Boostbottle mopoon

kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 8.6.2009 20:03

Tai tukkii nipan esim tiivisteliimalla.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Alska93
Liittynyt:
16.8.2008 16:07

ViestiKirjoittanut Alska93 » 9.6.2009 21:09

Jos liitän BB:n derbin bensahanan alipaineletkuun haaroituksella, niin onko siitä mitään hyötyä siinä? kaasalainella sanotaan että: Boost bottle liitetään imukaulan alipainenippaan tai esim. HAAROITUKSELLA ALIPAINETOIMISEN BENSAHANAN ALIPAINELETKUUN (ei siis bensaletkuun).

Tuoko saman hyödyn alipaineletkussa kuin imukaulan nipassa?
KonZa^^ Moderaattori
Pyörä:
Tunturi Rider, Cube Acid Comp 29
Paikkakunta:
Mikkeli&Suur-Kuusaa
Liittynyt:
21.10.2006 19:39

ViestiKirjoittanut KonZa^^ » 9.6.2009 21:13

Tekee ja se hyöty on: ei mitään.
karkulainen
Pyörä:
VAG
Liittynyt:
17.6.2008 23:31

ViestiKirjoittanut karkulainen » 9.6.2009 22:08

Pasi^ kirjoitti:
MänTä kirjoitti:kerrotakoon viellä, että boostbottle ja kiihdytyspumppu ovat aivan eri asioita. Kiihdytyspumppu on kaasuttimen järjestelmä, joka tasaa seoksen heilahdusta osakaasulta nopeasti täyskaasulle siirryttäessä. Käsittääkseni kiihdytyspumppuja on lähinnä isommissa 4-t pyörissä niiden monimutkaisuuden takia. Pienemmissä moottoreissa kun kaikki on simppeliä.

Jees ja pienen tälläne kaasari taitaa olla 30mm lortto..Eli ei mopoihin.

Aivan pakko nostaa nämä vanhat viestit, mutta noissa kiinanskoottereissa on 18mm kaasarit ja kiihdytyspumppu.
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 10.6.2009 17:18

Itse olen vaikka kuinka monella Fudella ja Sanililla ajanut ja yhdessäkään ei ole näkynyt kuin 17mm vakiokaasari..?
Jeejee
karkulainen
Pyörä:
VAG
Liittynyt:
17.6.2008 23:31

ViestiKirjoittanut karkulainen » 10.6.2009 21:48

Sen pitäisi olla 18mm.
Alska93
Liittynyt:
16.8.2008 16:07

ViestiKirjoittanut Alska93 » 11.6.2009 21:56

Mulla on stage6 boost bottle ja tilasin derpiin imukaulan jossa on 2 alipainenippaa. Toimiiko puteli jos laitan molemmista alipainenipoista tulemaan letkun pulloon siten, että käytän Y-haaroitinta. Tiedän kyllä ettei noista valmispulloista ole paljoo hyötyy mutta olisko tossa mitään järkee liittää pullo noin??
xxn0lifexx
Pyörä:
Derbi GPR 05
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
8.5.2008 19:29

ViestiKirjoittanut xxn0lifexx » 13.6.2009 13:15

jos minä laittaisin bottlen niin tukkisin nipat ja laittaisin suoraan imukaulaan. luulen että ne nipat on liian pieniä että niistä pääse kunnolla seokset läpi.
~Klikkaa~
http://www.motot.net/galleria/g58589_derbi_gpr_05
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 13.6.2009 16:55

xxn0lifexx kirjoitti:jos minä laittaisin bottlen niin tukkisin nipat ja laittaisin suoraan imukaulaan. luulen että ne nipat on liian pieniä että niistä pääse kunnolla seokset läpi.


Onhan siihen nyt jonkinlainen nippa tehtävä, ei sitä letkua muuten saa kiinni.
xxn0lifexx
Pyörä:
Derbi GPR 05
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
8.5.2008 19:29

ViestiKirjoittanut xxn0lifexx » 13.6.2009 23:42

http://www.tmi-janikaasalainen.com/prod ... 116020.jpg
tuossa kuvassa kun on BB:n vieressä tuo ruuvvi (isompi), se laitettais imukaulaan tehtyyn reikään sisäpuolelta että se helma on siellä sisällä, ja toi toinen ruuvvi jossa on helma vähän ylempänä laitetaan ulkopuolelle.

sitä vaan siinä mun edellisessä viestissä että kun ne imukaulan nipat näyttää olevan niin pieniä ettei niistä kulkisi kunnolla seokset. nuohan on juuri tarkoitettu esim tuorevoitelulle.
~Klikkaa~
http://www.motot.net/galleria/g58589_derbi_gpr_05
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 13.6.2009 23:48

Siis juujuu juuri noihin mukana tuleviin nippoihin se kytketään, yleensä ne nipat imukaulassa on tuorevoitelulle. Ne mukana tulevat 'ruuvit' siis on se nippa mikä imukaulaan kytketään ;)
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
xxn0lifexx
Pyörä:
Derbi GPR 05
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
8.5.2008 19:29

ViestiKirjoittanut xxn0lifexx » 13.6.2009 23:52

Haittaako BB yhtään jos ei aja sen "ominaiskierroksilla"? Et viekö tehoja?
~Klikkaa~
http://www.motot.net/galleria/g58589_derbi_gpr_05
aapelih
Liittynyt:
6.6.2007 22:08

ViestiKirjoittanut aapelih » 14.6.2009 3:12

Boost bottle ei resonoi (lue=toimi) kun tietyllä suunnitellulla kierrosalueella, eli seos ei liiku pulloon ja takaisin kun tietyllä kierrosalueella. Muilla kierroksilla pullo on passiivinen, eli pois käytöstä.
Kierrosten moninkertoja ja niitten toimivuutta en tiedä, kun joku tämmöisenkin idean heitti. Omasta mielestäni mielenkiintoinen idea sinänsä ;). Mutta eipä taida kierrosten moninkertoja paljoa nykykoneissa näkyä, koska omassa rossissakin tehokuoppa on siinä 7800rpm-8800rpm-alueella (tähän on pullo siis mitoitettu), niin pitäisi kierroksia toiseen moninkertaan löytyä jo yli 15krpm.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 14.6.2009 9:42

aapelih kirjoitti:Boost bottle ei resonoi (lue=toimi) kun tietyllä suunnitellulla kierrosalueella, eli seos ei liiku pulloon ja takaisin kun tietyllä kierrosalueella. Muilla kierroksilla pullo on passiivinen, eli pois käytöstä.
Kierrosten moninkertoja ja niitten toimivuutta en tiedä, kun joku tämmöisenkin idean heitti. Omasta mielestäni mielenkiintoinen idea sinänsä ;). Mutta eipä taida kierrosten moninkertoja paljoa nykykoneissa näkyä, koska omassa rossissakin tehokuoppa on siinä 7800rpm-8800rpm-alueella (tähän on pullo siis mitoitettu), niin pitäisi kierroksia toiseen moninkertaan löytyä jo yli 15krpm.


Väärin. Pakoputkikin perustuu resonointiin ja miljoonaan muuhunkin asiaan, mutta sitä ei saa pois päältä putken toiminta-alueen ulkopuolella. Sama pätee tuohon pulloon. Se resonoi kyllä, mutta hyötyä siitä ei saa, kun resonointi ei sovi yhteen muun koneen kanssa.

Kannattaa huomata että sellainen "moninkerta" on myös puolet alemmilla kierrosluvuilla kuin bottlen varsinainen toiminta-alue. Tällöinhän kyseinen pullo alkaa muistuttamaan etäisesti tupla-aaltoputkea.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
xxn0lifexx
Pyörä:
Derbi GPR 05
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
8.5.2008 19:29

ViestiKirjoittanut xxn0lifexx » 14.6.2009 11:46

aapelih kirjoitti:Boost bottle ei resonoi (lue=toimi) kun tietyllä suunnitellulla kierrosalueella, eli seos ei liiku pulloon ja takaisin kun tietyllä kierrosalueella. Muilla kierroksilla pullo on passiivinen, eli pois käytöstä.
Kierrosten moninkertoja ja niitten toimivuutta en tiedä, kun joku tämmöisenkin idean heitti. Omasta mielestäni mielenkiintoinen idea sinänsä ;). Mutta eipä taida kierrosten moninkertoja paljoa nykykoneissa näkyä, koska omassa rossissakin tehokuoppa on siinä 7800rpm-8800rpm-alueella (tähän on pullo siis mitoitettu), niin pitäisi kierroksia toiseen moninkertaan löytyä jo yli 15krpm.


minä tätä "kierrosten moninkertaa" ehdotin tuossa aikaa sitten. ;)
~Klikkaa~
http://www.motot.net/galleria/g58589_derbi_gpr_05

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista