Boostbottle mopoon

aapelih
Liittynyt:
6.6.2007 22:08

ViestiKirjoittanut aapelih » 14.6.2009 22:20

Muuten kun asiaa miettii vähän tarkemmin niin taidat beta olla ihan oikeassa... :) Eikös "periaatteessa" tässä ole kyse samasta efektistä kuin pulloa huiluna käytettäessä, eli puhalletaan pulloon suuhun viistosti niin se alkaa resonoida (aka. soida) ? :s
Tuosta alemmasta moninkerrasta ajattelin sitä, että saattaa jopa toimia koska silloin jokaista läppien aukeamista kohti syntyy kaksi kertaa pullon värähdys. Joka toisella pullon resonanssilla siis siirtyisi ainetta pullosta pois ja sisään, mutta toimiiko näin vai ehtiikö pulssi vaimentua ennen seuraavaa läppien aukeamista?
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 27.6.2009 22:27

http://media.photobucket.com/image/boos ... bottle.jpg
onko se noin yksinkertainen? mahtaakohan pahemmin auttaa missään nelaris? :P tollanen kannattaa tosiaan mitottaa omalle koneelle sopivaksi onnistuu kaikenmaailman laskureillla.
Tepitin Eläkeläinen
Pyörä:
Honda Monkey -91
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
18.4.2008 15:03

ViestiKirjoittanut Tepitin » 28.6.2009 0:07

kalleppi3 kirjoitti:http://media.photobucket.com/image/boostbottle/tymmymagic/boostbottle.jpg
onko se noin yksinkertainen? mahtaakohan pahemmin auttaa missään nelaris? :P

Minun käsityksen mukaan se ei toimi nelareissa.
Kennolle tallentuneet
Morgoth
Pyörä:
Jincheng Knight
Liittynyt:
11.4.2008 23:06

ViestiKirjoittanut Morgoth » 28.6.2009 0:10

kalleppi3 kirjoitti:http://media.photobucket.com/image/boostbottle/tymmymagic/boostbottle.jpg
onko se noin yksinkertainen? mahtaakohan pahemmin auttaa missään nelaris? :P tollanen kannattaa tosiaan mitottaa omalle koneelle sopivaksi onnistuu kaikenmaailman laskureillla.


Ei toimi ei nelarissa.
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 28.6.2009 11:45

Morgoth kirjoitti:
kalleppi3 kirjoitti:http://media.photobucket.com/image/boostbottle/tymmymagic/boostbottle.jpg
onko se noin yksinkertainen? mahtaakohan pahemmin auttaa missään nelaris? :P tollanen kannattaa tosiaan mitottaa omalle koneelle sopivaksi onnistuu kaikenmaailman laskureillla.


Ei toimi ei nelarissa.

ajattelin kanssa samaa :D
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.6.2009 20:24

Nelitahtisissakin voi olla jotain käyttöä boostbottlelle. Samanlaista resonointiahan sielläkin esiintyy imukanavissa, joten miksi ei sitä voisi käyttää esimerkiksi laajentamaan tehoaluetta..? Tietysti nelareissa taitaa yleensäottaen olla pidemmät imutorvet (?), joten se antaa oman vaikutuksensa peliin mukaan. Ehkä kukaan ei vain ole ajatellut asiaa :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 29.6.2009 20:59

Betaversio kirjoitti:Nelitahtisissakin voi olla jotain käyttöä boostbottlelle. Samanlaista resonointiahan sielläkin esiintyy imukanavissa, joten miksi ei sitä voisi käyttää esimerkiksi laajentamaan tehoaluetta..? Tietysti nelareissa taitaa yleensäottaen olla pidemmät imutorvet (?), joten se antaa oman vaikutuksensa peliin mukaan. Ehkä kukaan ei vain ole ajatellut asiaa :)

Itseasiassa on tullut välillä ihmeteltyä, miksi se ei kunnolla toimi 4T koneissa. 4T moottori hengittää kannen läpi seosta sisäänsä ja 2T kampikammion kautta, mutta pulssia muotona mietittäessä missä on muka eroa ?. Pulssin vaihtuminen imukanavassa tapahtuu toki 4T:ssä harvemmin, mitä 2T moottorissa jos ajatellaan kierroslukujen olevan samat, mutta tuon ei pitäisi olla este yhtään millekään. Pistäkääpä tulemaan (vaikka totaali teoreettisiakin) ajatuksia, miksi se ei toimi niin hyvin, kuin 2T moottorissa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 1.7.2009 13:44

-Zone- kirjoitti:
Betaversio kirjoitti:Nelitahtisissakin voi olla jotain käyttöä boostbottlelle. Samanlaista resonointiahan sielläkin esiintyy imukanavissa, joten miksi ei sitä voisi käyttää esimerkiksi laajentamaan tehoaluetta..? Tietysti nelareissa taitaa yleensäottaen olla pidemmät imutorvet (?), joten se antaa oman vaikutuksensa peliin mukaan. Ehkä kukaan ei vain ole ajatellut asiaa :)

Itseasiassa on tullut välillä ihmeteltyä, miksi se ei kunnolla toimi 4T koneissa. 4T moottori hengittää kannen läpi seosta sisäänsä ja 2T kampikammion kautta, mutta pulssia muotona mietittäessä missä on muka eroa ?. Pulssin vaihtuminen imukanavassa tapahtuu toki 4T:ssä harvemmin, mitä 2T moottorissa jos ajatellaan kierroslukujen olevan samat, mutta tuon ei pitäisi olla este yhtään millekään. Pistäkääpä tulemaan (vaikka totaali teoreettisiakin) ajatuksia, miksi se ei toimi niin hyvin, kuin 2T moottorissa.

saakohan tuota toimimaan alipaine hanan kanssa? vois alkaa tekemään boostbotlee jos jaksaa...
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 1.7.2009 19:33

no väsäsin tommosen boostbottlen 4t koneelleni. tein y-liittimellä sen toimimaan alipaine hanan kanssa. Ihan hyvin toiminu ajossa ei oikeastaan eroja paljon huomannu mutta tyhjäkäynti nousi aika pirun paljon... ajos alamäkeen tais mennä hiukan kovempaa :lol: :lol: enpä tiiä onko toi mikään kovin hyvä 4t :| kierroksia ottaa todella vähän herkemmin. :D
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.7.2009 19:47

kalleppi3 kirjoitti:enpä tiiä onko toi mikään kovin hyvä 4t

Mikäli ymmärsin, niin tuota ei mitoitettu millään tavoin ? Tuloksista ei silloin sanoa vielä yhtikäs mitään yleistävään viittaavaakaan 4T moottorin kohdalla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 1.7.2009 22:43

-Zone- kirjoitti:
kalleppi3 kirjoitti:enpä tiiä onko toi mikään kovin hyvä 4t

Mikäli ymmärsin, niin tuota ei mitoitettu millään tavoin ? Tuloksista ei silloin sanoa vielä yhtikäs mitään yleistävään viittaavaakaan 4T moottorin kohdalla.

niin ainoa huomattava ero oli tyhjäkäynnin kierrosten nousu. se oli todella helposti huomattava. boostbottle minkä tein on suunnilleen saman kokoinen kuin joku pippuripurkki :D tai hernekeitti tölkki (vähän pienempi) :lol:
E:tohon siis vaikuttavat koko, putken pituus yms muut... http://www.motot.net/wiki/Boost_bottle ei taida paljoa päteä 4tahtiinko? http://www.motot.net/wiki/Boost_bottle_teko-ohjeet
itellä on aika pitkä toi letku kun yltää boostbottle moottorin alle (melkein).
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 1.7.2009 23:00

Kuinkas paksua letkua se on?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 2.7.2009 11:43

Betaversio kirjoitti:Kuinkas paksua letkua se on?

ei se mitään kovin paksua ollut :D
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.7.2009 16:14

No sopii miettiä mitä sellainen 3mm letku vaikuttaa jos vieressä on 20mm reikä... Ja siitä sitten ruvetaan vetämään johtopäätöksiä että BB ei toimi nelarissa. Ei näin. :roll:

Jos joku kokeilee sitä ns. oikeesti niin tervetuloa raportoimaan, odotan innolla! Mutta jos se joku kokeilee sillä 3mm letkulla niin ei tarvi tulla. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
kalleppi3
Pyörä:
Aprilia RS
Paikkakunta:
Laitila
Liittynyt:
28.9.2007 17:55

ViestiKirjoittanut kalleppi3 » 2.7.2009 17:56

ei se sentään mitään 3mm letkua ollut mutta ei kyllä mitään puutarha letkuakaan. olisi hyvä kuulla mitoitetuista nelarissa olevista bb. ite kun tein sen nopeasti ja teho on todella alakiekoilla.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista