En tiedä kumpi meistä on ymmärtänyt termin "ulkoinen triggeri" väärin, mutta oman käsitykseni mukaan noissa on pakosti ulkoinen liipaisu.
Kun siis vakiostaattorissa (Ducati 85w) tuo liipaisukäämi (kutsutaan myös triggeriksi, koska liipaisu, liipaisin = trigger Lontoon murteella) löytyy tuolta vauhtipöyrän sisäpuolelta, käämien vierestä.
Sitten taas esim. niissä DT:n sähköissä joissa on "ulkoinen triggeri", tuo liipaisukäämi sijaitsee vauhtipyörän ulkopuolella. Kuva mankin staattorista, mutta vauhtiksen kehä menee siis tuohon käämien ja liipaisukäämin väliin.
Kaiken järjen mukaan noissa kisasähköissä ei tuonne sisäpuolelle saa tuollaista liipaisukäämiä edes mahtumaan, joten sen täytyy sijaita tuossa ulkoisella kehällä (jossa muuten sijaitsevat myös nuo staattorin käämit). Tämän takia "kisasähköjä" kutsutaan myös nimellä inner rotor (kit), eli sisäroottori eli sisäinen vauhtipyörä, kun taas normisti vauhtipyörä on "ulkoinen" sähköihin nähden.
Ignitechiä näkee käytetettävän tuolla ulkoisella liipaisulla varmaankin yksinkertaisuutensa vuoksi. Sisäinen vakiotriggeri nimittäin ottaa signaalin jokaisesta sen ohittavasta magneetista, joita on tietysti magneetossa/vauhtiksessa useampi kuin yksi (mun testien perusteella vaihtaa napaisuutta 3 krt / kierros). Pienellä testailulla sain jopa nuo magneettien/magneettisuuden napaisuuden vaihtojen asteluvut ylös, eivät siis olleet symmetrisesti ympäri kehää. Tosin nekin luvut hukkuivat johonkin tallin siivouksen yhteydessä. Mutta mun teoriaani "useammista liipaisuista / kierros" tukee myös tämä oskilloskooppikuva 85w Ducatin staattorin vakio liipaisukäämistä:
Keltainen teksti meinaa että jännite on väärinpäin, eli oikeasti tulee kyllä plussaa ulos tuon isoimman piikin kohdalla. Muuten näyttäisi perus ac-signaalilta. Myös pulssien lukumäärä ja vahvuus viittaavat mun tutkimustulosten oikeellisuuteen, mutta se pitää vielä jossain vaiheessa varmistaa. On nimittäin tuossa käyttisräxän vauhtiksen sisälle piilotettu nyt hall-sensori ja sieltä saa nyt siis suoraan digitaalista signaalia magneettisuudesta, ei tarvitse muunnella tuota ac-käyrää mitenkään. Jotain custom-sytkäähän tulevaisuudessa pitäisi siihen kait rakentaa... Vakio-triggerillä sain kyllä pyörimään omalla sytkälläni (pari kertaa myös takaperin), mutta sytytti 3 kipinää per kierros ja isommilla kiekoilla ei enää konkat ehtineet mukaan ja/tai ylimääräiset kipinät kusivat homman.
Ja siis jos Ignitechiä varten etsit tuota sytkäratkaisua, niin kyllä tuollainen kisasähköjen staattori ja vauhtis voisi toimia, mutta todennäköisesti tuo triggeri toimii niissä samalla periaatteella kuin tämä Ducatin 85w, johtuen useammasta magneetista jotka tarvitaan taas sopivan sytkävirran tuottamiseen. Hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu taas olisi oman triggerin rakentaminen, vaikkapa em. hall-sensorista. Tulisi maksamaan n. 1 - 10e riippuen tarvittavista komponenteista. Vauhtikseksi riittää pelkkä magneetti jos pyöriviä massoja haluaa pudottaa.
Tiivistettynä: tarttet siis sytkäsysteemin mikä antaa yhden pulssin / kierros, käytännössä tämä tarkoittaa yhtä magneettia tai tappia minkä liipaisukäämi sitten tunnistaa. Mankin staattorissa tämä on sellainen pieni kohouma vauhtipyörässä (ulkopuolella). Myös joistain kisasähköistä ehkä löytyy oma triggeri-magneettinsa / rautatäppänsä tms.
Tulipas taas tekstiä, toivottavasti auttaa jotain.
E: Niin, pitikin jo aiemmin linkittää että oletkos huomannut tuon Bidalotin allumake-adaptröörin, eli siis tuon erillisen holkin?
Scootfastilta sen itse ainakin ekana bongasin. Harmi kun ei ole muuta tietoa sanottu, onko tuo nyt sitten juuri se AM6 -> Derbi adapteri vai joku Bidalotin oma vauhtis -> Derbi tms...