Jooh, gilsuu sen taas tiivisti.
Sitä sun tätä yleistietoa löytyy niin tältä foorumilta, kuin foorumin Wikistä (Tietopankki,
http://www.motot.net/wiki/Etusivu). Jos ihan perusteita haluaa opetella, suosittelen lukemaan
https://www.prisma.fi/fi/prisma/mopot-k ... inen-kirja. Hyvä opas jolla minäkin joskus kivikaudella pääsin mopojen mailmaan sisään.
Kyllähän viidelläsataa ihan hyviä mopoja saa, tietenkin pyörästä riippuen. Mopojen hinnat on tullu viimevuosina aika pirusti alas, sanotaan että jotain skoottereitä ja uusenduroita (Derbit sun muut korkeat vaihteelliset enduromopot 2000-luvulta) saa todellakin muutamilla satasilla. Suzuki PV, Honda Monkey ja monet 90-luvun endurot ovat sensijaan tähtitieteellisissä hinnoissa harvinaisuutensa vuoksi. Kiinalaisia skoottereita myös saa tuohon rahaan vaikka useamman.
Säilyttämisestä, no riippuu taloyhtiöstä ja asuinalueesta. Jos talon pihalta katoaa kaikki mikä ei ole lukossa, tottakai se luo oman riskimomenttinsa asiaan. Noin muuten, kyllähän mopo kestää ulkona säilyttämisen ihan mainiosti. Ei se sitä hajoa, ruostuu tosin vähän enemmän jos se pitkiä aikoja pihalla seisoo. Jos pyörä on pitkään ajamatta, olisihan joku pressu siihen ihan hyvä. Ei linnut pasko penkkiä tukkoon, tai siitepöly värjää koko pyörää. Tsekkaa joku suojapeite esimerkiksi täältä:
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2576 ... japeitteetPyörää ostettaessa yleiskunto ja huollot. Onko pyörää huollettu ylipäänsä (vaihdeltu öljyt n. kerran kesässä ja onko muutenkaan siihen tehty mitään määräaikaishuoltoja, vai onko kaikki huollettu vasta kun jotain hajoaa). Jos moposta roikkuu nippusiteitä, yleiskunto näyttää huonolta, eli teippiä näkyy siellätäällä, osat ei ole ihan kunnolla kiinni tai repsottaa, silloin kannattaa varautua pommiin. Kunhan yleiskunto näyttää hyvältä ja huoltoja on edes jotenkin tehty, ei kyseessä mikään ihan täystuho todennäköisesti ole. Käytetyn mopon ostosta voi lukea ja kysellä vinkkejä esimerkiksi tuossa keskustelussa:
viewtopic.php?f=19&t=888912Tahtinen tuoksuu ihanasti palavalle öljylle, on helpompi virittää kulkemaan kovempaa ja yksinkertaisempi rakenteeltaan (helpompi huoltaa). Kääntöpuolena bensankulutus on kohtalaisen suurta, mopo tarvitsee 2T öljyä polttoaineen sekaan (2000-luvun pyörissä erillinen öljysäiliö mitä ei saa päästää missään tapauksessa tyhjäksi), sekä vaatteet tuoksuu öljylle. Samoin huoltoväli on paljon pienempi.
4Tahtinen on ns. nykyaikaa, sama kuin autojen moottorit. Vie bensiiniä hemmetin vähän, ei vaadi mitään erikoisöljyjä minnekkään, ei haise moottorisahalta ja huoltovälit ovat huomattavasti pidempiä. Senkus ajelee vain ilman murheita. Virittäminen vaikeampaa (taino vaatii lähinnä enemmän osien vaihtamista == rahaa) ja rakenne monimutkaisempi, mutta ei silti mitään rakettitiedettä.
Piristäminen on virittämistä, pistetään mopo kulkemaan enemän mitä se saisi kulkea. Lisää tehoa.
Lukitsen viestiketjun, sillä jatkokysymykset voi kysellä olemassaolevista keskusteluista, joissa todennäköisesti tulee aktiivisemmin vastauksiakin.
Kuten aiemmin mainittu
Mopon osto tai vaikka
Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (SKOOTTERIT) tai
Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (VAIHTEELLISET)Jos mopon valinta herättää kysymyksiä niin:
Minkä mopon ostaisin (Vaihteelliset)Keskustelua moposkootterin valinnasta