Viilaustopic

manntuo
Liittynyt:
22.8.2011 15:33
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut manntuo » 21.9.2011 12:16

Pakoaukko keskustelun sekaan heitän kysymyksen asiasta jo tietäville ja hommaa tehneille et miten ihmeessä pystyn viilaamaan pakokanavaa?? Joo tiedän et dremelillä tai viilalla, mut ei mahdu mun aivokapasiteettiin et miten päin mää sen dremelin tai viilan sinne sylinteriputkeen tungen et pystyisin sitä kanavaa viilaamaan. voisko joku anataa nyt ihan käytännön neuvon asiaan kiitos.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 21.9.2011 13:04

nigoo kirjoitti:Nyt kun tappiinviilatun tai 3-osaisen pakoaukon pinta-ala on iso, onkin pakokanavan kartiokkuus vähintäänkin usein päinvastainen, eli supistuva. Mistä tämä johtuu?


Viititkö mainita jonkun esimerkin missä näin on? Ja sitten vielä, jos susta "tuntuu" että esimerkissä homma on niin, niin jos tarkastellaan virtausta vastaan kohtisuoraan olevaa poikkileikkauspinta-alaa, niin onko näin?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
yoyota
Pyörä:
Peugeot XP7
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
4.4.2007 16:47
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut yoyota » 21.9.2011 15:03

manntuo kirjoitti:Pakoaukko keskustelun sekaan heitän kysymyksen asiasta jo tietäville ja hommaa tehneille et miten ihmeessä pystyn viilaamaan pakokanavaa?? Joo tiedän et dremelillä tai viilalla, mut ei mahdu mun aivokapasiteettiin et miten päin mää sen dremelin tai viilan sinne sylinteriputkeen tungen et pystyisin sitä kanavaa viilaamaan. voisko joku anataa nyt ihan käytännön neuvon asiaan kiitos.

Ei sitä dremeliä sinne pakoaukkoon tungetakkaan vaan terä, jolla tavaraa poistetaan. Itselläni on dremelissä roikka, jonka päähän terä kiinnitetään. Paksuudeltaan on noin 3cm terän kiinnitys kohta, joten pitäisi mahtua pakoaukosta sisään.
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut nigoo » 21.9.2011 18:36

Sarvi-Perkele kirjoitti:
nigoo kirjoitti:Nyt kun tappiinviilatun tai 3-osaisen pakoaukon pinta-ala on iso, onkin pakokanavan kartiokkuus vähintäänkin usein päinvastainen, eli supistuva. Mistä tämä johtuu?


Viititkö mainita jonkun esimerkin missä näin on? Ja sitten vielä, jos susta "tuntuu" että esimerkissä homma on niin, niin jos tarkastellaan virtausta vastaan kohtisuoraan olevaa poikkileikkauspinta-alaa, niin onko näin?

Mä oon nyt vähintäänkin ulapalla.

No esim. Minarelli am6 virisylkkä metrakit handmade 70cc.

Info: Minarelli am6 moottoreissa käytetää kahta eri pakoputken liitosholkkia (vakio OISKO 25mm,viri OISKO 30mm)

Ja kyllä, pakoaukon pinta-ala on suurempi, kuin tämän putken. Sen näkee nyt jo sokea reettakin.

Johtuuko tämä vi**** asia nyt siitä, että näihin on otettu käyttöön tämmöset soviteholkkistandardit, että saadaan eri putket sylkkiin kiinni bolt on? Huoh.

Tästä en takuuseen mee mut honda cr 2-t 500cc pakoaukko näytti samanlaiselta. Ja tä on sit vaa et "tuntuu" :D Joo mut toi kone pyöriikin "hieman" matalemmilla kierrosluvuilla ja tämmösellä aukolla, joka kuitenkin ehtii virrara huuhtelua pahemmin häiritsemättä, voitais saada tasaisempi käppyrä koneelle huipputehon vähäisesti kärsiessä.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 21.9.2011 20:57

yoyota kirjoitti:
manntuo kirjoitti:Pakoaukko keskustelun sekaan heitän kysymyksen asiasta jo tietäville ja hommaa tehneille et miten ihmeessä pystyn viilaamaan pakokanavaa?? Joo tiedän et dremelillä tai viilalla, mut ei mahdu mun aivokapasiteettiin et miten päin mää sen dremelin tai viilan sinne sylinteriputkeen tungen et pystyisin sitä kanavaa viilaamaan. voisko joku anataa nyt ihan käytännön neuvon asiaan kiitos.

