Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Jamppa^
Pyörä:
Derbi DRD Racing -05
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
23.8.2009 12:24
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Jamppa^ » 17.9.2011 18:20

Morjensta, olen saanut cone layoutilla putken suunniteltua, mutta semmoinen kysymys olisi, että onko tuolla kartion jyrkkyydellä suurta merkitystä? Kun olen nuo ''angle'' kohdat kaikki laittanut 0,00 noissa paloissa, niin onko siitä suurta haitta? Ajattelin vaan kun en tajunnut tuota jyrkkyyden merkitystä tuossa.
Myynnissä Derbin kissansilmämaski! http://www.motot.net/talli/osat/id28473/
Ja Kawasaki Kx Äänenvaimennin!
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 20.9.2011 16:42

Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 20.9.2011 17:23

pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?

Blairexhaust
Katso myynnissä olevat kohteet!
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 20.9.2011 20:31

pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?


Tuosta allekirjoituksesta lataat blairin ja alat säätämään...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 20.9.2011 21:04

jt-87 kirjoitti:
pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?


Tuosta allekirjoituksesta lataat blairin ja alat säätämään...


Kiitoksia. millekköhän kierrosluvulle huipputehot kannattas laittaa kun aattelin sellasta "keskivääntö" putkea tehä.

Ja mitä näihin kannattas laittaa:

Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125)

Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25)

Loppupillin kerroin (0,6..0,7)
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut TooByAas » 20.9.2011 22:04

http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston_teko_2-tahti_moottoriin
Tuossa on kai ihan hyvät ohjeet. Ei kyllä ole itsellä kokemusta kuinka nuo oikeasti on.
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 21.9.2011 20:12

mitenkäs tuo pako aukon asteet kun mittasin niin tuli 70 astetta mutta putkesta tulee aivan liian lyhyt silloin eli onko se sitten 290 astetta jos koko ympyrä on 360?
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 21.9.2011 22:22

pbt kirjoitti:mitenkäs tuo pako aukon asteet kun mittasin niin tuli 70 astetta mutta putkesta tulee aivan liian lyhyt silloin eli onko se sitten 290 astetta jos koko ympyrä on 360?
Pakoaukon ajoitus ei voi olla 70 eikä 290 astetta... Pitäisi olla suunnilleen jossain välillä 150-210 astetta, todennäköisimmin 170-190 jos mopon pata on kyseessä.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 22.9.2011 17:40

niin joo unohin sanoo mihin tulee. :D kyseessä siis tunturin viilaamaton vakio pytty ja viilaamaton mäntä.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 22.9.2011 21:00

pbt kirjoitti:niin joo unohin sanoo mihin tulee. :D kyseessä siis tunturin viilaamaton vakio pytty ja viilaamaton mäntä.

No sitten pakoaukon ajoitus on muistini mukaan aika lähellä 150 astetta.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Pewl
Pyörä:
TM
Liittynyt:
4.10.2009 19:33
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Pewl » 24.9.2011 1:52

En nyt tiedä kuuluko tämä täne vai tuohon tehoputket osioon muuta siirrellään sitten :) Eli sovittelin Derbi drd prohon tarkoitetun alakauttaisen Leo vincen omaan minarellin omaavaan mopooni tuossa aikanikuluksi. Se ei sitte sopinut paikoilleen ilman että alkukäyrään tuli noin 4-5 cm lisää putkea, muuten onnistui hyvin. Vaikuttaakos tuo sitten tehoihin millä tavalla/mitenkään? Anteeksi huonosta ulkoasusta vähän tälleen tokkurassa kirjottelen :P
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 24.9.2011 10:59

Putken tehoalue siirtyy alemmas.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Zoneri » 25.9.2011 21:30

onko tämmöset arvot hyvät?

L1 77,8 D1 27,9 0,00
L2 340,4 D2 36,5 0,73
L3 226,5 D3 51,4 1,88
L4 113,9 D4 63,3 2,99
L5 136,2 D5 63,3 0,00
L6 297,1 D6 17,7 4,39
L7 297,1 D7 17,7 0
Pipe length: 1192,0
Total length: 1237,96
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?
Paska mikä paska.
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 25.9.2011 21:58

Mihin olet tuota tekemässä? Ja mitä arvoja laitoit Blairiin (teho, huipputehon kierrosluku, asteet, kertoimet), vai laskitko nuo jollain muulla?
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 26.9.2011 19:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Zoneri » 26.9.2011 19:51

Blairexhaust 2:sella laskeskelin. Tämmöiset on muut arvot:


Volume, cc: 50
Rpm: 7000
Exhaust duration, degrees: 180
Desired power, hp: 7
Exhaust channel length, mm: 46
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,10
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,50
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 1,60
Exhaust port equal diam, mm: 25,33

Pakoaukon pituuden ja pakoaukon olen katsonut. Muut olen heittänyt hatusta.
Onko 7hp liikaa vakiopannulle skootterissa?
Jostain luin että kannatta ylimitoittaa nuo mitat
Paska mikä paska.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista