Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

scorehunt3r
Pyörä:
yamaha dt50r 07
Paikkakunta:
Riihimäki
Liittynyt:
21.3.2012 18:47
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut scorehunt3r » 28.4.2014 20:47

onkos normaalia että jännitteensäädin heikentää syytystä ,tai jos jännitteensäätimewn ottaa irti niin käynti muuttuu paljon kevyemmäksi ja tyhjäkäynti rupeaa käymään laihalla ja leijjumaan kaasuttaessa mutta on helppo saada säätöihin? kun taas laittaa kiinni tyhjäkäynti on todella raskasta tai joko käy laihalla ja leijjuuhitto samalla kokeilulla hajos ajovalot :x
Edit: mites noi kisapuolat toimii mopoissa ja mites toimis 60w jännitteensäädin vakioon 80w verrattuna kun vilkkuja ei ole?
Driver7
Pyörä:
Gilera SMT -06, MH Furia 70cc
Paikkakunta:
Kuusankoski
Liittynyt:
24.9.2012 16:09
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Driver7 » 7.5.2014 22:15

Mites kun uuden cdi:n kanssa tuli semmonen muovinen tulpanhattu, joka ei tahdo pysyä tulpassa kiinni. Painamalla ei tuntunut menevän, mutta en kyllä kovin kauaa sen kanssa tapellut, kun oli muuta tekemistä mopolle. Kellään kokemusta noista? Vielä erittäin tyhmä kysymys eli miten tapahtuu tulpanhatun vaihto? Ottaa irti, esiin tulee kuparisäikeitä ja ne pyörittää kiinni uuden tulpanhatun kanssa?
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 7.5.2014 23:02

Sytytystulppia on kahta eri mallia, toisessa on ohuempi nuppi ja toisessa paksumpi. Tulpanhattuja on niin ikään kahta kokoo, pienipäiselle ja isopäiselle tulpalle. Tulpan mukana tulee yleensä sellainen ruuvattava nippa, joka toimii adapterina noiden välillä, jollainen sulta nyt ilmeisesti puuttuu.
¿
Pärinää
Liittynyt:
8.5.2014 8:57
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Pärinää » 8.5.2014 9:01

n1kk0 kirjoitti:Mikäköhän vois ola vialla, kun tossa vm. 07 drd racingissa vilkut toimii vaan moottorin ollessa päällä ja sillonkin, kun ne kytkee päälle, niin samalla mittaristo sekoo?

Tarkista että sun akku on kunnossa, vaikuttaa akun olevan tyhjä kun ei saa seisoessa sähköä.
hmr91
Liittynyt:
20.4.2014 23:25
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut hmr91 » 13.5.2014 22:38

kellään tietoo miksi maskiin menevät ajovalon johdot ns. "sulaa" poikki?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 17.5.2014 12:37

Oikkari, johdin menossa poikki tai huono kytkentä tekee sulamista.
JKaitala
Pyörä:
Yamaha Dt50
Liittynyt:
22.3.2013 22:08
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut JKaitala » 29.5.2014 0:15

Heei

Ku vihdoin sain ikuisuusprojekti mbkoon käyntikuntoseksi nii huomasin että kun pitää tyhjäkäynnillä,valot on kirkkaat ja kun kaasuttaa, valot himmenee....?! Siis eikö sen kuuluis mennä just toisinpäin ? Kertokaa :nolo:
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 29.5.2014 23:12

Äsken kirjotin vaikka kuin pitkän viestin mutta netti pätkäs just ja se hukku... :paha:

JKaitala: kuuluisi olla toisinpäin, voi olla esim. jännitteensäädin tai joku johto hajalla.

Rieju jätti lugion pihalle ja muutaman tunnin vianetsinnän jälkeen virtalukko paljastui olevan hajalla. Yhdistin virtalukon johtojen liittimestä 2 keskimmäistä johtoa neljästä ja kone käy kyllä mutta vikakoodia heittää (4pitkää ja 1tosipitkä) ja vilkut ei toimi vaan vilkkujen merkkivalo vilkkuu sytkän tahtiin kovemmilla kierroksilla. Vilkuissa luultavasti vaan joku oikosulku jossain, luulisin että saan kuntoon. Mitä virkaa kahdella muulla virtalukon johdolla on ja mitä niille täytyisi tehdä jotta vikakoodi loppuisi (ts. miten virtalukko ne johdot yhdistää?) Nyt yhdistin johdon, jota pitkin tulee virtaa virtalukolle ja johdon, josta sitä menee vähän joka paikkaan, esim. cdi:lle.