Ei sitä dremeliä sinne pakoaukkoon tungetakkaan vaan terä, jolla tavaraa poistetaan. Itselläni on dremelissä roikka, jonka päähän terä kiinnitetään. Paksuudeltaan on noin 3cm terän kiinnitys kohta, joten pitäisi mahtua pakoaukosta sisään.
Tähän tyyliin siis:
Kuva

Muoks vielä: Dremelin jatkovaijeri tai 'roikka' on kätevä.
Kuva
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 22.9.2011 6:59

Saiko hyvin yksityiskohtaiset neuvot, miten mankin kantta vois avartaa?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
manntuo
Liittynyt:
22.8.2011 15:33
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut manntuo » 22.9.2011 8:59

Joo ymmärrän kyllä idean. Mulla ois viilauksen kohteena suzuki pv:n sylinteri ja siinä on pakokanavassa mutka (en tidä onko muissa mopon sylintereissä tota mutkaa), mahtuuko ton roikan kanssa viilaamaan sita pakokanavaa sieltä sylinterin ulkoa päin pakokanavaa pitkin vai pitääkö viilaaminen suorittaa sylinteriputken kautta? Jos pitää sylinteriputken kautta niin ahdasta on.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 22.9.2011 22:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeettomat lainaukset.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut rossipoika » 22.9.2011 11:52

Sarvi-Perkele kirjoitti:
nigoo kirjoitti:Nyt kun tappiinviilatun tai 3-osaisen pakoaukon pinta-ala on iso, onkin pakokanavan kartiokkuus vähintäänkin usein päinvastainen, eli supistuva. Mistä tämä johtuu?


Viititkö mainita jonkun esimerkin missä näin on? Ja sitten vielä, jos susta "tuntuu" että esimerkissä homma on niin, niin jos tarkastellaan virtausta vastaan kohtisuoraan olevaa poikkileikkauspinta-alaa, niin onko näin?


Otetaan esimerkiksi KTM 250 SX. Pakoaukko on kolmiosainen. Pelkän pääpakoaukon kohtisuora pinta-ala on jo noin 1400 neliömilliä, joka vastaa reilu 42mm:n ympyrää. Kuitenkin pakoputken liitos on vain 40mm. Lisäpakoaukot mukaan luettuna supistus olisi jo huomattava.
Täytynee muistaa että toosassa on pakoaukonsäädin ja näin ollen kanava on supistuva vain korkeilla kierroksilla.
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut nigoo » 22.9.2011 17:30

Ok, mutta onko nyt siis laitettava jyrsinkone laulamaan, että tosta saa ees jotain tehoja irti? Mittaa tarkasti paon pinta-alan ja sitte laskee sopivan holkin ja kairaa semmosen reijän ja hioo kanavan? Siit lähtee muute jonki verra sit jo tavaraa pois :D
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 24.9.2011 16:32

Tässä keskustelussa kannattaa nyt kuitenkin pitää mielessä se, että pieni 50-75 cc kovakierroksinen kone on kuitenkin aika erilainen kuin 500 cc tai 250 cc kone, jotka noihin pikkuvehkeisiin verrattuna ei kierrä paljookaan.
Jotain tekoa asiassa on myös aukon tehollisella pinta-alalla. Se kun ei ole koko aikaa selällään, toisin kuin liitos laipan kohdalla.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Sntu
Pyörä:
Suzuki S, Yamaha DT125
Liittynyt:
8.10.2010 11:28
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Sntu » 15.10.2011 9:14

Kertokaahan te viilaajat, että minkämalliset kovametalliterät kannattaisi ostaa? http://imageshack.us/f/847/kovametalter.jpg/ Tarkoitus olisi ostaa noin 4 eri muotoista terää, pientä sylinterien etc. viilausta varten. :)
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 16.10.2011 15:52

Sntu kirjoitti:Kertokaahan te viilaajat, että minkämalliset kovametalliterät kannattaisi ostaa? http://imageshack.us/f/847/kovametalter.jpg/ Tarkoitus olisi ostaa noin 4 eri muotoista terää, pientä sylinterien etc. viilausta varten. :)
Mun ei tule käytettyä putkitetuille pytyille juuri muuta kuin tuollaista linkin kuvaston "muotoa C". Näinköhän tarvitset neljää erilaista?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 19.10.2011 17:09

http://aijaa.com/v.php?i=005318905382.jpg

Sopiiko noi tavallisen valurautapytyn viilaukseen? Miten kannattais lähtee Malossi 70cc Sportin pakoo viilaamaan? Sivuille ja ylöspäin, mutta osaako joku sanoa että paljonko?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 19.10.2011 20:43

Mittaa aukkojen asteet, ja leveydet nyt ensiksi.
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 19.10.2011 20:47

Reetuhai2 kirjoitti:Sivuille ja ylöspäin, mutta osaako joku sanoa että paljonko?
Senhän sinä itse mittaat.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista