xxn0lifexx kirjoitti:...mutta entä nesteillä joita ohjaa paineaallot?
Moottorissa ; Kaasuilla. Ei nesteillä. Noh, joo.. Mutta siis kyseessä on värähtelyt paineessa, kuten sen kitarankielenkin kohdalla. Joko sitten ihan normaalissa ilmanpaineessa tai sitten sitä suuremmassa tai pienemmässä. Muutoksia kummiskin. Sitähän se akustiikkakin loppupeleissä vain on, teki se kieli sitten fyysisesti millaisia liikkeitä tahansa. Omasta mielestä tilavuudeltaan säädettävä B.B olisi ihan kokeilemisen arvoinen asia. Toteutushan ei edes kovin kummoinen ongelma olisikaan.
En nyt tarkoita mitään macia vai mitä vit**ja ne huuhaat nyt oli, jotka hyödyntää liikkeeseen juuri sitä seoksen liike-energiaa, jota tulisikin hyödyntää muuhun käyttöön, vaan esim askemoottorilla toimivana ja kierrosluvun ohjaamana. Eihän senkään vaatima energia tietty ilmaiseksi tule, mutta jos siihen muutama watti kuluu, ei tuo kampiakselin päässä pahemmin näy, kun pelkkä etupolttimokin haukkaa jo kymmeniä watteja yksistään. Ei ole itse tuota tullut testailtua, mutta sitä on tullut usein mietittyä. Kiinteän säiliön ongelma tahtoo olla se että kun se toimii hyvin yhdellä kierrosalueella, tahtoo se toimia haittaavasti taas toisella kierrosalueella. Muuttuva tilavuus saattaisi olla siten parempi. Tai sitten ei niin paljon että ne hyödyt kattaisi kaiken sen mitä se toteutus vaatii. Kokeilu dynossa varmaan vastaisi siihen kysymykseen. .. Ainakin siis yhden moottorikonstruktion osalta.
Sellaistakin tuli tuossa kerran mietittyä, että jos hyödyntäisi vanhaa ideaa nimeltään huuhtelumäntä, jota esim
DKW käytti aikoinaan. Siinä vain hyödyntäisi vielä huuhtelumännän toisen puolen tilavuutta b.b.:n tapaan yhdistämällä se imukanavaan kaasarin ja läppien väliin (
läppäohjattu kone tietenkin). Eli kun normi ja huuhtelumäntä puristaa kampikammion seosta, imee huuhtelumännän toinen puoli seosta kaasarilta ja kun kampikammion tilavuus taas kasvaa normin ja huuhtelumännän liikkeestä johtuen, työntää huuhtelumäntä sen toiselta puolen seosta imukanavaan takaisin. Tuokin ajatus joko toimisi tai sitten ei
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein