Hei.
Tarvitsin hiukan apua, mielellään Sarvelta tai joltain muulta kenellä oikeasti on näkemystä/taitoa viilaamiseen ynnä virittämiseen.
Eli, kohteena Piaggio Zip skootteri ja siinä Stage 6 50cc aluminiisylinteri.
Vakiona paon asteet n. 173 ja huuhteluiden n. 116, squishband säädetty n. 0,7mm.
Rakentelin siihen pakoputken sellaisen ohjelman kuin "exhaust calculator 2" avulla, käyttäen noita alkuperäisiä arvoja. Huipputehon kierrosluvuksi määrittelin 12000rpm (tiedän, hitusen yläkanttiin).
Viritetyksi pituudeksi tuli (pituus männän reunasta vastakartion puolväliin) 602mm.
Tällä kyseisellä yhdistelmällä (vakio+itse tehty putki ja variaattori säädetty) radalla sai kierrosajan tiputettua n. 41,5s -> 40,7s (verrattuna vakio+polinin joku huomattavan pitkä tehari). Eli tehoa tuli kohtuullisen suurella todennäköisyydellä lisää.
Nyt sitten tästä innostuneena viilasin hiukan sylinteriä. Korotin paon asteet 173 -> 188 ja "ohensin" huuhteluiden lähdöt. Katso kuva
https://www.scooter-attack.com/pics/xxl ... 14000a.jpgEli ohensin tuosta sylinteriputken alareunasta huuhteluihin päin. Huuhteluiden ajoitukseen en koskenut tarvittavien työkalujen puutteesta johtuen.
Laskeskelin, että tuon putken viritetty pituus vastaa näillä paon asteilla nyt n. 13300rpm.
Tällä yhdistelmällä (viilaukset + putki) ei pelitä sitten pätkääkään. Rötää, eikä kierrä ylös, ei edes ylöspäin. Pienemmällä suuttimella booa tyhjäkäynniltä ylöspäin ja siitä eteenpäin rötää. Säätämällä kaikkea mahdollista kuskista jumalaan ei vaan pelitä.
Missä vika? Putken viritetty pituus liian lyhyt? Huuhteluiden ajoituksien suhde pakoon jotenkin vituillaan?
Omien ajatuksien/arvioiden mukaan putken lyhyys haittaa. Ajattelin pidentää putkea n 60mm (viritetty pituus pitäisi olla 12000rpm).
Kysymys, voiko pidennyksen tehdä vain keskilieriöön? Nyk. pituus 53mm, muutoksen jälkeen n.113 mm. Onko tästä pituudesta haittaa/mihin vaikuttaa?
Kiitos jo etukäteen loistavista vastauksista.
P.S. Olen lukenut Jenningsin (2 stroke tuners handbook) ja Tiittasen (motocross mekaanikon käsikirja) ja yrittäny määrittää aukkojen aika-aloja, mutta laskujen tulokset ei millään mahdu ainakaan Jenningsin ilmoittamiin arvoihin. Siis tämä sec-cm2/cm3. Tai laskujen mukaan pakoaukon aika-ala ja aikakulma osuisi n. 15000rpm. Kenties jokin vika laskukaavoissa? Tai laskijassa.