Totuushan on se että mopokorttien hinnat on isoilla paikkakunnilla poljettu niin alas että autokoululle ei juurikaan jää niistä mitään käteen. Eli suuria voittoja ei mopokorttilaisten kustannuksella saada. Hyvä kun palkat maksetaan ja se on siinä. Toivotaan sitten että sama oppilas tulisi B-korttia hakemaan missä on jo huomattavasti paremmat katteet.
Mopokortti uudistus tulee 2013 tammikuussa. Sisältö:
Tammikuussa 2013 kaksipyöräiselle mopolle ja kevyelle nelipyörälle tulee erilaiset vaatimukset opetukseen ja tutkintoon. Samalla myös ajo-oikeudet muuttuvat.
Ennen 19.1.2013 suoritettu M-luokan kuljettajantutkinto oikeuttaa edelleen kuljettamaan sekä mopoa että kevyttä nelipyörää.
Mopo (AM-luokka erityisehdolla 120)
Opetus: teoriaopetusta vähintään 6 tuntia, josta vähintään 4 tuntia on yksinomaan mopon kuljettamiseen liittyvää opetusta sekä ajo-opetusta vähintään 3 tuntia, josta vähintään tunti on käsittelyopetusta ja vähintään kaksi tuntia ajo-opetusta liikenteessä.
Tutkinto: teoriakoe ja käsittelykoe
AM 120 merkintä ajokortissa oikeuttaa kuljettamaan ainoastaan kaksi- tai kolmipyöräistä mopoa.
Kevyt nelipyörä (AM-luokka erityisehdolla 121)
Opetus: teoriaopetusta vähintään 6 tuntia, josta vähintään 2 tuntia on yksinomaan kevyen nelipyörän kuljettamiseen liittyvää opetusta sekä ajo-opetusta vähintään 3 tuntia, josta vähintään tunti on käsittelyopetusta ja vähintään kaksi tuntia ajo-opetusta liikenteessä.
Tutkinto: teoriakoe ja ajokoe
AM 121 merkintä ajokortissa oikeuttaa kuljettamaan ainoastaan kevyttä nelipyörää.
Lyhyesti: mopolle ja mopoautolle tulee oma ajokorttiluokkansa.
Prosessi on ajokorttiuudistuksen jälkeenkin ihan samanlainen kun se on nykyään. Menet autokoululle opiskelet kaikki 6 vaadittavaa teoriatuntia. Täytät 15 käyt teoriakokeessa, tämän jälkeen varaat autokoululta 3 vaadittavaa ajotuntia ja käsittelykokeen. Käyt ajotunnit ja niiden jälkeen menet käsittelykokeeseen. Sitten onkin jo kortti taskussa. Lupa-asioissa osaa sitten autokoulu ohjeistaa.
Kevyellä nelipyörällä prosessi on muuten sama mutta käsittelykokeen sijaan tehdään ajokoe liikenteessä.