Uusi bensiinilaatu on aiheuttanut eriasteisia spekulaatioita. On puhuttu moottorin korroosiosta, kumitiivisteiden hapertumisesta, etanolin vaikutuksista voiteluöljyn toimintaan ja muista mahdollisista haittatekijöistä. Suurin osa ennakkoluuloista on kuitenkin osoittautunut perättömiksi. Tiivisteiden osalta lainaan erään moderaattorin selvitystyön tuloksia.
Etanoli ei myöskään sen kemiallisesta luonteesta johtuen haittaa voiteluöljyn toimintaa noin pieninä pitoisuuksina, kuten Wikipedia meille kertoo.kossusukka kirjoitti:Noniin kansalaiset, tässä ruotsalaisen kumi/muovivalmistajan dokumentti erilaisten kumilaatujen teknisistä ominaisuuksista ja kemikalikestävyyksistä. http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
Dokumentti on ruotsiksi, mutta eiköhän siitä olennaisuudet selviä, viimeistään kaannos.com ja sanakirja.org palveluiden avulla. Sivuilla 5-6 löydätte taulukon näistä muovilaatujen kemikalikestävyyksistä. Taulukon yläosassa on kumilaadut pystysarakkeissa ja vaakariveiltä löydät eri kemikaalit ja merkintä A-D sen kyseisen aineen soveltuvuudesta sarakkeessa olevalle materiaalille. A = "Vähäinen vaikutus, Suositeltu" ja D="Sopimaton", loput siitä väliltä. Taulukon yläpuolella on kerrottu mitä ne kumilyhenteet ovat.
Nyt kun osaatte lukea sitä taulukkoa, kelatkaa sivulle kuusi ja katsokaa rivi Etanol, Ethylalkohol (etyylialkoholi). Kaikki taulukossa olevat kumityypit kestävät erinomaisesti etanolia ilman vaikutusta, paitsi polyuretaanikumin etanolikestävyydeksi on merkitty B (=lievä vaikutus, useimmiten käyttökelpoinen). Eli etanoli sopii kaikille taulukossa listatuille kumityypeille joita yhteensä kahdeksan yleisintä siinä on listattuna.
Senjälkeen kelatkaa takaisin sivulle viisi ja etsikää Bensin 100oktan (lähimpänä 95/98, on siinä myös 65 oktaaninenkin). Katsokaapas niiden kumien bensiininkestävyyttä. Huomaatte että vain yksi kumityyppi (fluorikumi) kestää bensiiniä.
Lopputulos: Jos siis muovi/kumivalmistajan mukaan nämä kaikki kahdeksan erityyppistä kumia kestää erinomaisesti, tai hyvin etanolia, mutta vain yksi kestää bensiiniä, eikös siitä voi vihdoinkin vetää sen perustellun johtopäätöksen, että jos se pirun bensaletku kestää bensiiniä, niin se todellakin kestää myös sitä etanolia, vaikka se olisi pirtua.
Kuten yllä linkitetystä artikkelista ilmenee, puhdas etanoli imee itseensä kosteutta ilmasta. Etanolin ollessa pienenä osana bensiiniseosta ilmiö on hyvin marginaalinen ja on muistettava, että polttoainetankkiin saattaa puhdasta bensiiniäkin käytettäessä tiivistyä kondenssivettä. Täten arvelut moottoria syövyttävistä kosteuspitoisuuksista voidaan kumota vahvasti liioteltuina.Etanoli on lievästi polaarinen yhdiste, ja siksi etanoli liukenee täydellisesti veteen ja muihin polaarisiin liuottimiin. Etanolin hiilivetyrunko taas mahdollistaa sen liukenemisen orgaanisiin yhdisteisiin, kuten hiilivetyihin, bensiiniin ja dieselöljyyn.
Käytännön kokemusten perusteella monet ovat havainneet eroja mopon toiminnassa siirryttäessä käyttämään 95E10-bensiiniä. Nämä erot ovat johtuneet etanolin bensiiniä pienemmästä energiasisällöstä. Etanoli palaa nopeammin ja tuottaa vähemmän energiaa palaessaan. Tätä on mopossa kompensoitava lisäämällä polttoaineen syöttöä, eli pääasiallisesti suurentamalla pääsuutinta. Jos mopo on aikaisemmin säädetty oikein, E10-bensiiniin siirryttäessä on pääsuutin vaihdettava noin 2-5 numeroa entistä suuremmaksi. Koska muutokset ovat hyvin pieniä ja mopolla tyypillisesti ajetaan kaasu kokonaan avattuna, ei neulan asentoa tai seosruuvia ole yleisesti tarpeen säätää.
Kaikki valmistajat eivät suosittele E10-bensiinin käyttöä omissa tuotteissaan. Teoreettisesti ja käytännön kokeilla on havaittu, että kaikki mopot toimivat kyseisellä polttoaineella, kunhan kaasutin säädetään oikein. Mitään järkevää syytä E10-bensiinin välttämiselle ei siis ole ja on huomioitava, että muutamat valmistajat eivät suosittele E10-bensiinin käyttöä, vaikka mopossa on sama tekniikka kuin toista merkkiä edustavassa menopelissä, jossa taas E10-bensiinin käyttö on soveliasta. Etanolipitoisuuden lisäksi tulee huomioida moottorin oktaanivaatimus. Korkeaviritteisissä moottoreissa, joissa on tehokkaampi sylinteri tai puristussuhdetta nostettu esimerkiksi kantta laskemalla, saattaa olla tarpeen käyttää korkeaoktaanisempaa 98-bensiiniä.
Valmistajien ilmoittamia E10-bensiinin soveltuvuuksia mopoihin
Tietopankki:2T-kaasuttimen säätäminen
Tietoa E10-bensiinistä
Tämän topikin tarkoituksena on ensisijaisesti toimia tiedotteena asiaa pohtiville käyttäjille. Juupas-eipäs-väittelyä polttoaineen sopivuudesta tai soveltumatomuudesta ei kaivata, mutta jos aiheesta löytyy jotain mielenkiintoista tietoa joka olisi syytä lisätä aloitusviestiin, siitä voi mainita tänne.