Ensiksi nyt pitää ymmärtää se mopon sähköjen konsepti, eli ymmärtäkää mitä siellä nyt tapahtuu ennenkuin ihmettelee enempää.
Mopossa on yksi sähköä TUOTTAVA osa, valopuola. Voidaan kutsua myös generaattoriksi. Valopuola tuottaa kaiken hilpetöörien (valot, laitteet, akku jne) käyttämän sähkön. Ducatin sähköissä valopuola kykenee jollain kierrosluvulla tuottamaan 12v ja 85W sähköä. Tämä sitten vaihtelee kierrosten mukaan aika vikkelästi. Tämä sähkö koitetaan jakaa sitten kaikkien sähkölaitteiden välille.
Etuvalolle ja takavalolle (poislukien jarruvalo) tulee suoraan valopuolalta johto, toki jännitteensäätimen kautta tietenkin. Tästä johdosta tulee se abouttiarallaa 12v vaihtovirtaa, siis sieltä tulee juuri sitä mitä valopuola tuottaa eikä tässä ole mitään erillistä virran rajoitusta tms, vaan sieltä otetaan mehua senverta kun tarviaa ja kykenee. Tästä saadaan käytännössä eniten tehoa, sillä valopuolan tuottamasta sähköstä kilpailee näitä kahta valoa vastaan ainoastaan akun lataussäädin, jossa on virranrajoitus estäen ettei se syö sähköä niin, että se haittaisi ajovaloja.
Jos kytket tasasuuntaimen etuvalon johtoihin, tällä tasasuunnataan suoraan valopuolalta tuleva sähkövirta etuvalolle. Näin saat melkein 12v tasavirtaa. Ongelma on siinä että se on korkeataajuuksista pulssittaista sontaa, no tuon korjaa tarpeeksi iso konkka ja muutama kerko. Toinen ongelma on tyhjäkäynti. Xenonit voi sammua kun pudotaan tyhjäkäynnillä, tai ne rupeaa välkkymään, sillä tyhjällä ei sieltä tule tehoa enää paljoa, jännite putoaa reippaasti 12V alle. Huomaa jo siitä kuinka normi-ajovalokin himmenee tyhjäkäynnille.
Paras tapa on vaihtaa akun lataussäädin, eli hän joka määrää kuinka kovaa akkua voidaan ladata. Joku tarpeeksi tehokas, että akulle voidaan syöttää tarpeeksi suurta virtaa, tällöin voit kytkeä akkuun kiinni senonit sun muuta sikamakeeta, koska tällöin valopuolan tehosta käytetään suurempi osa akun lataukseen. Lataussäätimestä riippuen koko valopuolan 85W voidaan käyttää akun kautta.
Mukava tilannehan olisi juuri tuo, että valopuolaan ei olisi suoraan kytketty mitään. Kukaan ei söisi 12v vaihtovirtaa, vaan kaikki laitteet tulisivat akulta. Akkua tällöin ladattaisiin hyvän lataussäätimen kautta tarvittavalla teholla (eli sillä teholla mitä akkua kulutetaan), niin että ylärajana olisi vain valopuolan tuotto, 85W. Tällä hetkellähän sitä akkua ladataan tosiaan helvetin pienellä teholla, vaikka akkua kuluttaisi kuinka paljon. Mitoitusjuttu, pakko vaihtaa säädin jos haluaa muutoksen tehdä.