Boostbottle mopoon

huikkoster
Pyörä:
Tunturi Supersport -82
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
5.7.2007 12:52

ViestiKirjoittanut huikkoster » 2.11.2008 22:13

Onpahan, kun kaasun vääntää pohjaan niin lähtee heti eikä jää miettimään
Tunturi: Ainoa oikea kesämopo, ja miksei talvimopokin ;D
http://www.tunturi.arkku.net/forum/index.php
N_iko
Pyörä:
Nykyään Nelipyöräinen.
Paikkakunta:
Seinäjoki.
Liittynyt:
15.3.2007 17:19

ViestiKirjoittanut N_iko » 2.11.2008 22:42

Jees. en ny sitä tehoa sellaisella ees hakisi, jos kiihtyvyyttä vähäsen toisi niin seki kelpaisi ja olishan se hieno kun krominen bottle pilkottaa konetilassa :D
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.11.2008 12:39

huikkoster kirjoitti:Onpahan, kun kaasun vääntää pohjaan niin lähtee heti eikä jää miettimään


JA tämä perustuu..?

Kyllä oikeanlaisilla mitoilla olevasta boostbottlesta on hyötyä. Valitettavasti nuo valmisboostbottlet ovat harvoin oikeanlaisilla mitoilla, joten se siitä. Ite testailemalla eri mitoilla saa varmaan parhaan.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
janne84
Pyörä:
Cpi sx 70cc
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
17.8.2008 9:34

ViestiKirjoittanut janne84 » 5.11.2008 16:43

En nyt sitten tiedä onko tästä kenellekkään apua, mutta toivottavasti :)

RPM = 6000,00
Hose Length (cm) = 8,15
Calculated Volume (cc) = 210,33

Volume (cc) = 210,33
Hose Length (cm) = 8,15
Calculated RPM = 6000,07

Volume (cc) = 210,33
RPM = 6000,07
Calculated Hose Length (cm) = 8,15

Itsellä nuo toimi aikas hyvin ;)
Kaasari oli 20mm ja sylinteri 70cc airsal.
Ilmoitukset Erilaisia änkkiä ja helmiäismaaleja
Galleria Projekteja ja työpajan tuotosta
Kete
Pyörä:
Cagiva Mito
Paikkakunta:
Peräseinäjoki
Liittynyt:
23.9.2006 12:14

ViestiKirjoittanut Kete » 5.11.2008 22:43

Laitetaanko se boost bottlen letku kaasarin alipaine nippaan jos sellanen on vai pitääkö porata imukaulaan reikä ja siihen letku kiinni? :nolo:

Nii ja onko kellää kokemusta tuosta tnt boost bottlesta?
huikkoster
Pyörä:
Tunturi Supersport -82
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
5.7.2007 12:52

ViestiKirjoittanut huikkoster » 5.11.2008 23:10

Betaversio kirjoitti:
huikkoster kirjoitti:Onpahan, kun kaasun vääntää pohjaan niin lähtee heti eikä jää miettimään


JA tämä perustuu..?

Siihen että kun kaasun löysää, se polttoaine minkä olisi pitänyt mennä sylinteriin, meneekin sinne bottleen ja sitten kun kaasua taas vääntää niin se tulee sieltä eikä tule brrrbooääää vaan brrräääää. Näin olen ymmärtänyt asian, mutta olen vain ihminen joka on erehtyväinen eikä siis aina oikeassa
Tunturi: Ainoa oikea kesämopo, ja miksei talvimopokin ;D
http://www.tunturi.arkku.net/forum/index.php
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.11.2008 0:12

huikkoster kirjoitti:Siihen että kun kaasun löysää, se polttoaine minkä olisi pitänyt mennä sylinteriin, meneekin sinne bottleen ja sitten kun kaasua taas vääntää niin se tulee sieltä eikä tule brrrbooääää vaan brrräääää. Näin olen ymmärtänyt asian, mutta olen vain ihminen joka on erehtyväinen eikä siis aina oikeassa


Nimen omaan tämä on se yleinen harhakäsitys. Boostbottle ei periaatteessa varastoi mitään, se vain toimii resonaattorina imukanavassa, etäisesti pakoputken toimintaa muistuttavalla tavalla.

Elikkäs. Läppien sulkeutuessa (puhutaan siis läppäohjatusta moottorista, ei PV:n puoliläppiksestä) lähtee painepulssi (eli ääniaalto, joka ei kuitenkaan johdu läppien iskusta läppärunkoon, vaan virtauksen äkillisestä pysähtymisestä) kohti kaasutinta. Tämä paineaalto menee osittain boostbottleen, jolloin boostbottlen letkunpuoleiseen päähän tulee alipaine. Tämän alipaineen vaikutuksesta alipaineen alueelle virtaa seosta suurempipaineiselta alueelta (käytännössä kaasuttimesta). Pullossa on tällöin reilu ylipaine ulkoilmaan nähden. Paineaalto ei kuitenkaan sammu pulloon, vaan heijastuu pullon takaseinästä ja matkaa kohti läppiä. Tämäkin paineaalto on ylipaineinen. Paineaalto saapuu optimitilanteessa läpille juuri läppien miettiessä avautuako vaiko ei (eli kun läpän molemmilla puolilla on sama paine). Tällöin läppä avautuu aiemmin. Lisäksi imun aikana virtaa boostbottleen reilu alipaine, joka myös täyttyy huuhtelutahdin aikana. (eli kun paineaalto käväisee siellä mutkan). Niinpä boostbottlea mitoitettaessa tulee ottaa huomioon sekä tilavuus että sen muut fyysiset muodot. Ehkä tulevaisuudessa boostbottle muistuttaa ulkoiselta muodoltaan hieman enemmän pakoputkea kuin nyt?

Btw, Sarvi, jos luet tämän, niin minkäverran edellisestä piti paikkkaansa? :eek:


E: Huikkoister, jos viittit, niin laskeppa, kuinka ison boostbottlen pitäisi olla, jotta se pystyisi luovuttamaan 3% bensa-ilmaseoksesta 4 sekuntia pitkän kiihdytyksen aikana? Leikitään tässä, että se kammio tyhjenee kokonaan :P
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
N4KK1
Liittynyt:
27.10.2008 20:09
Monkey

ViestiKirjoittanut N4KK1 » 8.11.2008 22:22

Saisko tollasen tehtyy mankiin? Mulla on vakio pytty ja 16mm kaasari.
Voisko joku kertoo miten saan laskettua kuinka iso sen tarvsi olla?
N4KK1
Liittynyt:
27.10.2008 20:09
BoostBottle

ViestiKirjoittanut N4KK1 » 8.11.2008 22:37

Voisko joku selittää tai antaa linkin missä kerrotaan millai ja mihin se laitetaan?
Tuolla tmi-jani kaasalaises puhutaan imukaulan alipainenipasta.
Vaikka mopoista tiedänkin jonkun verran niin en tiedä mikä se on.
Jos sellanen mopossa edes on.
Suiza_88
Pyörä:
Pv74, MH74, WR144
Paikkakunta:
Pietarsaari
Liittynyt:
10.4.2008 18:07

ViestiKirjoittanut Suiza_88 » 8.11.2008 23:27

N4KK1 kirjoitti:Saisko tollasen tehtyy mankiin? Mulla on vakio pytty ja 16mm kaasari.
Voisko joku kertoo miten saan laskettua kuinka iso sen tarvsi olla?


et saa tehtyä mankiin jos et vaihdat 2-tahti konetta, muistaakseni viritetty.comissa oli jokin laskuri
Tarjoilkaa WR125 sylinteriä!
janne84
Pyörä:
Cpi sx 70cc
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
17.8.2008 9:34

ViestiKirjoittanut janne84 » 9.11.2008 15:28

Tietopankki, tietopankki
Ilmoitukset Erilaisia änkkiä ja helmiäismaaleja
Galleria Projekteja ja työpajan tuotosta
teppo-
Pyörä:
Yamaha dt, monkey och romusai ;)
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
14.10.2006 17:32

ViestiKirjoittanut teppo- » 15.11.2008 11:55

Kaverilta saisin puoli-ilmaseksi tommosen tnt, hiilikuitu bottlen. Olisko kannattava minarellin am6:seen, täystyhjä putki 110 suutin (vieläki pienehkö), plus jotain pikkusia viilailuja ite koneessa.. Ihan stunttailuhommaa varten aattelin, ku keula nousee mahtavasti piikinkohalla, mutta just piikkiä ennen ei tykkää kovin lähteä :lol:

Ja pitääkö paikkaansa että vähentää/lisää kulutusta, sillä aikaisemmilla sivuilla väitetään vähän kaikkea mahdollista :D
teppo-
Pyörä:
Yamaha dt, monkey och romusai ;)
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
14.10.2006 17:32

ViestiKirjoittanut teppo- » 15.11.2008 18:57

teppo- kirjoitti:Kaverilta saisin puoli-ilmaseksi tommosen tnt, hiilikuitu bottlen. Olisko kannattava minarellin am6:seen, täystyhjä putki 110 suutin (vieläki pienehkö), plus jotain pikkusia viilailuja ite koneessa.. Ihan stunttailuhommaa varten aattelin, ku keula nousee mahtavasti piikinkohalla, mutta just piikkiä ennen ei tykkää kovin lähteä :lol:

Ja pitääkö paikkaansa että vähentää/lisää kulutusta, sillä aikaisemmilla sivuilla väitetään vähän kaikkea mahdollista :D


Uusimpa tämän.. lisäksi mitä pitääpi ottaa huomioon kun tuon asentaa? Isompaa suutinta? Nopsaa vastausta niiltä jotka oikeasti tietävät!
kiitos.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.11.2008 21:50

kaikki selviää kokeilemalla. Varsinkin tuo suutin. Hyvällä tuurilla ja hirmuisella onnella saat tehokuoppaa pienemmäksi asentamalla boostbottlen, mutta uuden imukaulan (tai ainakin liitännän boostbottlelle) joudut tekemään. Turha luulla että tuorevoitelunippaan liitetty boostbottle auttaisi yhtään mitään :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Pearl
Pyörä:
Ktm Sx 150
Paikkakunta:
Jämsä/Kuhmoinen
Liittynyt:
5.6.2007 11:59

ViestiKirjoittanut Pearl » 27.11.2008 21:22

Betaversio kirjoitti:kaikki selviää kokeilemalla. Varsinkin tuo suutin. Hyvällä tuurilla ja hirmuisella onnella saat tehokuoppaa pienemmäksi asentamalla boostbottlen, mutta uuden imukaulan (tai ainakin liitännän boostbottlelle) joudut tekemään. Turha luulla että tuorevoitelunippaan liitetty boostbottle auttaisi yhtään mitään :roll:


onko näin, no ei kait sitten pidä laittaa tuorevoitelunippaan sitä pulloo.. Taitaa jäädä tekemättä tämä :)
Voikos muuten imukaulaan tehä monta bottlee?
Eks se teho vaan lisäänny ku laittaa imukaulaan vaikka 4 boostbottlee?? :lol:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista