MänTä kirjoitti:jinkku, mankelissa on yksi sytytys per kaksi kampuran pyörähdystä. 4 sylinterisessä autossa on kaksi sytytystä per yksi kampuran kierros. Toisin sanoen kun mankin kone pyörii neljä kertaa niin mittari näyttää yhtä, tämä taas johtaa siihen että bilteman mittarin asteikko 0-8 muuttuu 0-32. Vähän paha siis laittaa mankeliin. 2-tahtisissa taas tulee yksi sytkä per kampuran kierros -> asteikko 0-8 -> 0-16
TÖÖÖT!!! ei ei ei! Manki sytyttää kerran joka kampuran kierroksella! Ihan samassa paikassa siellä on se impulssikäämi ku esim Derbissäkin... Eli mankissa tulee sytytyksiä ihan yhtä paljon kuin 2T mopoissakin! Mana heittää yhen hukkakipinän pakotahdin lopussa!
Eli Mankiin jinkkuun yms Saa ihan helposti ton Bilteman mittarin! Se toimii 6 voltilla (Ainakin mun oma toimii, voisin ottaa videota, ehkä jo tänään?)
Bilteman mittari kytketään sytytyspuolaan! Ei siis väliä onko kärjellinen vai kärjetön sytytys! Mankissa puola on tankin alla. Kiekkamittarin vihreä johto laitetaan mankin keltamustaan. Mittarin musta maihin, eli mankin vihreään johtoon. Jos virtalukko toimii, niin mittarin punanen ja mankin musta johto yhteen. Mittariin jos haluaa kirkkaat valot, helpoimmalla pääsee ku vaihtaa polttimon 6v ja mihin tämä (valkonen?) johto kytketään? No mankissa ruskeaan. Ja tietysti lampulla oleva musta maihin, eli vihreään.
Miten kalibroin mittarin? Minä kattelin niitä vastusarvoja 4,5 ja 6 pyttyselle autolle, ja huomasin, että resistanssi pienenee aina sitä mukaa mitä enemmän tulee sytytyksiä. Eli 4 sylinterinen kun sytyttää 2 kertaa kampuran kierros, ja mana 1krt -> 4 sylinterisen vastukseen verrattuna 2 kertaa isompi vastus piti laittaa, jotta näyttäisi oikein. Vaihdoin 5 pyttysen vastuksen 2x isompaan kuin 4 pyttysen, jolloin se toimii mankissa!
Helpompi ja ehkäpä tarkempi on vaihtaa mittarin tausta. Tosin hullun tuntuista vaan kun mittari heiluu kokoajan jossain "alussa". Paitsi jos mana tietyst kiertää ihan hulluna...
Mulla toi mittari on jo jotain 2v vanha, se on kävässy myös mazdassa kiinni. Manassa se oli jotain 4kk varmaan, toimi kokoajan, mutta mittarissa on jotain vikaa kyllä. Ei toiminu Mazdassa sen paremmin, itse asiassa melkein huonommin. Voin mä videota tosta ottaa, ei mun mana sitten hirveesti kyl kierrä
Mutta siis: Ei sen kiekkamittarin laittaminen mopoon vaikeata ole! Pojat on vaan niin kauheen epävarmoja ja luulette että se on mahdotonta. Melkein kaikkihan on mahdollista
Edit: Pikku virhe johtojen värissä...
Nyt korjattu..
BTW:
http://members.tiscali.fi/mopomad/kuvat/mana87-.jpg