juupi123
- Liittynyt:
- 3.6.2013 21:17
En ole varma liittyykö tekniikkaan mutta kuitenkin:
Mikä on perimmäinen syy siihen, että mopo käynnistäminen on vaikeaa kylmänä?
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Noh, putsaat eka kaasarin ja sit isompaa suutinta jossei toimi.
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Liittyy mitä suurimmassa määrin tekniikkaan eli aivan oikea topic kysymykselle.
En tiedä tarkoititko tuota yleisesti ottaen vai onko kylmäkäynnistys jossain tietyssä mopossasi ongelmallista. Perimmäinen syy huonoon kylmäkäynnistyvyyteen mopojen tapauksessa johtuu useastakin tekijästä. Moottori ei ole käyntilämmin, jolloin sen välykset ja käyntivastukset ovat lämmintä konetta suuremmat. Polttoaine on etenkin pakkasella viilempää, jolloin se ei kaasuunnu yhtä helposti. Toisaalta kylmyyttä hohkaava sylinteri jäähdyttää seosta entisestään ja vaikeuttaa palamistapahtuman syntymistä. Näitä seikkoja kompensoidaan lisäämällä polttoaineen määrää käynnistyksen yhteydessä ryypyllä eli rikastimella, tai vähentämällä ilman määrää seoksessa kuristimella.
Ilman tiheys on riippuvainen lämpötilasta, lämpötilan laskiessa ilman tiheys kasvaa jolloin samassa tilavuudessa on enemmän ilmamolekyylejä ja niiden mukana happea. Toisin sanoen lämpötilan laskiessa seos laihenee. Tämän takia talveksi on syytä vaihtaa ainakin kaasarin pääsuutin hieman isompaan.
rassi123
- Liittynyt:
- 17.7.2012 3:19
miten männän saisi pois sylinteristä kun se on siellä jumissa? on koitettu lyödä puupalikalla ja vasaralla mutta ei pahemmin liikkunut vaikka siellä oli crc välissä.
Tembelo
- Liittynyt:
- 23.8.2013 22:50
Mikä mahto tulla riejuun kun tänään ajelin niin yhtäkkiä vain booas ja sammu, sitten laitoin aivaimen siihen asentoon missä valot ei toimi niin silloin lähti työntämällä käyntiin ja pääsin noin4 kilometriä ja taas teki saman mutta ei enää käynnistynyt. Tarviis vinkkejä nopeesti et mistä rupeis vikaa etsimään.
Juunish
- Pyörä:
- Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
- Paikkakunta:
- Vantaa
- Liittynyt:
- 15.8.2011 17:21
Tuntuuko puristuksia kun poljet mopoa käyntiin? Hyvin todennäkösesti leikannu.
h31n0la
- Pyörä:
- Peugeot Vivacity vm. 2005
- Liittynyt:
- 24.4.2013 18:33
En tiedä liittyykö tähän topicciin mut nyt kuitenkii.
Peugeot vivacity -05 alakerta rempassa vaihetaan kampiakseli, laakerit, pytty hoonataan ja uus mäntä. Eli kysysin miten ajan sisään ajon ja voinko ajaa sen teharilla koska ei ole vakioputkea. (ehkä) Ja miten tossa onko 2 petilaakeri vai 1 ku ei toista sattunu silmään? Kiitos vastaajille jo etukäteen:)
Tembelo
- Liittynyt:
- 23.8.2013 22:50
Puristukset on samanlaiset kuin ennenkin. Itse mietin että voisiko olla joku sähkövika, kun lähti käymään silloin kun siirsin avaimen siihen asentoon jossa valot ei toimi
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
h31n0la: moposkoottereille on oma alueensa, siellä varmasti tunnetaan Vivacityn kone hieman paremmin. Sisäänajoon liittyen kannattaa lukea
tietopankin artikkeli.
Tembelo
- Liittynyt:
- 23.8.2013 22:50
Onko kukaan tietonen tuosta viasta? Mopohan on rieju mrx 07
rassi123
- Liittynyt:
- 17.7.2012 3:19
mistähän toi nakutus mahtaa kuulua, kun ennen kun avasin koneen niin sitä ei kuulunut. tarkotan siis tollasta pientä sivuääntä.
VacuumCleaner
- Pyörä:
- mh furia max
- Liittynyt:
- 24.6.2012 17:59
aattelin kysästä tällästä ku kytkimen kans ollu ongelmia, eli mopo oli tos "huoltopukilla" ja pistin käyntii kytkimen pohjaa ykkösen pesää ja takarengas alko pyörii ilmassa vaikka en ees päästäny kytkintä ?
Zuppox
- Pyörä:
- Peugeot Jet Force 06. EX Rieju Spike 09, EX Rieju MRT 11
- Paikkakunta:
- Aura
- Liittynyt:
- 25.4.2012 19:21
Joo mulla on tehny molemmat Riejut samaa. Pitäisi olla ihan normaalia.
arsori
- Pyörä:
- KTM EXC300
- Paikkakunta:
- JKL
- Liittynyt:
- 19.1.2012 0:01
Se on täysin normaalia, varsinkin kylmällä koneella, koska vaihteistoöljy on paksumpaa kylmänä, eikä kytkin välttämättä irroita silloin kunnolla. Pyörä pitäisi kuitenkin pystyä pysäyttämään kohtuu helposti vaihteen ollessa kytkettynä ja kytkin pohjassa
esim takajarrua painamalla, kättä tai sormia sinne pyörään ei kannata kuitenkaan tunkea
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Seppoman
- Liittynyt:
- 28.10.2009 20:19
Sekottelin vähäsen e85 2t derbin tankkiin ja vääntö ainaski parani, ilmeisesti käyny rikkaalla. Mitä oireita puolestaan tulee jos laitan enemmän e85 sekaan ja alkaa käymään laihalla? Nyt ainakin tulee aika paljon valkosta vesihöyryä kylmällä kelillä ja moottori kuumenee vähemmän kuin normaalilla bensalla. Pitäskö säikähtää vasta kun kierrokset alkaa leijumaan tms?
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista