Mielenkiinnosta aiheeseen:
Missä kulkee "pro"-virittämisen raja? Eikä tämä ole trollausta vaan ihan oikea kysymys.
Itselläni on tällanen vm.1978 Raisu:
Tällä hetkellä moottori on vakioiskulla, mutta 40,6mm porauksella, eli tilavuus on 54,4ccm. Kaikkiin kanaviin on snurralla tullut koskettua, tehomäntää ja porausta, kansi sorvattu alas, pytyn korkeus ja asteet määritelty, Dellorto 19 PHBG BS (säädetty ja maisteltu), kumikaulaeristetty kaasutin(itetehty), joku vapaavirtausputsari mikä lie, Tuntsa Tigerin tehoputkesta hieman muokattu patskari, sytkäennakko maisteltu, sorvilla kevennetty vauhtipyörä. NGK:n numero 10 tulppa kestää käyttöä hyvin, 9 on jo liian kuuma. Ei läppiä, eikä mitää ihmeellistä mitä tuosta kuvasta ei näkisi.
Lähtee helkutin hyvin ja helposti käyntiin, vääntää alhaalta ja naukuu PIIITKÄLTI yli kympin niin että melkein pahaa tekee, strobolla testasin ja lopetin huudattamisen 13.000 kohdalla. Öljynä bensan joukossa on pakko käyttää jo 6% seosta ja kamana on Shellin Advance Racing M (mikroautoihin) tai X (prätkiin) joka on risiiniöljypohjainen, käytetään 2T-kisavehkeissä mm. mikroautoissa ja prätkäluokissa.
Voi ajaa pitempääkin reissua kesäkuumilla, tosin kadulla kun mennään niin silloin ajan GPS:n kanssa vaan ton max 45 km/h. tuolloin kiertää matalalla mutta lähtee kiihtymään hyvin kun koskee kaasuun, pitkissä jyrkissä ylämäissä tarttee kolmosta jos on tullut liian hitaasti nelonen päällä mäen alapäähän.
Huippunopeus GPS:llä 98 km/h. Painan itse 100 kiloa ja olen 198cm pitkä. Onko tämä tulos täällä miten kilpailukelpoinen?
Seuraavaksi ajattelin kokeilla muokata kisaskootterin patskarista seuraavaa putkea, hommaan mahdollisesti Minarellin P680 -pytyn kansineen ja mäntineen ja ostan RC-kaupasta 100% nitroa ja sekoitan polttoaineen joukkoon.
Myös tällainen tuli tehtyä:
Tämän myin isoon rahaan pois kun eräs tyyppi sen halusi. Älkääkä ihmetelkö tota kytkimen ja takafillarin 1:1 välitystä. Ne oli vaan rattaat mitä sattu olemaan hyllyssä ensikäynnistystä varten. Lopullinen välityssuhde oli 4:1 ja huiput tolle oli 72 km/h. Ja silloin voi sanoo että pelotti. Motti on 48ccm moottorisaha, vanha norjalainen merkki. Tolla voitin 3.pytyn viime keväänä Järvenpään mopotapahtumassa luokassa "Mualiman kaahein mopo"
Dragma: marssi mikroautokauppaan jos ketjuasia ei ole selvinnyt. Sieltä saattaa löytyä myös varsin passeleita rattaitakin.