Viikon patentti kehitetty. Automaattinen ketjujenrasvain, tein itse ja säästin. Eli kaasarinvaihdoksessa jäi tuorevoitelupumppu ns turhaksi, niin tuli vallan mainio idea. Pistetään se pumppu pumppaamaan öljyä ketjuille. Pumpusta vaijeri irti ja rautalangalla kiinteä säätö (pumpun säädin siihen asentoon missä se vakionakin on kun ei paina kaasua, eli ihan pienellä), tuorevoitelusäiliö täyteen 5W-40 öljyä ja tuorevoiteluletku vedettiinkin rattaansuojan sisään.
No eihän se pelkkä letkunpätkä sitä ketjua kunnolla voitele, joten otettiin vielä vanha hammasharja jonka keskelle porattiin reikä, josta se tuorevoiteluletku vetästiin sisään ja liimattiin kiinni. Hammasharjalle rälläkällä ja kuumalla ilmalla muotoja lisää ja putkilemmarilla runkoon kiinni. Harjan keskelle pumppu pumppaa öljyä ja harja hinkkaa kevyesti eturattaan päällä ketjuja.
20km ajon jälkeen homma toimii mainiosti, ketjut kevyesti kosteana öljystä ja hammasharja ei ollut kulunut yhtään ja ketjuistakin jää siihen harjaan isompi irtolika. Pitää kyllä tuota pumppua hienosäätää "vielä vähän".
Kuvaa:
http://i266.photobucket.com/albums/ii26 ... 68725b.jpgRattaansuoja on paskana, siinäkohtaa sattuu olemaan reikä mistä harja menee sisään, ehjällä suojalla ei toimisi.
Ja kyllä, voitelua saa myös takavanne, iskari, linkusto ja takahaarukka.