Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Shape » 19.9.2012 23:56

Jos polttimot ovat muuten täysin identtiset, mutta lasin värin on vain sininen, on valoteho tällöin huonompi. Tämä johtuu siitä, kun osa näkyvän valon aallonpituuksista suodattuu pois. Toki on olemassa "erikoispolttimoita", joissa hehkulanka on erinlainen ja/tai erinlaista materiaalia tms. josta johtuu parempi valoteho. Mutta se valoteho ei johdu siitä sinisyydestä.

Kun taas mennään värimaailmaan ja kontrastiin, saadaan eri sävyillä eri asiat näkymään paremmin, joihin perustuu sitten sen sinisen polttimon vaikutelma joskus paremmasta näkyvyydestä. Mutta tämä sininen sävy ei ole hyvä kovin monessakaan olosuhteessa.

H4, H7, H1 ja H3 polttimoissa löytyy erittäin hyvä valikoima erinlaisia valoja, mutta BA20D polttimoissa valikoima on heikohko.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Rieju_poika
Pyörä:
Cagiva Mito 07
Paikkakunta:
Posio
Liittynyt:
16.7.2009 12:21
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Rieju_poika » 17.11.2012 0:05

Moro!

Olen nyt tässä parina viikonloppuna sovitellut monkeyn IRK:ta XR80 hondaan ja
joitain tuloksia olen saanut aikaan. Pärrä lähti käyntiin Monkeyn magneetolla ja XR:än omalla CDI:llä & puolalla. Muuten kaikki ihan hyvin, mutta kun pyörä ei ota oikeen kierroksia. Monkeyssa ja XR:ässä on iskunpituudessa 3,6mm eroa, joten vaikuttaako tämä sytytykseen millään tavalla? Ainakin kaveri väittää niin...

Voiko tuo pyörän pätkiminen johtua myös liian aikaisesta/myöhäisestä
sytytyksestä? Sekin voisi myös vaikuttaa, että XR:n boksi ja puola ei sovellu
irk magneetolle?

Tässä nyt ois kolme vaihtoehtoa mitkä voisi vaikuttaa kyseiseen onglemaan:

1. Iskunpituuden ero. Minkalainen vaikutus sytkään?

2. Myöhäinen/aikainen sytytys.

3. Väärä CDI ja puola?

Mikähän näistä nyt kuullostaisi luonnollisimmalta vaihtoehdolta teidän mielestä?

En nyt myöskään tähän hätään keksinyt parempaa paikkaa tälle viestille, joten kysytään täältä sitten ensin!

-Matti
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Juunish » 17.11.2012 12:40

Todennäköisesti sytkä liian myöhäisellä, varsinkin jos ei nakuta lainkaan. Tuo 3,6mm on suuri ero näissä(kin) laitteissa.
Midrace Aerox projekti
Rieju_poika
Pyörä:
Cagiva Mito 07
Paikkakunta:
Posio
Liittynyt:
16.7.2009 12:21
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Rieju_poika » 17.11.2012 18:08

Voisi ollakkin? Pärrä vaan röpeltää/pätkii, jos nyt käyntiin sattuu lähtemään.
Miten tuo isku sitten vaikuttaa sytytyksen säätöön?
Kun on pitempi isku kuin monkeyssä, niin pitääkö sytkää aikaistaa
vai myöhentää vrt. XR omiin sähköihin.

Oiskohan noilla IRK:n omalla boksilla ja puolalla apua säätämiseen?
Niitä en ole jaksanu väkertää vielä paikalleen, kun ei ole liittimiä tullu
hommattua.

Käyttäisin toki XR:än omia sähköjä, mutta kun ne sattuvat olemaan hajalla.
Aluslevy halennut kolmeen osaan ja impulsikäämi jossain päin tien vartta. :D

-Matti
joltsu
Pyörä:
Peugeot Xps -08, Samurai cross 110cc, Yamaha Jog R -05.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
31.7.2011 20:18
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut joltsu » 27.11.2012 17:41

En tiedä onko oikea alue, mutta vaikutti sopivimmalta.

Eli tarkoituksena olisi saada Pösöön CDI rajoitin. Power-up mallisessa pösössä semmoinen olisi, mutta liitin on ainakin aivan erilainen ja CDI näyttää myös erilaiselta. Toinen vaihtoehto olisi ottaa Derbistä tuollainen rajoitettu CDI, mutta onko AM6 ja Rabasan CDI boksien välillä niin suuria eroja, etteivät toimisi ristiin? Kun ainakin Derbissä on Ducatin sähköt kuten myös pösössä ja CDI boksi on ainakin ulkoisesti aivan identtinen, mutta entä sisuskaluiltaan? Onko tällainen CDI boksin vaihtaminen rajoitettuun vaivan arvoista? Tarkoituksena siis on CDI rajoittimen ja välien avulla menemään sopivasti kurittomana, kun ilman CDI rajoitinta se ei oikein onnistu. Ja perus konkkarajoitinta en mieluusti laittaisi kun on jäänyt hieman huono kuva näistä jälkiasennus rajoittimista...
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut arsori » 16.12.2012 13:25