Ja voiko virtalukon pohjan avata jollain, siinä on 2 ruuvin lisäks kolme sellasta klipsiä jotka on eri puolilla ja jäykkiä, näyttäis että joku erikoistyökalu tarvii pohjan aukasuun mutta onko joku saanu auki niitä?


Rieju mrt '12 efi:n ecu:lla/cdi:llä ja pa*koilla sähköillä, varmaan kymmenes sähköremontti alle kahteen vuoteen.. :lol:

Oli muuten hyvä patentti remontin kipinänkokeiluun/mittarin toimivuuteen: mopo pukille, kuutonen silmään ja sähköporalla pyörittämään takarengasta. Toinen kaveri kun oli kokeilemassa niin homma sujui paljon nopeammin kuin että olis pitäny joka välissä polkee ;)
Raisureikä
Liittynyt:
7.1.2014 17:25
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Raisureikä » 18.6.2014 16:06

Olin viemässä jo raisua katsastukseen, kunnes matkalal huomasin, että valo välillä sammuu ja välillä syttyy, sekä edessä, että takana, mistähän mahtaisi olla kyse?
Jokumoto
Pyörä:
KTM 690 Duke III
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
28.7.2012 15:05
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Jokumoto » 18.6.2014 21:54

Betassa pimeni etu ja takavalo, mutta mittaristo ja vilkut toimii mutta vain jos on tarpeeksi kierroksia. Vilkut ovat todella kirkkaat kun antaa kunnolla kaasua vapaalla. Onko jännitteensäätimessä vika? Ei tekis mieli turhaan ostaa 76e jännitteensäädintä jos vika ei olekaan siinä.
Raisureikä
Liittynyt:
7.1.2014 17:25
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Raisureikä » 21.6.2014 17:25

Kuva
Helkama raisun sähköt kytketty, kuvan sähkökaavion mukaan, ilman äänimerkkiä, jota kokeiltiin paikalleen, mutta päästi vain pientä surinaa.

Valot toimii pätkittäin ja yleismittarilla mitattuna antaa vaihtelevin määrin vaihtovirtaa. Miksei Helkama Raisussa ole sähkökaavion mukaan ole tasasuuntaajaa/jännitteensäädintä?,
Saisiko tasasuuntaajalla/jännitteensäätimellä valot palamaan normaalisti?.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 2.7.2014 15:56

Tasasuuntaajaa ei tarvita koska Raisussa ei ole akkua, eikä myöskään jännitesäädintä.

Tollasen järjestelmän valojen kuuluu hiukan vilkkua tyhjäkäynnillä ja kirkastua kun on kierroksia koneessa enemmän.

Jos valot vilkkuu kauheesti myös kierroksilla, kannattaa tarkastaa liitokset ja se jännite mitä tulee suoraan valopuolalta. Maadotus on myös tärkeä tsekattava.
eemilah
Liittynyt:
19.6.2014 22:48
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut eemilah » 26.7.2014 21:31

Morjenstaa

Olis tarkotus laittaa 85 CeeäRrään valot ja homman nimi ois se että mahdollisimman yksinkertaisellla tavalla. Eli suoraan akulta (joko nimh 7,2v tai sitten joku pikkunen bilteman pyöräakku) ja kysymys kuuluu että mitä kaikkea tarvitsen?

Sen verran on omaa päättelykykä että valomaski, akku, katkaisija, muttta mitä muuta?

Ja jos voisitte myös asennuksesta neuvoa jotain niin olisin tyytyväinen 8)
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 27.7.2014 0:31

Hommaa joku pieni pyöräakku ja valo siihen, katkasija väliin. Se on yksinkertasin tapa. Siinä akussa ei sellasenaan kovin kauaa välttämättä virta kestä sitä lamppua polttaa.

Sen kestonkin saa laskettua kutakuinkin kun kattoo paljonko se lamppu minkä meinaa laittaa tarttee amppeereita (Watit=Volttit*Amppeerit) ja sitten kattoo akusta amppeeritunnit ja kauanko akku jaksaa polttaa sitä valoa. 1 amppeeri tunnin akku käyttää tunnin 1 amppeeria vievää lamppua. Tietty se lamppu jo himmeneekin ennen, eikä ihan lopussa välttämättä valo ole enää kummonen.

En tiiä kestäiskö joku LED- valo krossarissa sitä tärinää. Ne veisi ainakin paljon vähemmän virtaa
eemilah
Liittynyt:
19.6.2014 22:48
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut eemilah » 27.7.2014 10:02

Joo, niin ajattelinkin. Miten sitten ne johdotukset? Oisko jotain linkkiä mihin maskiin se olisi helpointa kytkeä? Vai onko ihan iisi homma mihin tahansa?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista