Stål kirjoitti:Vaikka ei ole takuuta niin, kuluttajansuojalain pitäisi kyllä suojata sinua tässä tapauksessa. En nyt ulkoa muista mikä pykälä, mutta jossain luki kauppatavarassa on virhe jos se ei kestä sitä aika mitä kuluttaja voi olettaa sellaisen tavaran kestävän. Tässä voidaan varmaan olettaa että pyörä kestää huoltotaulukon mukaan? Kannattaa varmaan lukasta finlexistä kuluttajasuojalain viides luku:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L5 , ja ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
Hmm.. Anteeksi että nostan vanhaa keskustelua uudelleen pintaan, mutta missasin tämän keissin ja sen verran on melkein omakohtaista kokemusta vastaavasta tapauksesta, että ajattelin tuoda omia näkemyksiä esille.
Pikkuveli osti uuden 2012 RM-Z, josta leipo kiertarin laakeri kiinni n.10h paikkeilla. Ei takuuta, ei mitään. Maahantuoja kyllä tutki osat, mutta ei niistä mitään valmistevikaa pystynyt toteamaan. Eihän nää yleensä noilla tunneilla porsi, mutta jos porsii niin se on melko usein voivoi ja aika monella se varmaan on tiedossa jo pyörää ostaessa.
Mutta se mihin kiinnittäisin huomion, on tuo kun Stål kirjoitti että voisi olettaa että pyörä kestää huoltotaulukon mukaan. Kuinkas moni oikeasti huoltaa huoltotaulukon mukaan? Taitaa pikkunelarin huoltokirjassakin olla tuossa 14h paikkeilla ensimmäinen männänvaihtovälikin ylitetty, puhumattakaan monista tarkastuksista, joissa olisi saattanut tulla näihin hajoamisiin johtaneet viat jo aiemmin vastaan.
Edit: Löysin netistä kx250f huoltokirjan, niin siellä kerrotaan, että joka öljynvaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa myös mäntä sekä tarkastaa kampiakseli (every 6 races). Eihän kukaan noin tee, mutta jos huoltokirjan mukaan tekisi, niin todennäköisesti välttyisi hajoamisilta. Kilpavehkeitähän nää on...