Tuossa kun rupesin sähköjä karsimaan, niin mitenköhän tuon etuvalon kanssa kannattaisi tehdä? Ite mietin sillei että ottaisin sähköt suoraan akulta, ja sitten hyvin piilotettu kytkin johonkin. Miten teillä muilla on?
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
TunturiDT
Liittynyt:
25.8.2012 10:14
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut TunturiDT » 5.1.2013 19:05

Eli siis nyt olis Detsiin (50R -07) halu saada viriteltyy tupakansytytin.
Olen lukenut netistä tähän liittyviä keskusteluja mutta huonona sähkö juttujen tuntiana pyydän apua tähän mitä en ole ymmärtänyt:
Puhutaan että pitää laittaa sulakkeen kautta johdot tai johto. eli mikä/mitkä johto(t). mikä sulake. missä sulake sijaitsee. vai pitääkö sulake itse laittaa?
Ja myös mahdollinen luotettavuus eli uskaltaako esim lähes 300e kännykkää ladata tossa.
sarvinen
Pyörä:
Derbi DRD xtreme 2012
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
15.4.2012 23:37
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut sarvinen » 5.1.2013 19:52

Akulta plus johto sulakkeeseen, sulakkeelta tupakansytyttimen plussaan. Akun miinus tupakansytyttimen miinukseen.

Sulakken koosta en osaa sanoa, mutta luulisi 7A riittävän. Kyllä kai siinä asianmukaisin muuntajin uskaltaa puhelinta ladata.

Selvensikö yhtään?
http://reissuli.fi
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Juunish » 5.1.2013 23:01

Jos et tiedä, mikä on sulake, niin suosittelen lataamaan sitä puhelinta ihan kotona. Jos kuitenkin välttämättä haluat sen, niin.

Tupakansytyttimen miinus akun miinukseen.
Plussa plussaan. Tässä kohtaa laitat plussajohdon väliin sulakkeen, joka on suurempi, kuin tupakansytyttimen tuottama virta (yksikkö: ampeeri)

Siinä nyt vielä selvennettynä. Ja kannattaa kysyä faijalta mikä on sulake. Se tietää.
Midrace Aerox projekti
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 6.1.2013 16:57

En itte kyllä välttämättä menis noissa puhelinta lataamaan. Vaikkei kännyköitten ne omatkaan laturit mitään päätähuimaavan laadukkaita ole, niin en laittaisi mitään uutta puhelinta tohon lataukseen, varsinkaan jollei saa akkua vaihdettua siihen luuriin.

Onhan niitä juttuja, kun vähän ylimäärästä jännitettä antavassa autossa on latailtu luuria ja luurista on joku piiri posahtanut, oliko se nyt latauspiiri niminen.
TunturiDT
Liittynyt:
25.8.2012 10:14
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut TunturiDT » 6.1.2013 18:37

sarvinen kirjoitti:Akulta plus johto sulakkeeseen, sulakkeelta tupakansytyttimen plussaan. Akun miinus tupakansytyttimen miinukseen.

Sulakken koosta en osaa sanoa, mutta luulisi 7A riittävän. Kyllä kai siinä asianmukaisin muuntajin uskaltaa puhelinta ladata.

Selvensikö yhtään?

eli olen lukenut noita ja lähes kaikissa sanotaan että tupakansytyttimen toinen johto menee + ja toinen maa. eli runkoon?
Scaleo1
Pyörä:
CBR 600cc F2
Liittynyt:
3.10.2008 22:07
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Scaleo1 » 6.1.2013 19:08

Slerpa_ kirjoitti:En itte kyllä välttämättä menis noissa puhelinta lataamaan. Vaikkei kännyköitten ne omatkaan laturit mitään päätähuimaavan laadukkaita ole, niin en laittaisi mitään uutta puhelinta tohon lataukseen, varsinkaan jollei saa akkua vaihdettua siihen luuriin.

Onhan niitä juttuja, kun vähän ylimäärästä jännitettä antavassa autossa on latailtu luuria ja luurista on joku piiri posahtanut, oliko se nyt latauspiiri niminen.

Luulis sentään, että autolaturissakin virta reguloidaan, jolloin akun jännitteellä ei ole niin suurta merkitystä jäähdytyksen rajoissa. Jos laturikin on kännykän tekemä merkkikohtainen lisävaruste, niin en näkisi syytä miksi sitä ei uskaltaisi käyttää.
Honda Cbr F2 600cc Klik
Youtube channel Klik
sarvinen
Pyörä:
Derbi DRD xtreme 2012
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
15.4.2012 23:37
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut sarvinen » 6.1.2013 20:38

Samaa mieltä olen minäkin Scaleo1 :n kanssa!
http://reissuli.fi
peugeot6
Liittynyt:
17.1.2013 17:09
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut peugeot6 » 17.1.2013 21:39

Elikkä yrittäisin ohittaa xp7 power up mallisen rajoitinta
onko tämä mahdollista?Kun sähköt on dellorton vai joutuuko uusimaan sähköt kokonaan :(
DanteEe
Pyörä:
Yamaha DT 50X -06
Liittynyt:
26.2.2012 12:17
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut DanteEe » 18.1.2013 17:12

morjens, mulla olis tommonen sähkö vika, kun painan jarru päällä ku mopo on pääl ja antaa vähän ennemän kierroksia sulake palaa, onko mahdollista että takavalo ottaa liian paljon sähkö että sulake palaa? ja takavalo on ledit.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista