Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.9.2013 11:16

Periaatteessa melko helppo kytkeä jos löytyy erillinen puola.
En nyt jaksa tarkemmin selittää kuinka, mutta aivot + pari diodia ja rosvoliitintä pitäisi riittää. Ja tietenkin rele tai joku millä vaihtaa sitten boksin välillä (pitää kestää staattorilta tuleva jännite yms).
An7t1
Pyörä:
Yamaha DT 50x -11, Jincheng Monkey, Piaggio Typhoon 03
Liittynyt:
10.8.2013 19:43
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut An7t1 » 20.10.2013 9:44

Millaiset vastukset pitää olla kun ostin 1w ledivilkut vakioiden tilalle? Ja pitääkö jokaiselle vilkulle olla oma vastus vai riittääkö etupään vilkuille oma ja taakse oma?
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kersti91 » 20.10.2013 11:34

Ledinauha kirjoitti:(pitää kestää staattorilta tuleva jännite yms).

Vinkkinä, sieltä tulee jotain 50-80 VAC.
Tarkista kampiakselin stefa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 20.10.2013 23:38

Tuleehan sieltä jännitettä mutta onhan niitä 230V AC-releitäkin.
Kerran lyönyt käsille tuolta staattorin piuhoista kun luinkin kytkentäkaaviota hiukan väärin. :D
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kossusukka » 21.10.2013 0:08

Muistakaa että releellä on kaksi oleellista speksiä. Mitä releen kontaktorit kestää, eli the sähkö jota kytketään tai katkaistaan, paljonko se kestää jännitettä ja virtaa. Toinen erittäin oleellinen arvo on, millä se rele vedetään, eli käämin speksit. Tässätapauksessa jännite. Vedetäänkö rele 12VDC, 12VAC, 24VDC, 230VAC vai millä? Se että kontaktorit kestää 230 on ihan sama, riittää varmasti, mutta jos se releen käämi tahtoo 230vac niin eihän siitä kytkennästä tule lasta, saati paskaa.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.10.2013 12:39

Jeps, eihän se millä tahansa releellä toimi.
Joku puolijohderele missä esim. 12VDC ohjaus mutta AC kytkentäjännite voisi toimia?
Ja näitäkin tarvitsisi muutaman kappaleen, staattorilta tulee ~3 piuhaa CDI:lle, ainakin sytkävirta ja liipaisu.

En ole itse noita SS-releitä käyttänyt mutta jostain olen saannut sen käsityksen että tarvitsee jopa jäähdytyssiilin tuollainen rele, riippuen tietysti jännitteestä.
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kersti91 » 21.10.2013 21:51

Iskä rakensi kerran akuttomaan XPS:ään releellä rajoittimen niin, että rajoitin oli päällä, kunnes painetaan nappulaa ja AC-toiminen rele otti rajoittimen pois. Toimiva idea muuten, mutta tyhjäkäynnillä jännite tippui liian alas ja rajoitin napsahti päälle... Ei liittynyt tähän mutta tulipahan tarinoitua.
Tarkista kampiakselin stefa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 25.10.2013 10:28

Kaverilla oli vähän sama ongelma, rajoitin toimii DC-releellä ja ottaa virran akusta. Tyhjäkäynnillä ja valot päällä rajoitin meni päälle. Liikennevaloissa valot siis pois tai kaasua. :D

Taisi korjaantua uudella etuvalon polttimolla ja paremmalla akulla.
Deeteemann
Pyörä:
Yamaha DT50R, Solifer Export -73
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
13.9.2010 21:12
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Deeteemann » 25.10.2013 15:53

voiko 09 detsiin jossa on moric, vetää yks napaselle puolalle suoraan johdon, kun ilmeisesti moric on paskana ku ei anna kipinää jos työntää/polkee nopeasti, vaan yhden polkaisun verran antaa kipinää.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 26.10.2013 11:11

Kyllähän se sen CDI:n siihen väliin vaatii, jos siis tarkoitit että ottaa Moricin kokonaan pois ja laittaa johdon suoraan puolaan? CDI säätelee sytytyksen ajoitusta joten kyllä se sytkä sen vaatii toimiakseen.
Mulikka1
Pyörä:
Ktm Exc 125 -02, Yamaha Dt 50R -04 Project
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
15.4.2013 23:15
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Mulikka1 » 26.10.2013 15:07

Mites osaisko joku sanoo et mitä kaikkee pitäis vaihtaa jos haluaa laittaa 2011 detsiin 04-06 johtosarjan ja cdi sun muut. Ei taida mennä tohon moricillisen johtosarjaan kii eli staattori varmaanki ainaki mut pitääkö magneetto vaihtaa? ja meneekö mittarit sunmuut tostanoinvaan kiinni? Alkaa vaan hermot kusta kun noi 11vm omat sähköt pistäny jo 2 moriccia paskaks, jolloin tosin on ollu diodi kiinni eli voiko moricin kärähtäminen johtua diodista? Ja kun koittaa ilman diodia niin toimii todella huonosti noilla kahdella moricilla. Ja tohon moric asiaan et jos sen haluat korvata normi cdi:llä osta vanhanmallin sähköt ja laita kiinni koska mulle oli liikkeessä modattu joku täys paska viritys eli cdi vaan puolalle jotenki moricin kautta ja ei meinannut kotiin päästä liikkeestä kun pätki aivan saatanasti
TunturiDT
Liittynyt:
25.8.2012 10:14
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut TunturiDT » 2.11.2013 12:24

Kaverille ois tarkotus saaha detsiin myös pitkät ajovalot, elikkä kertokaapas että mites menee tnt duke maskissa: mikä kanta käy? Onko molempien "linssien" tarkotus sama (lyhet molempiin vai lyhyt ja pitkä) alkuperäsenä niissä ilmeisesti on joku halogeeni polttimo, Mietin että asennetaan se pitkä pelkästään toiseen linssiin eli tietäskö joku valmiiksi että mikäs polttimo kannattas laittaa? h4?h7? ja minkä tehonen polttimon pitäis olla? modaamaan en kaverin maskia uskalla ruveta
ose98
Pyörä:
Derbi DRD Evo Limited Edition
Liittynyt:
17.4.2012 12:49
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut ose98 » 4.11.2013 22:04

Mikä vois olla ku ledivilkkuja oon asentamassa eteen, ja takana 6w minivilkut hehkulla. takavilkut vilkkuu väärään tahtiin koska ei vastusta. Etuvilkut on 12v 1w ledivilkut, vastukset on, mutta millään ei toimi. Mopo on Derbi DRD Racing -09. Toiseen mopoon koitin samoja vilkkuja samalla vastuksella, niin hyvin pelitti. Saman ikäsiä molemmat mopot ja DRD Derbejä, eli taitaa olla samoilla sähköillä. Eli DRD Racingissa ei vaan toimi ledvilkut, vaikka oikeankokonen vastus on. Missä vika? Mopon sähköissä varmaanki mutta osaako kukaan sanoa missä? :eek:
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 7.11.2013 10:38

Eilen tuossa ajolenkillä alkoi rieju pätkimään oikein urakalla. Olin melko varma että matkanteko loppui tähän, mutta selvisin onneksi kotiin asti. Pätkiminen oli siis sytkän pätkimistä, sytytyksessä jopa 3 sekunnin taukoja...
Joka tapauksessa, nyt aamulla katteltiin faijan kanssa että mikäs mättää ja huomattiin että tulpan hattu aivan välillään. Heiluu edes takas ja joka suuntaan. Kysymys kuuluu siis, että miten tulpanhatun tai koko johdon saa vaihdettua? Onko johto miten puolassa kiinni? Lähteekö vetämällä, pyörittämällä... Rieju mrt -12 powerup siis kyseessä, mitkä sähköt riejussa edes on? Ducatit vai jotkut muut? Ja mikä hattu/johto olisi paras ettei löystyisi uudestaan, alkuper. kesti n. 6k... Kiitoksia ;)
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 7.11.2013 15:32

Kierteellähän se on siinä johdossa kiinni. Ihan normi kierre. Suosittelen NGK hattuu tai jotain muuta silikoonista hattua. Hintaaki alle 5€.

Kun näyttää että hatun sisässä olis pieni ruuvi. Se ruuvautuu tulpanjohdon keskelle ja johtaa siittä virrat eteenpäin.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista