Olenko aivan moraaliton ihminen jos laitan ensi kerralla kun mopo ottaa osumaa niin aikaisempienkin kaatumisien jäljet
(kasko) vakuutuksesta perintään?
Reetuhai2 kirjoitti:Toki kilpien viennistä menee ilmotus vakuutusyhtiölle, ne laittaa sitte vakuutukset pois.
Tämän saa yleensä päättää itse, eli korjausarvion laatimisen jälkeen vakuutusyhtiö antaa laskutusluvan korjaamoa varten tai halutessaan voi ottaa korvauksen myös rahana. Korjausarvioon on lasketu uusittavien osien hinta sekä korjaamon kustannusarvion mukainen työn määrä, eli itse korjaamalla saa jonkin verran vaivanpalkkaa.J__L kirjoitti:Jos vahinko tapahtuu ja tulee korjattavaa, onko vahinko korjattava liikkeessä vai voiko itse tilailla osat ja korjata?
Tapauskohtaista, mutta jos ennestään naarmuinen osa vaihdetaan kaatumisen takia niin ei siitä mitään vähennyksiä suoriteta. Oletuksena on että ennen vahinkoa mopo on ollut ehjä.J__L kirjoitti:Vaikuttaakohan nuo aiemmat jäljet katteissa korvauksiin tai korvausten saatavuuteen kun itsellä jotain pieniä jälkiä ja naarmuja katteissa edellisistä talvista. Jäljet eivät pistä pahasti silmään, mutta kaskoa ajattelin sillä että jos sattuu enempi runnoutumaan tai halkeamaan kiinnikeitä. Ei tunnu ihan ilmaisia nuo muoviosatkaan olemaan.
Ajoneuvo lunastetaan silloin jos vaurion korjaaminen tulee lähes saman hintaiseksi kuin menopelin reaaliarvo. Muutaman vuoden vanha alle tuhat euroa uutena maksanut skootteri saatetaan siis lunastaa jo merkittävien katteiden vaurioiden takia, kun taas tuliterää merkkiskootteria kunnostetaan vastaavassa tilanteessa isommalla rahalla. Nyrkkisääntönä voi pitää että jos runko ja/tai etupää on vääntynyt, mopo on yleensä lunastuskunossa.J__L kirjoitti:Mutta kuinkas suuria vahinkoja alkavat vaakutusyhtiöt korvaamaan ettei mene lunastukseen. Ei kovin naurattaisia jos katteissa naarmut ja mopo lähtee lunastukseen ja koneeseen ja muutenkin uhrannut tuohon mopoon satoja euroja rahaa työ tunneista puhumattakaan.
Riippuu vähän kaskon hinnasta ja mopon tämänhetkisestä arvosta. Jos kaskovakuutus maksaa vaikkapa 200e/vuosi ja mopon tämän hetken jälleenmyyntiarvo on tuhannen euron luokkaa, niin kyllähän se ihan kannattavaa on. Vanha viisaus sanoo että mitään ei satu niin kauan kuin vakuutukset ovat kunnossa. Toki jossain kohtaa mopon arvo alkaa olemaan sitä luokkaa ettei useiden satojen eurojen kaskovakuutusta kannata pitää, koska vakuutuksen vuosimaksu ja omavastuu alkavat olla samaa luokkaa kuin mopon lunastusarvo.J__L kirjoitti:Vielä semmoinen tuli mieleen että kannattaako mielestäsi se kasko edes ottaa 5v vanhaan mopoon? Kilometrejä tosin ei tuolla ole ajettu kuin 9000 tällähetkellä.