Totta kai on. Jos kirjallisuutta on tarjolla, netissä keskusteluja on tarjolla, pro viripuolen keskustelut on tarjolla, ei varmasti jää yksikään kysymys siitä, että tietoa ei löytyisi, vaan siitä, että on liian laiska kirjottelemaan googleen asioita. Miksi kirjottaa googleen kun on helpompi kysellä hölmöjä täällä? Fakta on, että sitä tietoa löytyy jo suomeksi aivan törkeästi, ja englanniksi sitä tietoa on tarjolla vielä monta kertaa enemmän mitä suomeksi, joten tästä ei ainakaan jää homma kiinni. Luulen myös, että tietävimmät alkaa myös jo siinä vaiheessa neuvoa, kun kaikki mahdollinen tieto on sisäistetty. On paljon isompi motivaatio auttaa jotain sellaista, kenestä näkee että on itsekkin viittinyt jotain tehdä, kuin sellaista, kuka ei viitsi lukea yhtään mitään, vaan haluaisi sen täydellisen putken heti välittömästi käteensä.. Jotenkin täällä putkipuolella on kaikkiin epäselvyyksiin, jotka itse voisi jotenkin selvittää on kaikilla vastaus ="Selvitä ite
Joku voi mitata jonkun turbokitin ja arrowin mitat. Siitä saa valmiit mitat yläkiertoputkelle.Samalla kymmenet ihmiset säästäisivät aikaa tuntisotalla jos tänne joku laittaisi am6:en ja rabasan yläkiertoputken mitat.
Kyse on enemmänkin siitä, että jos itse olen jaksanut tehdä putken, pitäisi muittenkin jaksaa. Kaupan putket on niille, jotka eivät omaa putkea jaksa tehdä, ja kaupan putkista saa valmiita mittoja.Sitten ovat ne jotka perustelevat mittojen pimittämistä niihin uponneella työllä ja sen arvolla: mitä arvoa on mitoilla joita kukaan ei koskaan enää käytä?
Moniko niitä mittoja haluaa/jaksaa ottaa? Tällä hetkellä tiedän yhden netistä, joka on jotain arrow kopioitaan myynyt, kukaan muu tuskin on ottanut mistään valmiista putkesta mittoja, vaikka monella siihen olisi ollut mahdollisuus.Ne jotka suojelevat omien putkiensa mittoja voidakseen myyntiin niitä valmistaa, ensimmäinen putken ostaja, joka mitat haluaa, voi ne mitata ostamastaan putkesta...
Viekö ihan oikeasti joku sitä kehitystä eteenpäin? Monikohan esimerkiksi 10 000 tyypistä(joilla kaikilla on eri käsitys mikä on hyvä putki) alkaa sitä valmista putkea kehittämään, ja mitä siitä tulisi, kun jokainen kehittäjä tahtoo putkesta omanlaisensa? Vai alkaisiko nämä kiinnostuneemmat kenties rakentelemaan jotain omaa putkea, ja jättäisi sen valmiin putken tallin taa ruostumaan(kuten nykyään)? Kuinka moni on esimerkiksi jotain turbokittiä, tai arrowia parannellut parempaan suuntaan sen sijaan että tekisi kokonaan oman putken?osa on vain kopioimassa, mutta taas sitten osa vie sitä kehitystä eteenpäin!
Slerpa_ kirjoitti:... Monikohan esimerkiksi 10 000 tyypistä(joilla kaikilla on eri käsitys mikä on hyvä putki) alkaa sitä valmista putkea kehittämään, ja mitä siitä tulisi, kun jokainen kehittäjä tahtoo putkesta omanlaisensa? Vai alkaisiko nämä kiinnostuneemmat kenties rakentelemaan jotain omaa putkea, ja jättäisi sen valmiin putken tallin taa ruostumaan(kuten nykyään)? Kuinka moni on esimerkiksi jotain turbokittiä, tai arrowia parannellut parempaan suuntaan sen sijaan että tekisi kokonaan oman putken?
Eikö tässä olla taas lähtöpisteessä, jolloin pitää alkaa itse mitoittamaan putkea?Että jokainen tekee sitten sen oman putken, kun ei ole tyytyväinen siihen mikä sattui löytymään!
Tämän vuoksi juuri pitäisi ne 9999 laiskaa kopioijaa saada karsittua sieltä pois. Mielestäni järkevämpi idea olisi kerätä porukka, jossa kaikki on pakoputken tekemisestä (ja etenkin siitä kehittämisestä) kiinnostuneita, ja joilla on perusjutut ainakin hanskassa. Sitten sen porukan kesken voisi jakaa mittoja, neuvoja, sun muita. Tällä tyylillä ei tulisi niitä kopioijia mukaan.Ei vissiin sitten kuitenkaan viitata tällä niihin 9999 tyyppiin siitä 10000?
Tohdin olla eri mieltä. Esimerkkinä voin käyttää tätä Juzzyn viestiä: "oisko kellään valmista mallia derbin tehoputkeen? kaikkee saa tarjota mut mielummin hyväksi kokeiltuja." Eikö esimerkiksi Arrowin mitat käy tähän täydellisesti? Ne on todettu, ja "kokeiltu hyväksi".Ne jotka ovat kaupan putkia vailla, tuskin itse väsäävät putkea, joten ei vaaraa heidän suhteensa?
Nalle Puch kirjoitti:Simo Luoma kirjoitti:Elikkäs ajattelin nyt siis tehdä itse derbiini alakauttaisen tehoputken ja haluaisin tehoalueen suunnilleen 7000-11500rpm välille, tai jotain siihen suuntaan. Luin tuolta aloitussivulta tuota pakoputken teko 2-tahtiin, mutta peräpillin paksuudet ja pakoaukon keskimääräiset halkaisijat ja putken alkuosan kertoimet sun muut jäivät vähän mysteeriksi. Ja en toikein haluasi osta uusia tiivisteitä kun kansi pitäisi avata että voisi mitata kaiken maailman ihme pakoaukon aukiolo asteina. Eli onko nämä arvot siis yleisesti näillä 50cc sylintereillä samat? Ja jos ovat niin voisiko joku pistää ne tähän. Mopossa siis tuo airsal 50cc.
Eipä noita ajoituksia tai halkaisijoita tarvitse mittailla saati miettiä kaiken maailman kertoimia. Näillä arvoilla kun teet putken niin hyvä tulee ja tehoalue osuu tuohon antamaasi haarukkaan:
Loppupilli ei näy mitoissa; sille halkaisijaksi 16 mm ja pituutta 150 mm.