radon-
- Pyörä:
- 110cc Monkey
- Paikkakunta:
- Kajaani
- Liittynyt:
- 23.7.2010 19:47
Ihan hyvä on nyt vielä tässä vaiheessa, että talvella ajattavat mopoautolla ajokokeet, mutta mitenpä käy sitten kun mopoautolle on erillinen ajokortti jonka voi suorittaa vasta 16v? Voi olla ettei kovin moni suorita.
Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä autokoululla pitäisi voida vuodenajasta riippumatta suorittaa nyt ainakin mopokortti, moottoripyöräkortti nyt vielä ymmärtää että lumella ei opeteta. Mutta mopo, talvirenkailla ja kuljettaja ajovarusteet päällä vaikka -20'c pakkasessa, miksi ei voisi ajaa ajokoetta? Talvella ajaminenhan on vielä haastavampaa kuin kesällä, niin siinähän niitä ajotaitoja vasta testattaisiinkin. Ja opettaja seuraa kuitenkin aina autolla perässä, joten heille se tuskin on ongelma kun autojakin opettavat.
AGK
- Pyörä:
- Derbi Senda Xtreme & Tiger.
- Paikkakunta:
- Jossain pohjoisessa.
- Liittynyt:
- 1.9.2010 11:11
Mutta kun sillä autokoulun ajajalla on vastuu. Mitä tapahtuu, jos esimerkiksi piikkioppilas kaatuu jään takia auton eteen ja kuolee?
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
miiggz
- Pyörä:
- Honda FMX 650
- Paikkakunta:
- salo
- Liittynyt:
- 11.8.2009 20:22
radon- kirjoitti: Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että kyllä autokoululla pitäisi voida vuodenajasta riippumatta suorittaa nyt ainakin mopokortti, moottoripyöräkortti nyt vielä ymmärtää että lumella ei opeteta. Mutta mopo, talvirenkailla ja kuljettaja ajovarusteet päällä vaikka -20'c pakkasessa, miksi ei voisi ajaa ajokoetta? Talvella ajaminenhan on vielä haastavampaa kuin kesällä, niin siinähän niitä ajotaitoja vasta testattaisiinkin. Ja opettaja seuraa kuitenkin aina autolla perässä, joten heille se tuskin on ongelma kun autojakin opettavat.
Nii että mites meinasit suorittaa äkkijarrutuksen ja väistön jäisellä radalla 2-pyöräsellä? Ei auta tuohon kyllä mitkään nastarenkaat. Toiseksi autokoulu joutuisi ostaa uusia mopoja tai niiden varaosia kun ajotaidottomat korttilaiset kaatuvat niillä. Väitätkö että autolla ja mopolla ajaminen on sama asia? ensinnäkin auto arvaamattomassa luisussa on helpompi hallita kuin mopo. Saatika jos sydänkeskustassa tulee äkkijarrutustilanne niin ei siinä kokematon kuski osaa ennakoida mopon käytöstä.
Ja itte oon pösöllä yhen talven ajanu ni tiedän kyllä millasta se on.
radon-
- Pyörä:
- 110cc Monkey
- Paikkakunta:
- Kajaani
- Liittynyt:
- 23.7.2010 19:47
Totta kai äkkijarrutusmatkaa pitäisi suhteuttaa keliin, jos maa on täysin jäässä jne niin tottakai jarrutusmatka on pidempi, eihän siihen mitenkään pääse samaan tulokseen kuin kesällä. Ja voihan kesälläkin koulun moottoripyörillä kaatua ja paskoa katteet, vaikka toki talvella se on moninkerroin todennäköisempää. Tai sitten mahdollisesti, että autolla ajaa perässä ja omalla pyörällä (toki katsastettuna yms) voisi suorittaa kuljettajantutkinnon, niin autokoululla ei olisi ainakaan pyörästä huolehdittava.
Kolmetoista
- Pyörä:
- Nelipyöräinen
- Paikkakunta:
- Seinäjoki
- Liittynyt:
- 12.9.2010 19:06
Kyllä se jarrutusmatka pitää olla pitempi jäällä kun hiekalla ja jos oikein muistan se on hiekalla 12 metriä?
tepa96
- Pyörä:
- ktm 125exc v.2010 ja aprilia sx50 v.2010
- Liittynyt:
- 16.8.2009 13:56
Mites nyt ku on tää uus mopokortti juttu ja siin on niit teori-ja ajotunteja. Ni ku suorittaa kevarikortin ni tarviiko suorittaa silti ne kaikki kevarikortin tunnit kun on kumminkin mopolla jo tehnyt niitä?
Kolmetoista
- Pyörä:
- Nelipyöräinen
- Paikkakunta:
- Seinäjoki
- Liittynyt:
- 12.9.2010 19:06
Tarvii joitakin, mutta uskoisin että vähemmän kuin vanhan kortin suorittaneet.
Timppavaan
- Pyörä:
- Derbi X-Race SM -07
- Paikkakunta:
- Lieksa
- Liittynyt:
- 30.3.2010 17:08
Entäs jossain rannikolla missä ei oo lunta? Ja luulis suolamaalla saavan sen alueen käsittely tuntia varten,, ei ois jäinen ainakaan,,
Se mikä tehoissa hävitään, se taidoissa voitetaan
jjudso
- Liittynyt:
- 15.2.2011 19:33
Kolmetoista kirjoitti:Kyllä se jarrutusmatka pitää olla pitempi jäällä kun hiekalla ja jos oikein muistan se on hiekalla 12 metriä?
'
meillä oli märällä asfaltilla 12m
jjudso
- Liittynyt:
- 15.2.2011 19:33
tepa96 kirjoitti:Mites nyt ku on tää uus mopokortti juttu ja siin on niit teori-ja ajotunteja. Ni ku suorittaa kevarikortin ni tarviiko suorittaa silti ne kaikki kevarikortin tunnit kun on kumminkin mopolla jo tehnyt niitä?
muistaakseni risteysajotunti ainakin lähtee pois teoriasta. mutta ajotunneista en tiedä
Nagg1
- Pyörä:
- Suzuki Pv 1985
- Paikkakunta:
- Laihia
- Liittynyt:
- 24.7.2010 21:11
Pitääpä tänne kirjotella että tänään meni käsittelykoe aivan heittämällä läpi ja kerkes tänää jo ajaakkin n.65 km
josta 25km vesisatees
FoggeC
- Pyörä:
- Gilera SMT '08 , Yamaha DT 125 R '92
- Liittynyt:
- 22.5.2009 19:05
suhteellisen nopeasti tuo kortti taskuun tipahtAA.. huomenna käsittelykoe sitten väliaikane kortti taskussa,tosiaan 10.päivä tätä kuuta täytinkin.
Turze
- Pyörä:
- Derbi X-Race Sm 50 2007 & Kawasaki Kx 85 2004
- Liittynyt:
- 23.5.2010 14:33
Itsekin sain kortin aika nopeasti. Ennen kuin täytin 15, kävin kaikki teoriatunnit. Sitten syntymäpäivänä 13.7 teorikakoe (läpi) ja heti sen jälkeen ensimmäinen ajotunti. Sitten seuraavana päivänä toinen ajotunti ja sitä seuraavana kolmas klo: 7.00 ja käsittelykoe klo: 8.00. Sitten olikin ajolupa taskussa
. eli täytin siis 13.7 ja ajoluvan sain 15.7.
[TEIKKU]
- Liittynyt:
- 28.1.2009 8:55
Tuollaihan se täytyy hoitaakkin, sopivan ajoissa liikkeellä.
jjudso
- Liittynyt:
- 15.2.2011 19:33
itekkin suoritin ne teoriantunnit 2kuukautta ennen kun olin 15 ja sitten 23.8 eka ajotunti 24.8 teoriakoe ekal läpi, 25.8 toinen ajotunti ja sitten 30 päivä oli viimenen ajotunti ja käsittelykoe.
nopeempaa ei saanut kun oli viikonloppukin siinä:)
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista