Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 26.9.2011 20:49

Zoner v2 kirjoitti:onko tämmöset arvot hyvät?
Total length: 1237,96
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?
On sen verran piiiiitkä putki, että saattaa jopa vaikka huiput pudota vakioputkeen verrattuna. Kokeile. ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Zoneri » 26.9.2011 20:56

En taida tehdä noilla mitoilla sitten :D. Eikun mitoittamaan uudelleen... :paha:
Paska mikä paska.
Ediek
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
1.7.2011 18:08
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Ediek » 28.9.2011 21:38

Oisko kellää valmiita mittoja johonkii testattuun putkeen? Muuten olisi kiva kokeilla, mutta on rajattu aika
millon voin putkea tehdä. Voitko putken tehdä ottamalla mitat vaikka vakioputkesta?
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen! =) Ps. Olen juu aika newbie putken teossa.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 29.9.2011 20:11

Jos ei ole aikaa kunnolla, niin voi olla viisainta hankkia se bolt on-putki.

Putken voi tehdä ottamalla mitat vaikka vakioputkesta, muttei siinä mitään järkeä ole.

Jos jollain kavereillasi on joku tehari, niin ota siitä mitat ja tee sellanen sitten. Ideahan menee vähän hukkaan, kun omasta putkesta pyritään yleensä saamaan parempi mitä ne kaupan putket on.
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut pbt » 30.9.2011 15:25

miltä näyttäs?
Kuva
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut TooByAas » 30.9.2011 15:36

Mulla tulis nyt ekana mieleen, että tunturin viilaamattomassa vakiopytyssä ei taida olla lähellekkään 10 heppaa.. Joku 5 vois olla lähempänä?
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 30.9.2011 23:40

Jos nyt jotain 2 heppaa laittaa siihen niin sitte saattaa olla sinnepäin. Ei tunan vakiopytylle mitään mitoitusputkia kannata ruveta väsäämään jollei tavoitteena oo ajaa viilaamattomalla tunan vakiopytyllä mahdollisimman kovaa...
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 2.10.2011 20:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
TooByAas
Pyörä:
tön
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
14.2.2008 17:30
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut TooByAas » 1.10.2011 0:04

Niin, sitä mäki täs mietin.. Ja jälkeen päin ajattelin että jossain vakio pv:ssä taitaa olla 1,5hp, ja melko saman painonen ku tunturi?
Tsekkaa galleria!, Tsekkaa proju!
Fatbar raisereita myynnissä!
jokelii
Liittynyt:
19.8.2009 17:05
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jokelii » 3.10.2011 16:30

Joo eli ajattelin tehdä putken kaverin kelkkaan ja kaksi sylinterinen siis kyseessä ja teen niille yhteisen putken niin miten tossa mitoituksessa laitan ton ajoituksen eli yhden pytyn vai molempien ajoituksen tohon laskuriin.. ja sitten myös toi pakoaukon halk eli vain toisen halkaisijan vai molempien.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 3.10.2011 17:40

jokelii kirjoitti:Joo eli ajattelin tehdä putken kaverin kelkkaan...


Mikähän kelkka on kyseessä, ja mitä putken teolla tavoitellaan?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
jokelii
Liittynyt:
19.8.2009 17:05
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jokelii » 3.10.2011 18:31

Yamaha SS440 vm taisi olla -81.
Niin ja putken teolla ajateltiin saada lisä heposia koska tuo vakio putki ei näytä kovin kummoiselta kun ei siitä edes löydy vastakartiota. Ja nyt siis ei ole mikään eka putki tekeillä.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 3.10.2011 23:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 3.10.2011 20:45

jokelii kirjoitti:Niin ja putken teolla ajateltiin saada lisä heposia koska tuo vakio putki ei näytä kovin kummoiselta kun ei siitä edes löydy vastakartiota. Ja nyt siis ei ole mikään eka putki tekeillä.


vs.

jokelii kirjoitti:miten tossa mitoituksessa laitan ton ajoituksen eli yhden pytyn vai molempien ajoituksen tohon laskuriin.. ja sitten myös toi pakoaukon halk eli vain toisen halkaisijan vai molempien.


Harrastaminen kannattaa aina. Ehkä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.10.2011 20:56

Zoner v2 kirjoitti:
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?


Ei välttämättä. Itsekin huomasin putkeani suunitellessa että siitähän tulee pidempi ja paljon ohuempi kuin kaupan teharit yleensä(alavääntöhimosta ja pienehköstä pakoaukosta johtuen) joten tuli vähän sellainen "jaa-a" tunne, mutta siitä huolimatta päätin tehdä putkesta sellaisen niin kuin ohjelma sanoi. Putkesta tuli paksuimmillaan 72mm ja kokonaispituus 1021mm ja suorituskyvyssä ei ole paljoa valittamista. Laitoin huipputehon kierrosluvuksi 8000 ja laitoin muut kertoimet mahdollisimman alavääntöiseksi ja hurja piikki alkaa 5000rpm kohdalla ja tuntuu jatkuvan tasaisen vahvana ainakin 9000rpm asti (enempää en ole testaillut). Mun mielestä tärkeintä tuossa on tehdä siitä mahdollisimman hyvin pakoaukkoon sopiva(eli mitata se pinta-ala huolella).
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 3.10.2011 22:37

jokelii kirjoitti:Joo eli ajattelin tehdä putken kaverin kelkkaan ja kaksi sylinterinen siis kyseessä ja teen niille yhteisen putken niin miten tossa mitoituksessa laitan ton ajoituksen eli yhden pytyn vai molempien ajoituksen tohon laskuriin.. ja sitten myös toi pakoaukon halk eli vain toisen halkaisijan vai molempien.
On lähes mahdotonta saada kahden pytyn ja yhden putken comboa toimimaan. En lähtisi edes yrittämään vaan tekisin suosiolla 2 putkea.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 4.10.2011 10:49

Nalle Puch kirjoitti:On lähes mahdotonta saada kahden pytyn ja yhden putken comboa toimimaan. En lähtisi edes yrittämään vaan tekisin suosiolla 2 putkea.


No ei se mitenkään mahdotonta ole, kuten lukuisat kelkat osoittavat. Lähes kaikissa sporttikelkoissakin on 2 sylkkää ja 1 putki, eikä ne itseasiassa tehoissakaan ota kovin hirveästi turpaan verrattuna 2 putkisiin modattuihin veljiinsä.
Se vaan että se putken suunnittelu on vähän eri asia kuin yksittäisputken tilanteessa.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista