Äikän aine nitropullosta
Tämmönen katkaisija ois nasta, mut pirun kallis vaan :/ Ja oikeastaan yleensä nappia painetaan vain kerran, eikä se jää mitenkään pohjaan, toisin kun tuo.. Järjestelmä antaa kaasua tietyn ajan napin painon jälkeen. Jatkuva käyttö olisi mahdottomuus..
Yleensähän NOS pullo muistuttaa tätä
http://www.holley.com/data/products/pic ... 750NOS.jpg Poikkeuksia toki on muotoilussa ym. Huomaa putelin hinta..
Putelistahan löytyy usein venttiili ja usein myös paine mittari..
Tehon lisäys perustuu ilokaasun hapen sitomiskykyyn, eli kaasu pystyy sitomaan itseensä about puolet enemmän happea kuin mitä moottoriin normaalisti pääsee. Siis verrattuna mitä normi-ilma.. Eli kun happea saadaan enemmän, niin bensaakin tarvitaan enemmän->teho. Polttoaine siis periaatteessa palaa nopeammin.
Jokainen aiheesta ymmärtävä heebo ymmärtää että mopo ei kestäisi mitään nitroja, ja kone leviäisi aika pikaseen, tai sitten pitäisi käyttää todella pieniä määriä. Kaiken lisäksi jotta dityppioksidia saa käsiinsä, vaaditaan joku lupa/lisenssi että ajaa kilpaa, ja putelin täyttö ei ole mitään halpaa.. Nämähän ovat kadullakin laittomia viritelmiä, järjestelmä saa ilmeisesti olla kiinni, mutta ei toiminnassa. (Pullossa vajaa 200bar painetta, ja pelkkä pullo jysähtää jo komeasti, saatikka sisältö. Toki eihän se kaasu räjähdä ilman bensaa ja happea, mutta jos räjähtää niin jysähtää kunnolla.)
Sitä paitsi jos tarkemmin kattoo, niin tajuaahan noista että ei ihan aito ole, mikään perusletku ei kestä mitään +50bar paineita
Eikä mikään hepponen pullokaan niitä vajaata 200bar.. Eli tukevan näköseksikin pitäisi tehdä, toki mitään rautaletkuja yms. hifistelyä tämmöseen en ehkä ostaisi.
Nitrot voidaan jakaa kolmeen ryhmään; port, wet ja dry. Port yleisin ja dry harvinaisin ja vaikein asennettava. Koitan lyhyesti vähän selittää noita..
Portissa on jokaisessa sylinterin putkessa (moottorin imusarjassa) suutin
Kuva1, johon menee omat letkut sekä nitrolle (pullo), että bensalle (tankki). Suuttimessa bensa ja kaasu sekoittuu. Järjestelmässä on 2 solenoidi venttiiliä
Kuva2, bensalle ja kaasulle. Tuollaisilla siis säädellään nitrojen toimintaa/virtausta.. säätöyksikön avulla. Molemmista venttiileistä menee letkut nitropullolle ja tankkiin. Ilokaasu venttiilistä menee letku suodattimen kautta pääventtiiliin (pullossa). Bensa otetaan suoraan bensa letkulta, usein t-palalla. Hyvä kuva port järjestelmästä
Kuva3. Tuossa näkyy sekä suuttimet, että solenoidit ja pullo..
Wet on taas lähes samanlainen kuin port, mutta jokaisessa imuputkessa olevien suuttimien sijaan käytetään vain yhtä suutinta, joka on sijoitettu ennen kaasulappää.
Dryssa on vain ilokaasu suuttimet, joko yksi ennen kaasuläppää tai jokaisessa imuputkessa omansa. Ylimääräinen bensa saadaan joko nostamalla bensan painetta tai pidentämällä suuttimien aukioloaikaa sillon kun ilokaasua tungetaan imusarjaan.
Noista systeemeistä mallia ottamalla, vähän yksinkertaistamalla (turhat osat pois) voisi saada toimivan näköisen kokonaisuuden. Nitroja säädellään sähköisesti, ohjausyksiköllä.
Eli yksinkertaistettuna vedät letkun "pullolta" (jonka tuunaat ehkä oikeamman näköiseksi) imukaulaan (kaasari helpoin paikka, kuten ehdotettu, mutta ei realistisin.. siihen alipainenippaanhan sen saisi kuten sylinteri mainitsikin.) Oletetaan että imukaulalle vedät letkun pullolta, siihen tursit jonkun oikean suuttimen näköisen (fogger nozzle, eli se mihin tuli sekä bensa että kaasu letku kiinni. kuva1) siihen imukaulaan, ja vedät jollain patentilla siitä orkkis bensaletkusta sen letkun myös siihen suuttimeen. Jotenkin vaan tommonen suutin kiinni siihen imukaulaan.. reikää ei ehkä kannata tehdä, sama juttu bensaletkun kanssa, toinen letku siihen kiinni, ilman reikää/aiemmin mainittua tpalaa.
Tuli vähän OT olan takaa, mutta tulipahan avauduttua
d Kyllähän ne nitrot, ja osittaiset asennus ja toiminta ohjeet liittyy mopoihin, vähän jos autoihin eksyy, nii haittaakse?
EDIT: Typoa korjailtu..