on liikkeessä kaasuttimen läpi imukanavassa ja mäntä sen äkisti pysäyttää, haluaa seos jatkaa hitausvoiman takia matkaansa oli läppiä tai ei. Normaalitilanteessa seos törmää mäntään tai läppiin, vaihtaa suuntaansa ja menee kaasuttimen läpi väärään suuntaan. Pullon tapauksessa seos ohjautuukin pulloon koska se on lähempänä ja ainakin pitäisi (jos oikein mitoitettu) olla resonanssissa imukanavassa sykäyksittäin liikkuvan seoksen kanssa.

Pocket-bike-foorumeilla on käyty paljon keskustelua boost bottlen vaikutuksista, kaikki suorituskykyä parantavia, ja nämähän ovat mäntäohjattuja koneita eli läpättömiä.

Voisin peukalotuntumalla sanoa että toimii myös läpättömällä, läpällisellä paremmin. Kokeellista todistusaineistoa ei minulla ole.
Mana1
Liittynyt:
30.6.2006 14:03
Tere

ViestiKirjoittanut Mana1 » 1.6.2008 18:52

Onks missää suomes myynnis boost bottleja tai kiihdytyspumppuja? Jos on nii laittakaas linkkiä tulemaa. Dänks!
apriliax69
Pyörä:
Aprilia Rx, 110cc ja Suzuki Pv
Liittynyt:
4.2.2007 20:37

ViestiKirjoittanut apriliax69 » 1.6.2008 19:15

On esim tmi jani kaasalaisella ja mc scatterilla, mutta nuo tnt:t sun muut on melkeempä koristeita vaan..
Pv projekti
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 1.6.2008 21:05

Mites tuo Malossi Macsi kiihdytyspumppu, onko siitä mihinkään läpättömän Malossin kanssa?
Jeejee
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 1.6.2008 23:03

Veli-Vihannes kirjoitti:Mites tuo Malossi Macsi kiihdytyspumppu, onko siitä mihinkään läpättömän Malossin kanssa?



Se on sutta ja paskaa mikä on vaan markkinoitu hyvin ja laitettu hienoon pakettiin. Sen tarkoitus olisi toimia eräänlaisena "kiihdytyspumppuna" mutta toiminnasta en mene takuuseen; Jotku sanoo että on tuonu paljonkin tehoa mutta todellinen tehonlisäys lienee lähinnä perseeseen vaikuttavaa. Joillakin koko moottorin toiminta on mennyt ihan päälaelleen. En voi suositella kenellekkään enkä itse laittaisi mokomaa kiinni kuin korkeintaan testaamisen mielenkiinnon vuoksi. Ja senkin jos saisin mokoman ilmaiseksi.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 2.6.2008 16:05

olisiko heikko idea mitoittaa boost bottlen toimimaan juuri ennen tehopiikkiä, että tehopiikiksi olisi kakkua, vai polttaako mottori sen heti jo ennen piikkiä?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista