Viilaustopic

MSJD
Pyörä:
Suzuki S
Paikkakunta:
Tammela
Liittynyt:
2.2.2008 11:49
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut MSJD » 25.11.2011 1:54

Paljonkos olis hyvä puristussuhde PV:seen? Tiedän, että pakoputki vaikuttaa, mutta näin yleisesti. Kun noissa uusissa vesikoneissa on semmosta 12,5:1 ja pv vakiona 7,3:1. Aattelin kattella vanhemmista 80cc rämistä (ilmajäähyistä) niin niissä on vähän sekalaisia ilmotuksia. On siellä 8,0:1 paikkeilla ja 10.8:1. Tosin oliskos toi eka korjattu puristussuhde ja toi toinen tää normaali? Ja huipputehohan olis siel 10500-11000 paikkeilla. Onkos 11:1 liian suuri? Bensanahan käytän 98 ja squish kansi löytyy (tai tulee löytymään).
Ja ei ketään sattuis tietään mistä sais PV:seen ajotusten laskuria? Vois suunnitella pytyn valmiiks, kun nyt on vähän vaikea päästä mittailemaan.
Ostetaan Derbi senda R/SM 00-02 Pumpunsuojat!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Betaversio » 25.11.2011 9:54

Ensinnä kannattaa ottaa selvää että tarkoitetaanko ns. "normi puristussuhdetta" vai "korjattua puristussuhdetta". Luvuista päätellen normi ruttuja, mutta kuitenkin. Tiittasen kirjassa on jotain lähtöarvoja korjatuille rutuille, ja bellin kirjassa muistaakseni korjaamattomille. Oikeastaan ei ole mitään väliä kumpia ruttuja käyttää, kunhan niitä ei sekoita keskenään. Karkeasti korjatut rutut on puolet matalampia kuin korjaamattomat (7:1 korjattua on about 14:1 korjaamatonta ruttua), vaikka ne tarkoittaa täsmälleen samaa asiaa.

Ja jos niitä ajoituksia tarttee laskeskella niin tuolta saattais jotain löytyä. Kelpaa muuten minkä tahansa kakstahtisen ajoitusten laskeskeluun: viewtopic.php?f=73&t=64892&p=3956359#p3956359

P.S. Pevun kanki on 80mm pitkä
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 29.11.2011 20:41

Betaversio kirjoitti:Sun kannattais varmaan ottaa joku paperi tai exeltiedosto johon listaat kaiken informaation mitä koneesta saat irti. Sitten niistä voi ruveta arpomaan että mitä osia kannattaa ruveta ensimmäisenä muokkaamaan. Täältä foorumilta pitäis ihan hyvin löytyä nyrkkisääntöjä joista voi vähän arvuutella mistä kiikastaa. Vaikka siinä koneessa on (teharitopikissa antamiesi tietojen mukaan, en ko. konetta tunne) julmetun pieni pako jota voi hieman suurentaa pitää ensinä selvittää että mihin mittoihin ko. reikä kannattaa kairata... Jos siellä on 5mm kaasari ja tukkoinen putsari ei paon suurentaminen välttämättä auta mitään. :)


Oho vähän myöhään hoksasin vastauksesi. Joo siinä on 12mm kaasari ja vapaavirtausputsari ja imukanavasta on koitettu silotella kaikkia epätasaisuuksia pois niin luullakseni se nyt imupuolelta hengittää niin hyvin kuin tuo kassu ja kanavien koko antaa myöten. Ainakin näin alkajaisiksi olisi suunnitelmissa korottaa pyttyä koska huuhtelut eivät aukea nyt kokonaan, sitten tehdä portaattomat huuhtelulähdöt ja leventää sitä pakoa. Pakoa en mielelläni korottaisi ollenkaan koska tuon vehkeen kiinteä välitys asettaa aika suuret vaatimukset alaväännöille ja tuntuu että nykyisellä hurjalla 130 ajoituksella alavääntöä on just ja just tarpeeksi. Imuaukon isontaminen kuulostaisi myös aika mielenkiintoiselta mutta onko siitä mitään hyötyä suurentaa sitä jos ei laita isompaa kaasaria..?

Oikeastaan ainoa juttu mikä tuossa viilauksessa pelottaa on se että pakoaukon viilauksen myötä huuhtelut sekoavat, onko siihen suurikin todennäköisyys? Aukkoa en kyllä ajatellut leventää edes 63%:iin ihan varmuuden vuoksi.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.11.2011 21:09

Mutta mihin tarviit skootterissa alavääntöä? Koska jos vari on säädetty oikein niin sehän on aina tehoalueella, eli alavääntöä ei tarvii.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 29.11.2011 21:23

Kuka tässä skootterista puhui? Kyseessä on se lt50 mönkijä. Kiinteä välityssuhde eli toisinsanoen vain yksi vaihde ja keskipakokytkin ja siinä se..
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.11.2011 21:36

Ah, sitten on asia erikseen.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Zoneri » 29.11.2011 22:23

Miten lasketaan huuhtelut?
Mihin %:määrään uskaltaa TURVALLISESTI leventää? (että männällä pystyy ajamaan enemmän kuin 500km)
Sen kyllä tiiän, että maksimit on 72%, mutta jos vaikka 65% laajentaa, monen kilsan välein pitää männänrenkaat vaihtaa?

Paljonko uskaltaa pakoaukkoa nostaa?
Paska mikä paska.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 29.11.2011 23:45

No oliko se nyt joku 62% vai 65% josta tiittasen kirjassa sanottiin että voidaan leventää turvallisesti siihen määrään saakka. Eli luulisin että tässä tapauksessa "turvallisesti" tarkoittaa suunnilleen että männänrenkaiden kuluma ei dramaattisesti lisäänny että niiden ikä merkittävästi lyhentyisi vakiosta. Kunhan tekee ne viisteet niihin aukkoihin. Ja pakoaukkoa nostamalla tehot nousee mutta siirtyy ylemmille kierroksille ja alaväännöt huononee, eli rajahan riippuu täysin siitä minkälaisen ja mihin käyttöön pytyn haluaa. Voisi kuvitella että skoottereissa aukkoa voisi nostaa aika mielivaltaisesti variaattorin ansiosta mutta vaihdemopossa voi tarvita alavääntöäkin.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.12.2011 15:55

Kuva

No tulipa viilattua lt50:sen pyttyä. Dremelikopiolla ja sen jatkovaijerilla hioin, teränä käytin sellaista kiviterää. Itse viilaus onnistui mielestäni hyvin mutta vaikutuksesta tehoon en tiedä vielä kun bensa loppu :D. Leveyttä tolle tais tulla joku 60% ja korkeutta ei ollut tarkoitus lisätä mutta sitä lähti ihan vahingossa varmaan joku vähän alle milli. Siistin myös huuhteluiden lähtöjä mutta niistä ei tullut hyvää kuvaa. No ihan hyvin onnistuivat nekin. Huomasin viilatessa että oho tää pakoaukko onkin isompi kuin luulin, kun siinä oli joka puolella varmaan 0.5mm kerros niin pinttynyttä karstaa että luulin sitä metalliksi :D Samoin huuhtelukanavat olivat yläpäästä karstassa ja tuli putsattua nekin. Mielenkiintoista nähdä että miten tuo rupeaa nyt kulkemaan.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Sami L
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
1.5.2010 14:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Sami L » 3.12.2011 16:13

Miten näyttäis, että kuvasta katsottua oikea puoli aukosta on paljon leveämpi.. Symmetrisyys on se asia viilailussa, jos ei ole symmetriset niin saa vaan päänvaivaa. Ja kuvasta näkee että ei ole pelkästään vähän, vaan milleistä jo puhutaan.

Ja muistitkos sitten pakoaukon reunat viimeistellä sylinteriputkesta?
Koneremontteja Derbi / AM6
http://www.motot.net/talli/osat/id29620/
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 3.12.2011 17:30

Sami L kirjoitti:Miten näyttäis, että kuvasta katsottua oikea puoli aukosta on paljon leveämpi..


Näyttäis myös siltä että itse pakokanava supistuu nopeasti, eli itse kanavaa ei ole viilattu aukon mittoihin..

Turha sitä aukkoa suurentaa jos kanava ei hengitä.
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.12.2011 18:37

Kuvan oton jälkeen huomasin sen (toiselta puolen leveämpi) ja korjasin. Nii i, no tuo olikin ensimmäinen yritys. Jos ei tapahdu mitään niin sitten avarran sitä kanavaa jos se nyt jäi liian pieneksi. Vaan sittenpä on pakoputkikin jo liian ohut...
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.12.2011 21:51

Palezu kirjoitti:Kuvan oton jälkeen huomasin sen (toiselta puolen leveämpi) ja korjasin. Nii i, no tuo olikin ensimmäinen yritys. Jos ei tapahdu mitään niin sitten avarran sitä kanavaa jos se nyt jäi liian pieneksi. Vaan sittenpä on pakoputkikin jo liian ohut...

Minkäslainen pakari siinä on..? :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.12.2011 22:36

Vanhalle pakoaukolle mitoitettu itsetehty tehari, 17mm paksuutta liitoskohdasta :D
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Sami L
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
1.5.2010 14:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Sami L » 4.12.2011 1:07

17mm :eek:
Koneremontteja Derbi / AM6
http://www.motot.net/talli/osat/id29620/

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista