Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

Kinkki
Pyörä:
Kinroad Prince -06 (EX), Masai DB -06, Suzuki Pv -86
Paikkakunta:
Espoo/Kajaani
Liittynyt:
18.9.2014 13:23
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Kinkki » 1.3.2015 16:15

Nyt tarvis vähän selvennystä muutoskatsastukseen. Tarkotuskena olisi vaihtaa moottorityyppiä, kakstahti nelariksi, koneen vaihdolla siis.
Mistään en löytänyt kunnon vastausta, että onko tämmöinen edes mahdollista katsastaa lailliseksi. Sähköpyöriksi on kyllä muuteltu mopoja ja saatu rekisteriin.

Aihiona toimisis siis kolmipyöräinen amica jossa tällähetkellä ei ole konetta. Tarkoituksena olisi vaihtaa 50cc monkey kone ja mönkkärin perä. ;)

Konttorilta kävin kerran kysymässä pakoputken teosta ja sille katsastamisesta, kuulemma olisi mahdollista, mutta vaatii dokumentoinnit, DB mittaukset ja päästöt. Nuo eivät ole isoja ongelmia, tekee vain helposti purettavan putken ja tekee siitä tukkosen katsastuksen ajaksi. Onko jollain kokemusta tästä omateko putken katsastamisesta ?

Jostain olin myös lukevani, että moottoripyöriin on mahdollista vaihtaa moottoria jos ei osia tahdo löytyä kunnolla, päteekö sama mopoihin ?

Haluaisin katsataa noille seteille siksi, että ei poliisit tulisi ihmettelemään miksi konehuoneessa pörisee ihan eri moottori ja peräkin on erilainen.
Aivan vakio
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut kersti91 » 1.3.2015 18:09

Itse pohtinut ihan samaa tässä. Konttoreilta kysymään, MMAF auttaa myös? Esim. Suzuki R tai Pappa-Tunturi Honda-type-4T-koneella.

Todennäköisesti osien tulisi olla numerosarjalla tunnistettavissa, jotta "ei voi virittää" osia vaihtamalla. Eiköhän ole sitä helpompi, mitä enemmän on käytetty uudehkoja, tieliikenteeseen hyväksytyissä värkeissä käytettyjä osia.

Kaiken muun täytyy tietysti olla kunnossa: valot, heijastimet, jarrut, äänenvaimennus yms. Huippunopeus 45 km/h eikä sinnepäin 55-65 km/h, valot mallia xenon ja peilit polkupyörästä... Kaikki muutokset täytyy tietenkin dokumentoida ja ennen muutoksiin ryhtymistä tulee neuvotella katsastusmiehen kanssa, saattaa olla että merkitsee vaihdettavat/ei-vaihdettavat osat ennen projektin aloitusta.
Tarkista kampiakselin stefa.
Kinkki
Pyörä:
Kinroad Prince -06 (EX), Masai DB -06, Suzuki Pv -86
Paikkakunta:
Espoo/Kajaani
Liittynyt:
18.9.2014 13:23
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Kinkki » 4.3.2015 17:41

Tänään käväsin sitten katsurilla kyselemässä, eivät suoraan osanneet sanoa onnistuuko ja kuulemma pitäisi todistaa, että kulkee max 45kmh. No kysäsin eikö koeajo riitä, niin ei riitä, mutta ei sanonut miten sen voisi tuon nopeuden todistaa :x

Taisi muutenkin olla huono päivä katsurilla, koska vastausket oli tyyliin jooh, eih, en tiedä. Kyselin dokumentoinnistakin ja vastaus oli, että semmonen pitäs tehä. Mutta miten ? Tietenkin kuvia, kuitteja yms mutta silti.

No huomenna trafin konttorille helsinkiin kyselemään asian suhteen.
Aivan vakio
Cheesus
Pyörä:
derbi 70cc
Liittynyt:
30.3.2014 18:32
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Cheesus » 22.3.2015 12:13

Onko jarruvalot pakolliset? dööpi 2006
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Retroilija » 22.3.2015 12:32

Kyllä.
Aecel
Liittynyt:
21.7.2014 16:55
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Aecel » 22.3.2015 22:30

Osaisko joku täällä kertoa, (ennemmänkin kuin tyyliin google.com tai "käytä hakua")
että mitä pitää tehdä/hankkia, jotta sais vanhan Super Sportin rekisteriin.
Elikkä kyseessä on isseen vanha rässi aikaselta kasarilta, ja liikkunu sen puolivälin jalkeen lämpimästä autotallista minnekään. Mutta nyt tarttis saada kilpiin. Mitään papereita ei ole, eikä kyllä avaimiakaan, mutta runkonumero on, joten Ama RY:ltä ainakin lähetystodistukset pitäis irrota. Historia on selvä, kun yksi omistaja ja liikkeestä pakasta vedettynä ostettu, eli siitäkin varmaan tarvitsee kirjoittaa joku raportti.
Jonkun ikivanhan kilven ruuvasin perästä irti, oliko se sitten joku vakuutuskilpi vai mikä? Rattilukko nyt kannattaa oman mielenrauhan takia olla, mutta onko se katsastuksesssa pakollinen?
Vakiolla ajavat pääsevät taivaaseen, viritetyillä minne vaan
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Retroilija » 22.3.2015 22:41

Teet vain kuuden vuoden ajalta vapaamuotoisen todistuksen laitteen historiasta ja viet konttorille katsastettavaks todistuksen kanssa. Kahden todistajan nimmarit alle. Näin sain ukkini yli kymmenen vuotta tallissa seisoneen paperittoman papiskan kilpiin.

Ohjauslukko on pakollinen. Vanhan saa poraamalla ja ruuvarilla murhaamalla pois ja uusi sujahtaa tuosta vaan paikalleen. Elä sitten vaan hukkaa sitä nastaa joka varmistaa lukon paikalleen, vittumaisia alkaa ite valmistamaan.
Valder0
Pyörä:
riejuMara, DT125, TDR125, manki
Liittynyt:
26.8.2012 19:28
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Valder0 » 24.3.2015 21:12

Mikä on homman nimi nyt kun ostin lähiaikoina 2 skootteria, Tyhmyyksissäni en papereita katsonut niin tarkasti ja näin muutama päivä myöhemmin huomasin että tuo luovutuspäivämäärä on vuodelta 2011..
Pystynkö siis mitenkään rekisteröimään omiin nimiini skoottereita ilman jättimäisiä korvauksia tuolta 4 vuoden ajalta..?
Ostakaa hyvähussse
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 24.3.2015 22:09

Jos ne on rekisterissä, ni sanktiot tulee olemaan vähintäänki helvetilliset. Rekisteröimättömissä peleissä ei ole väliä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Valder0
Pyörä:
riejuMara, DT125, TDR125, manki
Liittynyt:
26.8.2012 19:28
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Valder0 » 24.3.2015 22:16

Kilvet niistä on ainakin palautettu aikaisemmin konttorille..
Ostakaa hyvähussse
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 25.3.2015 0:41

Kilvet palautettu=ei rekisterissä/rekisteröimätön. Ei siis mitään sakkoja tule. Konttorille vaa papereitten kanssa.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
hermanni55
Liittynyt:
12.6.2014 19:05
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut hermanni55 » 26.3.2015 17:58

Toivottavasti oikea paikka kysyä. Eli pitäisi mopo myydä mutta en tiedä että olenko käsittänyt nämä paperihommat oikein. Tarviiko siis muuta täyttää kuin kauppakirja, luovutuskirja ja ilmoitusosa? Ja kun nuo on täytetty ostajan kanssa niin joka lappusestako käyn vielä ottamassa kopion siten että kummallekkin osapuolelle jää 1 kpl joka lappua?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 26.3.2015 18:41

Pelkästään kakkososa on riittävä. Mutta kannattaa kuitenki täyttää trafin luovutuslappu ittelle, sillä saat katkastua vakuutukset ja muut, jos uus omistaja onki ****** eikä rekisteröi sitä omiin nimiin. Kauppakirjan voi tehä jos haluu, mutta mitäpä silläkään tekee jos ei osamaksulla sovi.

Jos kakkososa on hukassa ni pelkästään trafin luovutustodistuksetki riittää, ihan vaa tiedoks :)
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
hermanni55
Liittynyt:
12.6.2014 19:05
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut hermanni55 » 26.3.2015 21:25

No mutta eikös tuosta kauppakirjasta ilmene sitten se kauppahinta jos ostaja ei maksakkaan koko hintaa tilille ja myös se että mopo myydään siinä kunnossa kuin se on ettei tule vaatimaan korvauksia yms. jos joku on vialla?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 26.3.2015 22:32

Selviäähän siitä, mutta ite ainakin ottaisin vaan käteistä tai verkkopankkisiirron ennen papereitten kirjotusta/niiden jälkeen. Ja jos sä muut mopon jollekkin, niin hän ostaa sen sellasena kun se on, saahan sitä vaatia vaikka kultapaikat hampaista, mutta et ole mitään velvollinen korvaamaan.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista