Pro-virittäminen

sierrav6
Liittynyt:
18.10.2003 18:38

ViestiKirjoittanut sierrav6 » 8.1.2008 17:36

Kaarlo kirjoitti:116 oktaanisessa rallibensassa ei ole mitään hapettimia. Se on vain lisäaineistettu siten, että sen oktaaniluku on saatu nousemaan. Nitrometanoli on taas ihan erikseen.


Niin minkä firman bensa ja mitä laatua?
Ron vai Mon asteikolla 116 oktaania?
Nuo kunnon kilpabensat on aikapitkälti ihan omia keitoksia, ei aivan tolua lisäämällä ole miksattu ysikasia.
Tosin ihan kelpo litkuja niinkin saa tehtyä.
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 8.1.2008 18:04

Tarkoitin tuolla hapettimilla vähän eri asiaa kuin tuota että bensiini sisältää happea. Vähän huolimattomasti luin noita atechin viestejä. Varmasti nuo firmojen valmiit kisabensat on parempia kuin omat sekoitukset, mutta tuolla tavalla koneen saa käymään oikein hyvin, eikä tehoissa ollut juuri eroa. Kone kestää varmasti paremmin kaupan litkulla.

Tiedä sitten mitä se lentopetroli tekee moottorille, koska joskus eräät huijarit myivät suihkumoottorien huuhtelupetrolia venäläisenä diiselinä. Dieselmoottorit kyllä toimivat, mutta hajosivat hyvin nopeasti.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
rompeettori
Paikkakunta:
Lievestuore
Liittynyt:
17.5.2004 10:07

ViestiKirjoittanut rompeettori » 8.1.2008 19:10

Kaarlo kirjoitti:
Atech kirjoitti:Paljohan puhdas kerosiini tai diesel kestää puristusta?
Dieselkoneissa puristussuhde pyörii siellä 20:1 yläpuolella.
Se on siksi niin korkea että se diesel syttyy mahdollisimman nopeasti sylinterissä kun se sinne suihkutetaan männän ollessa ykk:ssa (tai hieman ennen). Dieselin puristuskestävyys on aika alhainen, samoin kerosiinin. Alempi kuin bensan.
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 8.1.2008 20:05

Mutta vaatii se diesel paljon korkeamman lämpötilan syttyäkseen kuin bensiini.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Tomppaa_
Pyörä:
KTM 520, Husgwarna 250, Samurai 125
Paikkakunta:
Lappeernanta
Liittynyt:
24.4.2005 10:42

ViestiKirjoittanut Tomppaa_ » 6.2.2008 20:48

JOS jollain foorumin käyttäjällä sattuu olemaan: IHI RHB4 tai Garret GT12 sarjalaisia ahtimia, tai pienenpiä, niin ottakaa yhteyttä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä ovat teoria ja käytäntö sekoittuneet siten, että mikään ei toimi, ja kukaan ei tiedä miksi.
WPWW
Pyörä:
Kawasaki K(d)x
Liittynyt:
17.1.2007 16:27

ViestiKirjoittanut WPWW » 6.2.2008 21:37

http://www.blouchturbo.com/turbos/IHI_RHB3/

http://www.mjmturbos.com/Garrett-T2.htm

Liian isoja?
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 6.3.2008 17:39

Mielenkiinnosta aiheeseen:

Missä kulkee "pro"-virittämisen raja? Eikä tämä ole trollausta vaan ihan oikea kysymys.

Itselläni on tällanen vm.1978 Raisu:
Kuva

Tällä hetkellä moottori on vakioiskulla, mutta 40,6mm porauksella, eli tilavuus on 54,4ccm. Kaikkiin kanaviin on snurralla tullut koskettua, tehomäntää ja porausta, kansi sorvattu alas, pytyn korkeus ja asteet määritelty, Dellorto 19 PHBG BS (säädetty ja maisteltu), kumikaulaeristetty kaasutin(itetehty), joku vapaavirtausputsari mikä lie, Tuntsa Tigerin tehoputkesta hieman muokattu patskari, sytkäennakko maisteltu, sorvilla kevennetty vauhtipyörä. NGK:n numero 10 tulppa kestää käyttöä hyvin, 9 on jo liian kuuma. Ei läppiä, eikä mitää ihmeellistä mitä tuosta kuvasta ei näkisi.

Lähtee helkutin hyvin ja helposti käyntiin, vääntää alhaalta ja naukuu PIIITKÄLTI yli kympin niin että melkein pahaa tekee, strobolla testasin ja lopetin huudattamisen 13.000 kohdalla. Öljynä bensan joukossa on pakko käyttää jo 6% seosta ja kamana on Shellin Advance Racing M (mikroautoihin) tai X (prätkiin) joka on risiiniöljypohjainen, käytetään 2T-kisavehkeissä mm. mikroautoissa ja prätkäluokissa.

Voi ajaa pitempääkin reissua kesäkuumilla, tosin kadulla kun mennään niin silloin ajan GPS:n kanssa vaan ton max 45 km/h. tuolloin kiertää matalalla mutta lähtee kiihtymään hyvin kun koskee kaasuun, pitkissä jyrkissä ylämäissä tarttee kolmosta jos on tullut liian hitaasti nelonen päällä mäen alapäähän.

Huippunopeus GPS:llä 98 km/h. Painan itse 100 kiloa ja olen 198cm pitkä. Onko tämä tulos täällä miten kilpailukelpoinen?

Seuraavaksi ajattelin kokeilla muokata kisaskootterin patskarista seuraavaa putkea, hommaan mahdollisesti Minarellin P680 -pytyn kansineen ja mäntineen ja ostan RC-kaupasta 100% nitroa ja sekoitan polttoaineen joukkoon.

Myös tällainen tuli tehtyä:
Kuva

Kuva
Tämän myin isoon rahaan pois kun eräs tyyppi sen halusi. Älkääkä ihmetelkö tota kytkimen ja takafillarin 1:1 välitystä. Ne oli vaan rattaat mitä sattu olemaan hyllyssä ensikäynnistystä varten. Lopullinen välityssuhde oli 4:1 ja huiput tolle oli 72 km/h. Ja silloin voi sanoo että pelotti. Motti on 48ccm moottorisaha, vanha norjalainen merkki. Tolla voitin 3.pytyn viime keväänä Järvenpään mopotapahtumassa luokassa "Mualiman kaahein mopo"

Dragma: marssi mikroautokauppaan jos ketjuasia ei ole selvinnyt. Sieltä saattaa löytyä myös varsin passeleita rattaitakin.
Viimeksi muokannut JariVV päivämäärä 7.3.2008 14:21, muokattu yhteensä 3 kertaa
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.3.2008 18:11

JariVV kirjoitti:Itselläni on tällanen vm.1978 Raisu:
Plaaplaaplaa....


Rupesi kiinnostamaan... Onko mitään tarkempaa saatavilla koneen spekseistä? Paon ja huuhteluiden asteita yms? Ja onko koneesta kuvia?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 6.3.2008 18:31

Ylösnousukanavien ajoitusta ei ole muutettu, aukkoja on ainoastaan levennetty, itse kanavia on suurennettu joka suuntaan ja virtausmutkia jouhennettu, pytyn alareunat teroitettu. Mäntään koskettu.

Pakokanavan yläreunaa nostettu "pyöreähkösti" eniten keskeltä 2mm, levennetty, avarrettu ja kiillotettu.

Imukanavan ajoitusta lisätty, avarrettu ja aukkoa myös levennetty. Männän merkkiä en enää muista mutta moposportistahan se(kin) on haettu. Pytyn ja lohkon välinen tiiviste poistettu, tiivistetty ainostaan kuumakestosilikonilla. Kannentiiviste poistettu, pytty ja kansi läpätty toisiinsa, kasattu kupariliimalla. Laskennallinen puristussuhde aika tarkkaan 16:1 hujakoilla. Vakio 5mm pinnapultit.

Lohko muotoiltu.

Kaikki aloitettu täysin koskemattomasta vakiomoottorista. Enempää numeroita en nyt välitä paljastaa...

Oliks tästä mitää iloo mihkään suuntaan?

Viime kesänä tuli ajeltua usein tolla. Matkaa ja montulla myös. Kertaakaan ei hajonnut tai jättänyt tielle, pisin reissu oli 70 km, 35km yhteen suuntaan, kahvittelua ja röökiä ja sit takas.
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 7.3.2008 11:13

JariVV kirjoitti:Mielenkiinnosta aiheeseen:

Missä kulkee "pro"-virittämisen raja? Eikä tämä ole trollausta vaan ihan oikea kysymys.

Tällä hetkellä moottori on vakioiskulla, mutta 40,6mm porauksella, eli tilavuus on 54,4ccm. Kaikkiin kanaviin on snurralla tullut koskettua, tehomäntää ja porausta, kansi sorvattu alas, pytyn korkeus ja asteet määritelty, Dellorto 19 PHBG BS (säädetty ja maisteltu), kumikaulaeristetty kaasutin(itetehty), joku vapaavirtausputsari mikä lie, Tuntsa Tigerin tehoputkesta hieman muokattu patskari, sytkäennakko maisteltu, sorvilla kevennetty vauhtipyörä. NGK:n numero 10 tulppa kestää käyttöä hyvin, 9 on jo liian kuuma. Ei läppiä, eikä mitää ihmeellistä mitä tuosta kuvasta ei näkisi.

Lähtee helkutin hyvin ja helposti käyntiin, vääntää alhaalta ja naukuu PIIITKÄLTI yli kympin niin että melkein pahaa tekee, strobolla testasin ja lopetin huudattamisen 13.000 kohdalla. Öljynä bensan joukossa on pakko käyttää jo 6% seosta ja kamana on Shellin Advance M tai X joka on risiiniöljypohjainen, käytetään 2T-kisavehkeissä mm. mikroautoissa ja prätkäluokissa.

Voi ajaa pitempääkin reissua kesäkuumilla, tosin kadulla kun mennään niin silloin ajan GPS:n kanssa vaan ton max 45 km/h. tuolloin kiertää matalalla mutta lähtee kiihtymään hyvin kun koskee kaasuun, pitkissä jyrkissä ylämäissä tarttee kolmosta jos on tullut liian hitaasti nelonen päällä mäen alapäähän.

Huippunopeus GPS:llä 98 km/h. Painan itse 100 kiloa ja olen 198cm pitkä. Onko tämä tulos täällä miten kilpailukelpoinen?

Seuraavaksi ajattelin kokeilla muokata kisaskootterin patskarista seuraavaa putkea, hommaan mahdollisesti Minarellin P680 -pytyn kansineen ja mäntineen ja ostan RC-kaupasta 100% nitroa ja sekoitan polttoaineen joukkoon.

Dragma: marssi mikroautokauppaan jos ketjuasia ei ole selvinnyt. Sieltä saattaa löytyä myös varsin passeleita rattaitakin.


ei muuta ko slicksit alle ja ajamaan kisaa, esim 6 h mopoendurancea tattikselle syksyllä. nuo raisut tuntuu kulkevan ihan hyvin noissa mopokisoissa. Kymen kisoissa raisuilla on oltu melkeen joka vuosi vähintään palkinnoilla. kolmena viimeisenä vuonna on muistaakseni raisulla voitettu kisat.
...Er houston we have a problem here...
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 9.3.2008 23:17

JariVV kirjoitti:Missä kulkee "pro"-virittämisen raja? Eikä tämä ole trollausta vaan ihan oikea kysymys.

Itselläni on tällanen vm.1978 Raisu...

...Huippunopeus GPS:llä 98 km/h. Painan itse 100 kiloa ja olen 198cm pitkä. Onko tämä tulos täällä miten kilpailukelpoinen?

Pro-virittämisestä min' en tiedä, mutta hyvin tuo Raisu tuntuis kulkevan. En tiedä minkälaiset aukot Raisun pytyssä on vakiona, mutta Puchin koneelle ei kahden millin korotus pakoaukolle riitä tuollaisiin kierroksiin ja nopeuksiin pääsemiseksi.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 9.3.2008 23:31

Omasta raisusta muistelen että ei pelkkä 2mm korotus riitä senkään paossa mihinkään. Tosin omistinkin aivan ensimmäisiä raisuja, niitä -70 luvun lopun vehkeitä.
Dank memes melt steel beams.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 9.3.2008 23:56

Joo,

mun vehjehän on ensimmäistä Raisun vuosimallia ja ensimmäinen asia mitä tein oli ottaa se P4SF-orkkismoottori (käytössä 1978-oliks se 1981) pois ja korvata se P4E-moottorilla (1982->). Mitähän eroa muuten on P4R-moottorilla verrattuna E:hen, jota on valmistettu ilmeisesti välillä jossain 1983-85??

Tokikaan en nyt tossa kirjoittelussani aivan kaikkea kertonut mutta olin oikeastaan itsekin hieman yllättynyt Raisun menohaluista ottaen huomioon tekemäni kanavamuotoilut. Oma luuloni on, että sattumalla oli sormensa pelissä ja paketista tuli vain erittäin hyvin yhteentoimiva.
Otan siis ison osan "kunniasta" tuon moottori voimasta ja käyttöalueesta itselleni, mutta jokin osa oli kyllä onnenkantamoista ja vain tuli sattumalta asumaan tuohon pyttyyn.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 10.3.2008 0:38

No eihän tuo vielä ihan mitään kovin rakettiteknologiaa ole jos n. 55 cc sylkkä kuljettaa täyskasvusta ukkoo 98 kmh (Raisussa paremmat lohkot kuin esmes Tunassa), mutta ihan hyvä alku kuitenkin. Siitä on hyvä jatkaa kehittelyä.

Tulpan lämpöarvot kuulostaa aika kovilta näin äkkiseltään, ja ite heittäisin ton kuvassa näkyvän "tehoputken" jo noin silmämääräsesti tarkasteltuna kohtuullisen sukkelaan aitan vintille.

Myös nitron käyttö kuulostaa aavistuksen verran oudolta, tehoreserviähän tuossa härvelissä on kuitenkin vielä reilusti jäljellä muillakin keinoilla. Tietysti, jos haluaa erikseen kemikaaleilla eksperimenttiä tehdä, niin mikäpä ettei.. Ja varmaan nitrotulokset täytyy kirjata omaan luokkaansa! :D

Mulla vaan on oma into näissä mopoluokan vehkeissä tehdä pumppubensalla ja romuilla osilla jokseenkin toimivia laitteita.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 10.3.2008 11:02

Oot ihan oikeessa S-P. Kyllä munkin ensisijainen tavoite on ajella pumpputavaralla. Nitroa meinasin vain kokeilla jossain välissä. Se on liian kallista tavaraa ajettavaksi joka kerralla.

Muuten mielenkiinnosta; miksi tuomitset ton mun putken?
Enkä mä tässä herneitä nokkaan ota mutta pyydän perusteluitasi vaan. Itse asiassa olen tässä hommaamassa Yasunin paisaria josta olis tarkoitus nimenomaan saada suurempitilavuuksinen ja sopiva tehtyä.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista